• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4619 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ فروردين

خبر

آخرين وضعيت واردات كالاهاي اساسي

آخرين آمار گمرك ايران از اين حكايت دارد كه از ابتدا تا انتهاي سال گذشته حدود ۱۵.۵ ميليارد دلار كالاي اساسي به گمركات اظهار و ترخيص شده است.
روح‌الله لطيفي، سخنگوي گمرك ايران آخرين وضعيت واردات و ترخيص كالاهاي اساسي را تشريح كرد. بر اين اساس در سال گذشته حدود ۳۵ ميليون و ۳۶۴ هزار و ۳۱۴ تن به ارزش ۴۳ ميليارد دلار كل واردات كشور بوده كه از لحاظ وزني ۷۱درصد آن و در مجموع ۳۵درصد كل واردات را كالاهاي اساسي تشكيل داده است. اما در سال گذشته از فروردين تا پايان اسفند حدود ۱۵.۵ ميليارد دلار كالاي اساسي، نهاده‌هاي توليد و دامي، به گمركات اظهار و ترخيص قطعي شده است كه مجموع وزن آن به ۲۵ ميليون و ۵۹ هزار و ۲۷۸ تن مي‌رسد. اين در حالي است كه ميزان واردات كالاي اساسي در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۳ ميليارد و ۲۳۳ ميليون دلار با مجموع وزني ۲۰ ميليون و ۷۴۹ هزار تن بوده كه اظهار و ترخيص شده بود. اما از كالاهايي كه از سال گذشته وارد شده بودند حدود ۲۱۵ هزار و ۱۷۵ تن به ارزش ۷۴ ميليون و ۷۳۷ هزار دلار تا ۱۵ فروردين در مرحله ترخيص قرار داشتند كه احتمالا تاكنون ترخيص شدند.


پيوند بيمه با بازار سرمايه در بودجه امسال

رييس كل بيمه مركزي گفت: اوراق بهادار بيمه‌اي را برابر آنچه در بودجه امسال تصويب شد به بازار سرمايه متصل كرديم. غلامرضا سليماني در نشست معاون اول رييس‌جمهور با معاونان و مديران وزارت اقتصاد گفت: امسال، نخستين‌بار بايد پيوند بازار سرمايه و بيمه را اجرايي كنيم ضمن اينكه براي تسهيل در روند كار سامانه سنهاب را از حالت دستي به الكترونيكي تبديل كرديم. او اضافه كرد: در بخش بيمه، استارت‌آپ‌هاي بيمه‌اي را فعال كرديم و در اين باره هم‌اكنون ۱۱۵ شركت با ما كار مي‌كنند. سليماني، افزايش ضريب نفوذ بيمه‌اي به دو و نيم و افزايش سهم بخش غيردولتي در بازار بيمه‌اي كشور از ۶۵ و نيم درصد به ۶۸ و ۷ دهم درصد ازجمله اقدامات بيمه مركزي در 11 ماهه منتهي به بهمن ۹۸ بيان كرد و گفت: هم‌اكنون بيمه‌شدگان بيمه مركزي، ۱۴ ميليون نفر هستند كه بايد به ۶۰ ميليون نفر افزايش يابند. او افزود: براي همراهي با بيمه‌شدگان در رفع معضلات به وجود آمده از كرونا، ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان عدم دريافت حق بيمه داشتيم ضمن اينكه به صورت اتوماتيك و بدون حضور فيزيكي بيمه‌شدگان، تمديد بيمه‌ها را انجام داديم.


راه‌اندازي دادگاه‌هاي تجاري در سال جاري

وزير امور اقتصادي و دارايي از راه‌اندازي «دادگاه‌هاي تجاري» با هماهنگي قوه قضاييه در سال جاري با هدف بهبود فضاي كسب‌وكار خبر داد و گفت: ارزش دارايي‌هاي دولت هفت ميليون ميليارد تومان است كه اگر فقط ۲۰درصد از دارايي‌هاي دولت ارزيابي شود و در چرخه اقتصاد قرار گيرد، باعث رونق مي‌شود. امروز بيش از ۲۸۰۰ هزار ميليارد تومان شركت دولتي ارزيابي و به‌روز شده داريم كه قابليت واگذاري دارند. دژپسند با بيان اينكه هدف از جذب سرمايه‌گذاري خارجي فقط پر كردن شكاف سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه نيست، بلكه سرمايه‌گذاري خارجي ابزار و كانالي براي انتقال فناوري به كشور و نيز كمك به رشد و توسعه موثر و افزايش بهره‌وري است، اظهار كرد: ما در غل و زنجير حركت مي‌كنيم و هر چه تلاش مي‌كنيم اين غل و زنجير ما را مي‌بلعد. مگر من چقدر مي‌توانم وزير باشم. بالاخره اگر كوپني هم باشد، كوپن ما تمام مي‌شود؛ بنابراين بايد فضاي كسب و كار را روان كنند، زيرا سرمايه‌گذار گاهي كلافه مي‌شود. فرهاد دژپسند افزود: بايد همه مسائل سرمايه‌گذار از الف تا ي در دفترش قابل حل باشد و نياز به مراجعه نداشته باشد. سال گذشته تلاش قابل‌توجهي در اين زمينه انجام شد. امسال نيز قرار است با موافقتي كه از رييس قوه قضاييه گرفته شده، دادگاه تجاري ايجاد شود. همچنين پنجره واحد الكترونيك براي تجارت ايجاد مي‌شود و سرمايه‌گذار براي گرفتن مجوزها نبايد از دفترش بيرون برود و بسياري از مجوزهاي غيرضروري هم بايد لغو شود.


رشد ۳۱ درصدي درآمد‌هاي مالياتي دولت در سال ۹۸

رييس سازمان امور مالياتي در نشست معاون اول رييس‌جمهور با معاونان و مديران وزارت اقتصاد، از رشد 31درصدي درآمد‌هاي مالياتي در سال 98 نسبت به سال 97 خبر داد. اميدعلي پارسا با بيان اينكه اهداف مالياتي كشور، تحقق 102درصدي داشته است، گفت: اين در حالي است كه متوسط رشد درآمد‌هاي مالياتي در 5 سال گذشته 21درصد بوده است. او با اشاره به اينكه رشد درآمد مالياتي مشاغل بدون تغيير نرخ، 94درصد بوده است، افزود: اين افزايش درآمد مالياتي تنها با 30درصد افزايش رسيدگي‌ها در سال 98 در مقايسه با سال 97 حاصل شده، ضمن اينكه سهم ماليات از 37درصد منابع بودجه عمومي به 54درصد افزايش يافته است. رييس سازمان امور مالياتي گفت: سال گذشته در مجموع 143 هزار ميليارد تومان وصول ماليات و 25 هزار ميليارد تومان عوارض از محل قانون ارزش افزوده داشتيم، ضمن اينكه مبارزه با فرار مالياتي از اولويت‌هاي اين سازمان است. پارسا افزود: براي كمك به غلبه بر شرايط به وجود آمده ناشي از كرونا موضوع تمديد و امهال را براي موديان مالياتي رعايت كرديم تا دغدغه كمتري داشته باشيم. رييس سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران هم در اين نشست گفت كه سال 97 تعداد 175 طرح توانست 5 و يك دهم ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي جذب كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون