• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4603 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۵ اسفند

جشنواره جهاني فجر به‌خاطركرونا به تعويق افتاد

تينا جلالي

 

 

 

همين چند روز پيش بود كه نوشتيم شيوع گسترده و فزاينده بيماري كرونا در ايران باعث لغو تمامي برنامه‌ها و نشست‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي، نمايش فيلم‌هاي سينمايي، اجراي تئاترها و كنسرت‌ها شده و هر هفته هم بر دامنه اين تعطيلي‌ها اضافه مي‌شود. تاثير اين مساله مخوف، رفته‌رفته به تلويزيون هم كشيده شد و ساخت برنامه‌هاي تلويزيون را هم با چالش مواجه كرد. حالا روز گذشته خبر رسيده كه برپايي سي‌و‌هشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر هم تحت‌تاثير اين بيماري همه‌گير و مسري به تعويق افتاده است.

كيوان كثيريان، مدير ارتباطات و رسانه‌هاي سي‌و‌هشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر درباره شرايط برپايي اين رويداد سينمايي با توجه به شيوع ويروس خطرناك كرونا در جهان و ايران اعلام كرد كه به دليل دورنماي نامشخص نسبت به بهبودي اوضاع سطح جهان در كوتاه‌مدت، پس از بررسي‌هاي مختلف درباره محدوديت‌هاي به‌عمل آمده در بيشتر كشورهاي درگير و در پي هماهنگي با رياست سازمان سينمايي و رايزني با فياپف (فدراسيون جهاني اتحاديه‌هاي تهيه‌كنندگان فيلم)، تصميم بر آن شد كه با هدف هرچه باشكوه‌تر برگزار شدن جشنواره جهاني فيلم فجر به عنوان مهم‌ترين رويداد بين‌المللي سينماي ايران، اين جشنواره در نيمه دوم خرداد ماه ۱۳۹۹ برگزار شود. پيش از اين مقرر شده بود جشنواره جهاني فيلم فجر در دوره سي‌وهشتم به دبيري محمد مهدي عسگرپور و از ۲۸ فروردين تا ۵ ارديبهشت‌ماه ۹۹ برگزار شود. كثيريان هفته گذشته كه با «اعتماد» گفت‌وگو كرده بود از تعويق جشنواره صحبتي نكرد و گفته بود تعداد زيادي فيلم‌هاي خارجي اعم از كوتاه مستند و بلند متقاضي حضور در جشنواره شده‌اند و فرم تقاضا را پر كرده‌اند و تيم مشاوران هم مشغول ارزيابي و تماشاي اين فيلم‌ها هستند. او گفته بود اين تيم مشاوران در كنار تماشاي فيلم‌هاي خارجي، فيلم‌هاي ايراني بخش مسابقه را هم براي انتخاب به دبير جشنواره پيشنهاد مي‌كند. به نظر مي‌رسد با شيوع نگران‌كننده و بي‌سابقه عارضه كرونا مسوولان جشنواره جهاني بر آن شدند برگزاري اين رويداد را براي دو ماهي به تعويق بيندازند.

 

تاثير كرونا بر برگزاري جشنواره‌هاي مهم دنيا

البته ناگفته نماند طبق اخباري كه روزهاي اخير منتشر شده شمار جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم كه به علت شيوع ويروس كرونا به تعويق مي‌افتد هر روز بيشتر مي‌شود. به عنوان مثال اولين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «درياي سرخ» عربستان كه قرار بود در ماه مارس (۲۲ اسفند تا ۲ فروردين) در سايت ميراث فرهنگي يونسكو در جده برگزار شود، به سبب شيوع اين بيماري هولناك به زمان ديگري موكول شد. برگزاركنندگان اين رويداد بين‌المللي فيلم «درياي سرخ» اعلام كردند كه مجبورند تصميمي سخت بگيرند و براي حفاظت از وضعيت سلامت جهاني كه اين روزها اهميت زيادي دارد، اولين دوره اين جشنواره را در موعد تعيين‌شده برگزار نكنند. همچنين كانال سينه ايران زير نظر محمد اطبايي پخش‌كننده بين‌المللي نوشت: «جشنواره مستند سالونيكا، جشنواره‌هاي فيلم خاورميانه سنگاپور، جشنواره فيلم غذاي ژاپن، جشنواره فيلم هنگ‌كنگ، جشنواره حقوق بشر ژنو، جشنواره به سينما فكر كن لوزان، جشنواره فيلم‌هاي آفريقايي، آسيايي و امريكاي لاتين ميلان، فستيوال‌هايي هستند كه برگزاري برنامه‌هاي خود را به عقب انداخته‌اند.

 

برگزاري جشنواره كن در هاله‌اي از ابهام

همچنين برگزاري يكي از معتبرترين رويدادهاي سينمايي جهان يعني هفتادوسومين جشنواره فيلم كن كه تاريخ برگزاري آن از تاريخ ۱۲ تا ۲۳ مه‌ برابر با 23 ارديبهشت تا ۳ خرداد است در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

وقتي اولين مورد ابتلا به ويرس كرونا در شهر كن فرانسه مشاهده شد بلافاصله دست‌اندركاران اين مهم‌ترين رويداد سينمايي اعلام كردند اوضاع را تحت‌نظر دارند و اعلام كردند نهايت ملاحظه و مراقبت را براي برگزاري سلامت اين رويداد مدنظر قرار خواهند داد. با اين حال آنها اعلام كردند كه درباره عدم برگزاري اين جشنواره كه از ۱۲ مه ‌آغاز مي‌شود فعلا تصميم‌گيري نمي‌كنند و از هر گونه راي صادر كردن و فرضيه درباره تعويق برگزاري جشنواره كن كه دو ماه و نيم ديگر برگزار مي‌شود هم خودداري مي‌كنند. با اين حال بعيد نيست شيوع بيماري كرونا كه همه‌چيز را در جهان تحت‌تاثير خود قرار داده باعث تغيير تاريخ برگزاري جشنواره كن نشود.

 

جشنواره ورزشي هم به تعويق افتاد

البته به غير از جشنواره جهاني، كرونا برگزاري دوازدهمين جشنواره فيلم‌هاي ورزشي ايران را هم به تعويق انداخت. در نشست شوراي اجرايي جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي ورزشي ايران اعلام شد با توجه به شيوع ويروس كرونا در كشور و ضرورت اجراي مصوبات وزارت بهداشت مبني بر جلوگيري از هرگونه اجتماع و برگزاري رويدادهاي فرهنگي، هنري ورزشي، برگزاري دوره دوازدهم جشنواره و مراسم اختتاميه كه پيش از اين 20 اسفندماه 98 اطلاع‌رساني شده بود به بهار سال 1399 موكول شود. جشنواره فيلم‌هاي ورزشي ايران، نماينده انحصاري فدراسيون جهاني فيلم و تلويزيون ورزشي (FICTS) است كه مقر FICTS در ميلان ايتاليا و بيش از ۱۲۰ كشور عضو اين فدراسيون هستند. در اين دوره آثاري از ۵۴ كشور براي حضور در جشنواره ثبت‌نام كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون