• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4606 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۱ اسفند

بازگشت نخستين گروه اتباع بحرين و هند از ايران

سخنگوي وزارت خارجه گفت: با اقدامات و هماهنگي‌هاي انجام‌ شده با وزارت خارجه عمان، صبح ديروز نخستين گروه از شهروندان بحريني كه در پي شيوع كرونا مجبور به اقامت ناخواسته در ايران شده بودند، به كشورشان بازگشتند. سيد عباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران با اشاره به انتقال اولين گروه شهروندان بحريني به كشورشان اظهار داشت: وزارت امور خارجه در راستاي اقدامات انسان‌دوستانه براي انتقال شهروندان خارجي به كشورهاي متبوع خود تلاش‌هايي را صورت داد و در نتيجه اقدامات و هماهنگي‌هاي مكرر با وزارت خارجه سلطنت عمان، صبح روز (سه‌شنبه) ۲۰ اسفند نخستين گروه از شهروندان بحريني عازم كشورشان شدند. سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان افزود: جمهوري اسلامي ايران با تقدير ويژه از دولت عمان و ارج نهادن به رويكرد انساني آن كشور براي همكاري و اهتمام در اين اقدام بشردوستانه، اميدوار است با تعامل مثبت از سوي دولت بحرين و استمرار اين روند، ساير شهروندان بحريني در ايران نيز طبق برنامه تنظيم شده به ميهن خود بازگردند. به گزارش فارس، سيد عباس موسوي ۱۴ اسفندماه گفته بود كه در پي شيوع كرونا، دولت بحرين با وجود آمادگي ايران براي همكاري، هيچ‌گونه اقدامي براي بازگرداندن حدود ۱۳۰۰ نفر از اتباعش كه براي زيارت و گردشگري به ايران ‌آمده‌اند به عمل نياورده و پيشنهادهاي ارايه شده از سوي برخي را نيز نپذيرفته است.

«سوبرامانيام جايشنكار»، وزير خارجه هند از بازگشت ۵۸ زائر هندي جا مانده در ايران به كشورشان خبر داد. وزير خارجه هند با اشاره به بازگشت اين افراد به كشورشان توسط يك فروند هواپيماي C-17 متعلق به نيروي هوايي هند، از همكاري مقامات ايراني براي بازگشت اين افراد قدرداني كرد. زائران هندي در پي لغو پروازها و شيوع كرونا در شهر قم حضور داشته و نتوانسته بودند به كشورشان بازگردند. وزير خارجه هند در صفحه توييترش همچنين اعلام كرد كه اقدامات براي بازگشت بقيه اتباع هندي از ايران در دستوركار است. «هارش وردان»، وزير بهداشت هند پيش از اين اعلام كرده بود كه دولتش در تماس با ايران براي خروج زائران و دانشجويان هندي است.

 

پاسخ موسوي به نفرت‌پراكني پمپئو

سيد عباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در صفحه توييترش با انتشار بخشي از پاسخ مايك پمپئو وزير خارجه امريكا كه اين ويروس را ويروس ووهان خطاب كرده، نوشت: «كوويد-۱۹ (كرونا) يك چالش جهاني است و منحصر به منطقه يا ملتي خاص نيست. البته سه سال است كه جهان به سندرم HLVS-2017 (شيوع نفرت‌افكني، دروغ و خشونت) مبتلا شده و از اين سندرم رنج مي‌برد. زمان زيادي است كه جهان در مقابل اين عفونت بدخيم ايستادگي مي‌كند.» گفتني است اشاره موسوي به سال ۲۰۱۷ به زمان روي كار آمدن دونالد ترامپ بازمي‌گردد. مايك پمپئو روز يكشنبه ۱۸ اسفند ماه در مصاحبه‌اي در تشريح اقدامات امريكا براي كنترل شيوع اين ويروس در امريكا، از آن با عنوان «كروناويروس ووهان» ياد كرد. سخنگوي وزارت خارجه چين يك روز بعد (دوشنبه) از «مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا به دليل جعل نام ويروس «كرونا» جديد (كوويد-۱۹) و نسبت دادن آن به شهر «ووهان» چين انتقاد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون