• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4603 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۵ اسفند

از استقبال فرانسوي‌ها از كتاب آلبركامو تا انتشار كتاب وودي‌آلن

استقبال فرانسوي‌ها از «طاعون»

به گزارش ايبنا به نقل از مجله ونتي‌فر، در اوايل دهه 40 ميلادي يك بيماري واگيردار سراسر شهري به نام اوران الجزاير را فرا مي‌گيرد؛ شهر قرنطينه مي‌شود و مرگ آن را محاصره مي‌كند و اين شروع «طاعون» است؛ اثر درخشاني نوشته آلبر كامو، نويسنده فرانسوي كه شاهكار ادبيات فرانسه و از برجسته‌ترين آثار ادبي جهان نام گرفته است.

اگر داستان اين رمان شما را به ياد وقايع كنوني دنيا مي‌اندازد، تنها نيستيد. طبق گزارش موسسه اديستات كه آمار فروش كتاب‌ها را ارايه مي‌دهد، ميزان فروش رمان «طاعون» در فرانسه از زمان شيوع ويروس كرونا به طرز عجيبي افزايش يافته و تنها طي 8 هفته اول سال جديد ميلادي 1800 نسخه از آن به فروش رسيده است. اين در حالي است كه فروش اين رمان در همين بازه زماني در سال 2019 كه خبري از كرونا نبود به زحمت به 400 نسخه مي‌رسيد.

افزايش توجه ناگهاني به رمان «طاعون» تنها به فرانسه محدود نشده است. در ايتاليا نيز فروش اين رمان سه برابر شده و در سايت آمازون ايتاليايي در رتبه نخست پرفروش‌ها قرار گرفته است. رماني كه حالا دارد با فيلم «شيوع» (2011) به كارگرداني استيون سودربرگ، كارگردان امريكايي در ميزان فروش رقابت مي‌كند.

اين اولين‌بار نيست يك اثر ادبي در فرانسه پس از يك رويداد يا حادثه خاص مورد توجه و استقبال فرانسوي‌ها قرار مي‌گيرد. در سال گذشته نيز پس از آتش گرفتن كليساي نوتردام در پاريس، اقبال مردمي به رمان «گوژپشت نوتردام» نوشته ويكتور هوگو احيا شد و فروش آن به‌شدت افزايش يافت. در سال 2015 نيز حملات تروريستي داعش به مناطقي از پاريس رمان همينگوي درباره پاريس با عنوان «پاريس، جشن بي‌كران» را پرفروش كرده بود.

 

نمايشگاه كتاب لندن لغو شد

«نمايشگاه كتاب لندن» كه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين رويدادهاي ادبي جهان شناخته مي‌شود به‌دليل نگراني‌ها از شيوع ويروس «كرونا» لغو شد. به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، مسوولان برگزاري اين نمايشگاه روز چهارشنبه اعلام كردند به علت تشديد پيدا كردن وضعيت شيوع ويروس «كرونا»، نمايشگاه كتاب لندن كه قرار بود از دهم تا دوازدهم ماه «مارس» برگزار شود، لغو خواهد شد. قرار بود حدود ۲۵ هزار ناشر، نويسنده و آژانس ادبي از سراسر جهان در اين رويداد ادبي شركت كنند. برخي از بزرگ‌ترين ناشران از جمله «پينگوئين رندوم هاوس» و «هارپر كالينز» پيش از اعلام خبر لغو نمايشگاه كتاب لندن، از حضور در اين رويداد كناره‌گيري كرده بودند.

مسوولان برگزاري در بيانيه‌اي اعلام كردند: «ما از خط‌مشي تعيين شده از سوي دولت بريتانيا و توصيه‌هاي مقامات حوزه سلامت و ساير ارگان‌ها، با تاسف تصميم برگزار نكردن اين رويداد در سال جاري را اتخاذ كرديم.» بسياري از افراد حوزه نشر و كتاب از اينكه مسوولان برگزاري اين نمايشگاه زودتر تصميم لغو نمايشگاه را اتخاذ نكرده‌اند عصباني هستند.

همچنين انتقاداتي به لغو نشدن كنفرانس «AWP» ‌-كه گردهمايي بيش از ۱۰ هزار نويسنده و ناشر در تگزاس است- به وجود آمده است. مسوولان برگزاري اين كنفرانس روز سه‌‌شنبه اعلام كردند اين رويداد را بدون دست دادن و در آغوش گرفتن برگزار خواهند كرد.

 

كتاب خاطرات «وودي آلن»

ماه آينده منتشر مي‌شود

كتاب خاطرات «وودي آلن» پس از حواشي فراوان سرانجام از تاريخ ۷ آوريل منتشر خواهد شد. به گزارش ايسنا به نقل از گاردين، اين كتاب كه مدت زمان زيادي است شايعاتي درباره انتشار يا عدم انتشار آن به ويژه در دوره اوج كمپين دفاع از حقوق زنان #MeToo مطرح بود، از طريق انتشارات «گرند سانترال» كه زيرمجموعه انتشارات «اشت بوك گروپ» است از ماه آينده ميلادي روانه بازار خواهد شد.

اين كتاب خودزندگي‌نامه كه روايتي جامع از زندگي شخصي و حرفه‌اي اين سينماگر كهنه‌كار ارايه مي‌دهد به فعاليت‌هاي او در عرصه سينما، تئاتر و تلويزيون نيز پرداخته و «آلن» در اين كتاب به روابط خود با خانواده و دوستانش نيز اشاره كرده است.

كتاب خاطرات «وودي آلن» علاوه بر امريكا قرار است در كشورهاي كانادا، ايتاليا، فرانسه، آلمان و در ادامه در ديگر كشورها نيز منتشر شود و «وودي آلن» نيز چندين مصاحبه درباره اين كتاب خواهد داشت. هنوز جزييات بيشتري درباره مطالب اين كتاب و شرايط قرارداد «آلن» با انتشارات «گرند سانترال» منتشر نشده است.

حدود يك دهه پيش كتاب خاطرات «وودي آلن» در آستانه انتشار بود و او در سال ۲۰۰۳ يك قرارداد ميليون دلاري نيز با انتشارات پنگوئن امضا‌ كرد اما بعدها در تصميم خود تجديد‌نظر كرد. در سال‌‌هاي ۲۰۱8 و ۲۰۱۹ چندين بنگاه انتشاراتي با ابراز نگراني از اتهامات اخلاقي مطرح شده درباره «آلن» از انتشار كتاب او خودداري كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون