آلبوم «نجواي جان» از بهترينهاي «احمد مراتب» منتشر شد
بانگ موذن بر بام خانه خدا
حميد ويسي
آلبوم «نجواي جان» كه نمونههايي از بهترين آثار استاد «سيد احمد مراتب» با موضوع نيايش با خداوند و ستايش اهل بيت (ع) است، منتشر شد. خبرگزاري مهر با انتشار اين خبر كليدي به دست ميدهد براي آشنايي با يكي از چهرههاي مهم نيايش و نجواخواني، موضوعي كه سالهاست با غفلت جدي مواجه شده و همين بيتوجهي هر از چندي به طرح گلايههاي جدي اهل نظر در رابطه به چگونگي اداي مضامين مذهبي دامن ميزند. ايرناپلاس در خبري به اظهارات سيد مجيد رضوي، مسوول هيات انصارالمحسن قم اشاره ميكند كه «در جلسهاي رسمي به گلايه از برخي مداحان پرداخته و «پويش تحريم مداحان ميليوني» را راهاندازي كرده است. او درباره دليل اعلام اين پويش گفته است: «زنگ زديم به آقايي كه متاسفانه در سيماي خودمان اعلام ميكند من چيزي نميگيرم، گفت براي يك شب ۲۵ ميليون تومان ميگيرم. 25 ميليون تومان براي نيم ساعت مداحي، يعني ثانيهاي و دقيقهاي چند؟ اين درد را به كجا ببريم؟ ما دنبال هيچ حاشيهاي نيستيم و فقط نميدانيم اين حرفمان را كجا ببريم و به چه كسي بگوييم. هيچ كس نيست كه بگويد چرا اين مبلغ را ميگيري. بهرغم زحماتي كه كشيده شده است ولي سازمان تبليغات و هيچ ارگاني بر اين مساله نظارت ندارد.» اين فقط نمونهاي از مسائل امروز موجود در اين حوزه است كه بارها در رسانهها طرح شده و مسوولان كشور نيز بارها درباره جلوگيري از كجرويها در اين حوزه ابراز نگراني كردهاند. حالا در خبر انتشار آلبوم «نجواي جان» كه به همت مركز موسيقي حوزه هنري منتشر شده ميخوانيم اشعار اين آلبوم از سعدي، غلامحسين جواهري، صغير اصفهاني و فواد كرماني كه در دستگاهها و نغماتي مثل سهگاه، بيات ترك، افشاري، شوشتري، اصفهان و دشتي اجرا شدهاند كه بعضي در قالب مناجات و بعضي در مدح اميرالمومنين علي (ع) هستند و نفس گرم استاد سيد احمد مراتب، مخاطب را كاملا در حال و هواي اين ايام قرار ميدهد. سيد احمد مراتب، اول شهريورماه سال ۱۳۳۱ در اصفهان ديده به جهان گشود. پدر و پدربزرگ او هر دو از بزرگان موسيقي آييني و از ارادتمندان به اهل بيت (ع) بودند. در شش سالگي و پس از درخشش در آزمون قرائت قرآن، مدير مدرسه- مرحوم «عبدالحسين سپهرينژاد» - كه از شاگردان سيد رحيم اصفهاني بود، به خاطر استعداد درخشان و خيرهكننده مراتب در آواز، رديفهاي آوازي را به او تعليم داد؛ ايشان در هشت سالگي نيز به توصيه پدر به محضر استاد محمدرضا شمشيري راه يافت. اين استاد موسيقي از نخستين شاگردان تاج اصفهاني است كه با جديت، پشتكار و استعداد سرشار خود، از زبان ايشان مفتخر به لقب «دره التاج» شده است. همچنين وي، نخستين ايراني بود كه بر بام كعبه اذان گفت. ابتدا در سال ۱۳۵۲ در حال طواف، زماني كه پرده حجر اسماعيل باز شده بود به پشت بام كعبه رفت و در آنجا مناجات حضرت علي (ع)؛ «لك الحمد يا ذالجود و المجد و العلي» را در دستگاه سهگاه اجرا كرد. سال بعد در مكه امام موسي صدر كه تحت تاثير صداي مراتب قرار گرفته بود از او تقاضا كرد بر بام كعبه اذان بگويد و بدين ترتيب به عنوان نخستين ايراني بر بام كعبه به افتخار خواندن اذان نائل شد.