• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4605 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ اسفند

سخنگوي دولت از زمان واريز سهميه نوروزي بنزين خبر داد

پس از شكست «كرونا»

واريز سهميه‌هاي نوروزي بنزين به پس از «شكست كرونا» موكول شد. دوشنبه‌اي كه گذشت مطابق روال معمول سخنگوي دولت بايد نشست پرسش و پاسخ با اهالي رسانه برگزار مي‌كرد. اين نشست از هفته گذشته به صورت ويديوكنفرانس برگزار شد و قرار بر اين بود كه چنين روندي تداوم داشته ‌باشد. دو هفته پيش مشخص شد ايرج حريرچي، معاون وزارت بهداشت كه براي پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري، علي ربيعي، سخنگوي دولت را همراهي مي‌كرد، به كرونا مبتلا شده است. تصميم به برگزاري نشست خبري به صورت ويديوكنفرانس پس از ابتلاي حريرچي اتخاذ و يك هفته نيز برگزار شد، اما اين هفته در ساعاتي پيش از زمان برگزاري نشست لغو شد. با اين حال قرار شد به پرسش‌هاي برخي رسانه‌ها به‌ صورت اختصاصي و مكتوب پاسخ داده شود. از همين‌رو ديروز در عين حال كه خبري از نشست خبري سخنگوي دولت آن هم در شرايط بحراني و اضطراري نبود، علي ربيعي به پرسش «ايرنا»، خبرگزاري دولت در مورد سهميه‌بندي نوروزي بنزين پاسخ داد.

علي ربيعي در پاسخ به اين پرسش گفت كه اختصاص سهميه بنزين نوروزي در بحث بودجه سال آينده مطرح شده است و بودجه هم هنوز به تصويب نهايي مجلس نرسيده و قطعا شامل ايام نوروز ۹۹ نخواهد ‌شد. سخنگوي دولت همچنين توضيح داد: «دولت از ابتداي اجراي طرح مديريت مصرف سوخت نسبت به محل تامين منبع مالي اين نوع سهميه بنزين دغدغه جدي داشت و معتقد بود بايد به گونه‌اي عمل شود كه به بسته‌هاي حمايت‌ معيشتي حاصل از اين طرح آسيبي وارد نشود.» به‌گفته ربيعي هر آنچه در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود، دولت موظف به اجراي آن است و در صورت تصويب نهايي بودجه، دولت نيز تلاش خواهد كرد اين سهميه را در اختيار مردم قرار دهد. سخنگوي دولت البته تاكيد كرده ‌بود كه «در فرصت مناسب و ان‌شا‌ءالله بعد از شكست كرونا» در اختيار مردم قرار خواهند داد.

يكي از دغدغه روزهاي اخير دولت و نمايندگان مجلس سفرهاي مردم در ايامي بود كه بسياري از مشاغل به خاطر شيوع ويروس كرونا، تعطيل هستند و البته مدارس و دانشگاه‌ها نيز قرار است تا پايان تعطيلات نوروز داير نشوند. در واقع اين تعطيلي اجباري كه به دليل شيوع يك بيماري ويروسي است باعث شد برخي عزم سفر كرده يا بخواهند به شهرها و موطن خود بازگردند؛ اتفاقي خطرناك كه تاكنون هم باعث شيوع بيشتر اين بيماري در برخي شهرها شده است. به نظر مي‌رسد در صورت تصويب بودجه سال ۹۹ در مجلس نيز يكي از ابزار جلوگيري از سفرهاي بي‌موقع شهروندان همين سهميه‌هاي بنزين نوروزي باشد. از همين‌رو سخنگوي دولت هم واريز سهميه‌هاي نوروزي بنزين را به بعد از «شكست كرونا» موكول كرده كه زمان مشخصي نيست.

با اين حال جلال ميرزايي، عضو اصلاح‌طلب كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته با اشاره به تصويب اختصاص ۶۰ ليتر بنزين نوروزي در كميسيون تلفيق مجلس گفته بود: «زمان واريز اين سهميه به كارت‌هاي سوخت به دولت واگذار شده است.»

پس از رد كليات لايحه بودجه از سوي مجلس شوراي اسلامي دوره دهم، با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسي به كميسيون تلفيق فرستاده شد تا بعد از بررسي و اصلاح مستقيم به شوراي نگهبان ارسال شده و براي سال آينده تصميم‌گيري شود. همچنين اين نماينده مجلس با بيان اينكه پيشنهاد اختصاص سهميه بنزين نوروزي از سوي برخي اعضاي كميسيون تلفيق بودجه سال ۹۹ مطرح شد، ادامه داد: «پيشنهاد اوليه اختصاص بيش از ۶۰ ليتر بنزين نوروزي براي هر دستگاه خودرو بود، اما در نهايت ۶۰ ليتر به تصويب رسيد.»

بهمن امسال، وزير نفت خبر داد كه رييس‌جمهوري دستور داده تا پيشنهادها براي تعيين ميزان سهميه بنزين نوروزي ارايه شود. همان زمان شنيده شد كه برخي اعضاي دولت مخالف واريز سهميه نوروزي بنزين هستند كه بيژن زنگنه دليل اين مخالفت را كاهش منابع يارانه‌اي اعلام كرده‌ بود؛ چراكه منابع حاصل از يارانه‌ها به خانواده‌هاي كم‌بضاعت اختصاص داده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون