• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4606 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۱ اسفند

معارض سعودي: بن‌سلمان جز پدرش هوادار ديگري ندارد

«مضاوي الرشيد» استاد دانشگاه و معارض معروف عربستاني بازداشت برادر پادشاه و وليعهد سابق سعودي را نشانه‌اي از تزلزل قدرت بن‌سلمان دانست. او در مقاله‌اي در وب‌سايت ميدل‌ايست‌اي، نوشت كه وليعهد سعودي هنوز نتوانسته از بسط قدرت خويش در تمامي اركان حكومت مطمئن شود و از اين رو هنوز دست به بازداشت‌هاي متهورانه مي‌زند. الرشيد تفاوت ميان كودتاي ملك فيصل در دهه شصت قرن بيستم با اقدام بن‌سلمان عليه عمو و عموزادگانش را در اين دانست كه ملك فيصل از حمايت اغلب خاندان پادشاهي بهره‌مند بود اما بن‌سلمان جز پدرش هوادار ديگري ندارد و در نزد باقي افراد خاندان سعودي به خصوص آنهايي كه در مسير پادشاه شدن قرار داشتند و اكنون در بازداشت يا عزلت قرار دارند، كاملا طرد شده و مورد نفرت است.

به گزارش سعودي اين فعال سياسي عربستان تاكيد كرد: «وليعهد سعودي در ترس و عزلت به سر مي‌برد و انقلاب مدنظر خود را (كه برخلاف ديگر انقلاب‌ها از رأس حكومت نشأت مي‌گيرد) تحت فشار شديد ركود جهاني كه موجب سقوط قيمت نفت و بورس سعودي شده، مي‌بيند.» اين استاد دانشگاه عربستاني گفت كه بازداشت ناگهاني عمو و عموزاده كه از افراد مطرح خاندان سعودي بودند، يك استراتژي خطرناك محسوب مي‌شود كه بن‌سلمان را در تمام طول سال‌هاي آتي تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و از سوي ديگر بر حيثيت و آبروي دولت سعودي به عنوان كشوري كه خاندان پادشاهي‌اش نمي‌توانند اجماع خود را حفظ كنند، ضربه خواهد زد. به عقيده مضاوي الرشيد بازداشت محمد بن‌نايف كه در دو سال گذشته هيچ منصب و مقامي بر عهده نگرفته است نشان از اين دارد كه بن‌سلمان هنوز او را يك خطر جدي براي خود مي‌داند.

او افزود: «خانواده آل‌نايف در درون خاندان سعودي آخرين روزهاي خود را سپري مي‌كنند و مردم از اين خانواده جز برجي كه در آستانه فروپاشي قرار گرفته و روزگاري ترس و وحشت را حاكم كرده بود، چيزي ديگري در خاطر ندارند. نايف پدر هر آنچه توانست از سركوب و بازداشت و شكنجه انجام داد و سپس پسرش محمد نيز همين مسير را پيمود.» او افزود: «بازداشت اين دو شاهزاده يك ضربه پيشدستانه بود تا مسير را روي احمد بن‌عبدالعزيز كه برخي از شاهزادگان به دور وي جمع شده بودند، ببندد. ملك سلمان پس از اينكه پسرش محمد دست به آبروريزي‌هاي متعدد به‌خصوص در بحث خاشقجي زد، مي‌توانست او را بركنار و احمد را وليعهد كند اما فرصت را از دست داد و با بازداشت احمد اين فرصت به كلي از بين رفت.» مضاوي الرشيد در پايان نوشت: «دولت سعودي روزگاري متشكل از شاهزادگان قدرتمندي بود كه هر كدام مي‌توانستند بخشي از تهديدات امنيتي، سياسي و اقتصادي را رفع كنند اما امروزه دولت سعودي به نوعي عدم اطمينان دچار شده و از همه جوانب در معرض خطر قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون