• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4609 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند

خبر

سفير سوييس به وزارت خارجه ايران احضار شد

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه از احضار سفير سوييس و حافظ منافع امريكا به وزارت امور خارجه خبر داد. موسوي افزود: به دنبال اظهارات بي‌اساس رييس‌جمهور امريكا مبني بر مسوول دانستن جمهوري اسلامي ايران در حمله به پايگاه نيروهاي ائتلاف در التاجي عراق، سفير سوييس در تهران به عنوان حافظ منافع امريكا، بعد از ظهر روز جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ از سوي مديركل امريكاي وزارت امور خارجه به محل اين وزارت فراخوانده و مراتب اعتراض شديد كشورمان به اين اظهارات به وي ابلاغ شد. در اين ملاقات به حافظ منافع ايالات متحده گفته شد رييس‌جمهور امريكا به جاي متهم كردن ديگران بايد سياست‌هاي غلط امريكا در حضور غيرقانوني در عراق و كشتن فرماندهان و سربازان عراقي كه عامل اصلي نفرت مردم عراق از امريكا شده است را به عنوان واقعيت بپذيرد و تاكيد شد در واقع سياست‌هاي غلط امريكا در عراق باعث ايجاد تنش‌هاي كنوني است و مقامات امريكا و به خصوص آقاي ترامپ نمي‌توانند با اظهارات بي‌پايه و اساس و خطرناك از زير بار اين مسووليت شانه خالي كنند. همچنين به سفير سوييس نسبت به هر گونه اقدام نسنجيده از سوي طرف امريكايي و عواقب آن هشدار داده شد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا روز پنجشنبه در اظهاراتي عنوان كرد كه معلوم نيست حمله به پايگاه التاجي عراق كار ايران بوده باشد. ولي در عين حال گروه‌هاي هم‌پيمان با ايران را به انجام اين حمله متهم كرد. بيش از 10 فروند راكت كاتيوشا به پايگاه نظاميان امريكا در التاجي (شمال بغداد) شليك شد و امريكا با طرح اين ادعا كه اين حمله كار كتائب حزب‌الله وابسته به سازمان الحشد الشعبي عراق بوده، از كشته شدن سه نظامي و زخمي شدن ۱۲ نفر خبر داد.
روانچي: امريكا دست از سياسي‌كاري بردارد
«مجيد تخت‌‌روانچي» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در دفتر سازمان ملل متحد در نيويورك در صفحه توييترش نوشت: «شب گذشته از تهران به نيويورك بازگشتم. مردم و دولت ايران براي مقابله با كوويد – 19 سخت در تلاشند ولي تحريم‌هاي امريكا در مسير تلاش‌هاي آنها مانع ايجاد مي‌كند. زمان آن فرا رسيده كه امريكا از سياسي كردن تلاش‌‌هاي بشردوستانه دست برداشته و تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران را لغو كند. بحران‌هاي بين‌المللي نيازمند تلاش‌هاي واقعي بين‌المللي است.
 چين: براي كمك آماده‌ايم
«شي جينپينگ» رييس‌جمهوري چين اعلام كرد كه پكن با تمام ظرفيت از كره‌جنوبي در مقابله با ويروس كوويد- 19 حمايت خواهد كرد. بر اساس گزارش شينهوا كه خبرگزاري فارس آن را ترجمه كرده، شي طي نامه‌اي به «مون جائه اين» رييس‌جمهور كره‌جنوبي گفت: طرف چيني آماده است دست در دست كره جنوبي دهد تا بر جنگ عليه ويروس كرونا پيروز شود و زندگي و سلامت مردم دو كشور و همچنين مردم سراسر جهان را حفاظت كند. رييس‌جمهور همچنين نامه مشابهي را براي دولت ايتاليا ارسال كرده است و در آن تاكيد كرده است كه دولت و مردم چين از رم در برابر ويروس كرونا حمايت خواهند كرد. وي در اين نامه خطاب به «سرجيو ماتارلا» گفته در اين شرايط سخت، چين مايل به همكاري با ايتاليا است و پيشنهاد همكاري ارايه مي‌كند. رييس‌جمهور چين همچنين نامه‌اي براي حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران ارسال كرده و در آن بر عزم چين براي ادامه كمك به ايران براي مقابله با ويروس كرونا خبر داده است. شي در اين نامه به روحاني گفته پكن تا جايي كه بتواند به ايران كمك خواهد كرد و همچنين آماده افزايش همكاريها در زمينه كوويد-19 است. دولت چين تاكنون چندين محموله پزشكي شامل كيتهاي تشخيص كرونا، ماسك و ديگر لوازم پزشكي را در اختيار ايران قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون