• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

سرخط خبر‌ها

همكاري روسيه با عربستان | روسيه اعلام كرد قصد دارد با عربستان در زمينه بازار نفت همكاري كند، اما در زمينه كاهش توليد براي جلوگيري از كاهش قيمت‌ها تعهدي نخواهد داد. دو كشور همچنين در نخستين گفت‌وگوي وزراي خارجه خود در مسكو تلاش كردند بر اختلافات در زمينه سوريه غلبه و يخ مناسبات بين بزرگ‌ترين صادركنندگان نفت جهان را آب كنند. بهاي نفت در سال جاري همزمان با افزايش توليد نفت امريكا و كاهش تقاضا روند به‌شدت نزولي پيدا كرده است. روسيه كه براي تامين نيمي از بودجه خود به صادرات نفت و گاز وابسته است به دليل تحريم‌هاي امريكا و اروپا عليه صنايع انرژي و مالي خود، در آستانه ركود قرار گرفته است.

آغازمرحله سوم مطالعات جامع آب | يك مقام مسوول در وزارت نيرو از ورود به مرحله سوم طرح مطالعات جامع آب خبر داد و گفت: سازگاري با تغييرات اقليمي كشور در دستور كار وزارتخانه قرار گرفته است. محمد ابراهيم نيا گفت: هم‌اكنون بحث اقتصاد مقاومتي در كشور مطرح است و ما بايد اقتصاد كشور را فارغ از درآمد نفت از زيرساخت‌ها محكم كنيم كه يكي از جنبه‌هاي مهم اقتصاد مقاومتي توسعه صادرات فني و مهندسي است كه نقش ويژه‌يي در اين برنامه دارد. وي با اشاره به طرح مطالعات جامع آب اظهارداشت: سومين مرحله از مطالعات جامع آب كشور آغاز شده كه به‌طور عمده بر آينده نگري و آينده پژوهشي متمركز است و اميدواريم تا پايان سال نتايج آن را اعلام كنيم. براي اعتباربخشي به اين سند در تلاشيم با كمك لايه‌هاي كارشناسي شركت‌‌هاي استاني اين طرح آسيب‌‌شناسي شود.

اوپكي‌ها توافق نكنند نفت 60 دلار مي‌شود| رويترز در گزارشي پيش بيني كرد اگر اعضاي اوپك با كاهش معنادار توليد موافقت نكنند، قيمت نفت تا 60 دلار هم سقوط خواهد كرد. تنها راه‌حل براي برگرداندن قيمت نفت به وضعيت قبلي آن، كاهش معنادار توليد نفت اوپك است و كاهش توليد 500 هزار بشكه‌يي در روز نمي‌تواند در اين باره راهگشا باشد. در اين ميان، اگر اين مهم تحقق نيابد، آن وقت بايد شاهد سقوط قيمت نفت تا 60 دلار در هر بشكه باشيم. رويترز پيش بيني كرده در صورت موافقت اعضاي اوپك با كاهش قابل توجه توليد، قيمت نفت مي‌تواند به بالاي 85 دلار در هر بشكه برسد.

آغاز فصل جديد مناسبات تهران- باكو | «علي حسن‌اف» معاون نخست وزير و رييس كميته دولتي امور انسان‌دوستانه جمهوري آذربايجان به دعوت علي ربيعي، وزير كار براي يك ديدار رسمي سه روزه وارد تهران شد. معاون نخست‌وزير جمهوري آذربايجان در هنگام ورود به تهران با تاكيد بر اهميت روابط تهران و باكو گفت: دولت آذربايجان براي گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران به هيچ محدوديتي قايل نيست و باكو مصمم است در همه زمينه‌ها با تهران همكاري كند. همچنين قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در امور بين‌الملل گفت: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان دو كشور همسايه داراي ريشه‌هاي فرهنگي مشتركي هستند و زمينه‌هاي زيادي براي همكاري دارند. با توجه به تجربيات جمهوري اسلامي ايران در حوزه رفاه اجتماعي و توانمندسازي آمادگي داريم تا با جمهوري آذربايجان در اين زمينه‌ها نيز همكاري‌ها را گسترش دهيم.

ركوردزني در پارس جنوبي| روند ساخت و راه‌اندازي همزمان 10 فاز خشكي و شش سكوي دريايي در پارس جنوبي، ركوردي است كه با هدف تسريع در بهره‌برداري از فازهاي اين ميدان عظيم گازي و كاهش فاصله توليد گاز با قطر انجام مي‌شود. اولويت‌بندي فازهاي پارس جنوبي باعث تسريع در روند اجراي پروژه‌هاي در دست اجرا در ميدان عظيم گازي پارس جنوبي شد. به دنبال اين دستور، فازهاي پارس جنوبي اولويت‌بندي شدند و پنج فاز 12، 15، 16، 17 و 18 كه نسبت به ساير فازها پيشرفت بيشتري داشتند در اولويت اصلي و ساير فازها در اولويت بعدي قرار گرفتند. در نتيجه اين تصميم، توسعه فازهاي پارس جنوبي تسريع شد و در نخستين گام، واحد اول بزرگ‌ترين فاز پارس جنوبي در بهمن ماه سال گذشته به مدار توليد وارد و همچنين قرار شد تا پايان سال جاري يكصد ميليون مترمكعب به ظرفيت توليد گاز كشور افزوده شود. تخمين زده مي‌شود كه با توسعه كامل فازهاي پارس جنوبي ضمن تامين پايدار نياز كشور به انرژي، سالانه ١١٢ ميليارد دلار درآمد عايد كشور شود. با توجه به نقش اساسي پارس جنوبي در تامين انرژي و درآمدزايي، توسعه هرچه سريعتر پارس جنوبي جزو اولويت‌هاي اصلي وزارت نفت دولت يازدهم قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون