درباره كتاب آيات شيطاني و اسلامستيزي غرب
ما مسووليم
محمود فاضلي
كتاب «آيات شيطاني و اسلامستيزي غرب»؛ اين كتاب شامل يادداشتها و مقالاتي چند درباره توطئههاي پدران روحاني به مبشران مسيحي عليه اسلام و عملكرد ستيزهجويانه آنان بر ضد مسلمانان در همه بلاد اسلامي و در درون سرزمينهاي خود است كه به مناسبتهاي مختلف در سالياني دراز نوشته شدهاند. البته بخش عمده كتاب مربوط به كتاب فتنه يعني «آيات شيطاني» است كه در همان بحران پيدايش و نشر كتاب و تبليغ گسترده براي آن در سطح جهاني و بعد از صدور فتواي تاريخي امام خميني(ره) نوشته شد يا در گفتوگوهاي مطبوعاتي در داخل و خارج مطرح و انتشار يافت كه اينك مجموعه آن يادداشتها، مقالات و مصاحبهها يك جا جهت اطلاع نسل جديدي كه در آن دوران «فعال» نبودند، به عنوان بخشي از تاريخ معاصر منتشر ميشود.
كتاب «آيات شيطاني و اسلامستيزي غرب» در 12 بخش تنظيم و تدوين شده است:
1. اسلامستيزي غرب، استشراق و مستشرقين؛
2. درباره حجم جنبش تبشيري (مسيونري)؛
3. توطئه محافل شيطاني غرب؛
4. مصاحبه با استاد خسروشاهي در لاهور پاكستان؛
5. خانم تاچر و اسپاي كاچر؛
6. موضع اخوانالمسلمين و جماعت اسلامي پاكستان درباره كتاب آيههاي شيطاني؛
7. آيههاي شيطاني و مساله جهان اسلام؛
8. امت اسلام و پيامدهاي مساله رشدي؛
9. بازتاب كتاب آيههاي شيطاني در مصر؛
10. سفري به پاكستان درباره ماجراي كتاب آيههاي شيطاني و تبيين حكم امام خميني درباره سلمان رشدي؛
11. حول كتاب الايات الشيطاني (نوشته آيتالله محمدعلي تسخيري)؛
12. كتابهايي درباره آيات شيطاني.
مرحوم خسروشاهي در بخش سوم كتاب «توطئه محافل شيطاني غرب» -كه گفتوگوي مفصل وي با روزنامه اطلاعات در اسفند 1367 است - مينويسد: «اگر ما با سابقه چند صد ساله استعمار انگليس در هند و پاكستان و ايران و منطقه خيلجفارس و آسيا آشنا باشيم، به خوبي متوجه خواهيم شد كه پيدايش قاديانيگري در هند و پاكستان و بهاييگري و كسرويگرايي در ايران، آن هم پس از عضويت احمد كسروي در انجمن سلطنتي تاريخ لندن و امروز پيدايش رشدي، هيچ كدام بينقشه و برنامه نبوده است؛ با اين فرق كه اين بار، غائله با پيدايش آيين «رشديگري» پايان نخواهد يافت، بلكه آغاز ماجرا، پايان آن نيز خواهد بود.» ايشان در پاسخ به سوالي درباره محتواي آيههاي شيطاني چنين پاسخ ميدهد: «ترجمه و نقل مطالب كتاب آيههاي شيطاني واقعا مقدور نيست؛ همين قدر بايد گفت كه شرمآورتر از نوشتههاي سلمان رشدي در اهانت به خدا و پيامبر و اصحاب پيامبر و همسران پيامبر، كتابي تاكنون منتشر نشده است. در اين كتاب، نقد و بررسي در كار نيست؛ كتاب آكنده از هرزهگويي، حرمتشكني، دشنام، توهين، تهمت، دريدگي، وقاحت و بالاخره فحاشي چالهميداني است كه البته نشاندهنده رذالت و پستي نويسنده و كارگردانان پشت پرده از مسوولان امپرياليسم فرهنگي ـ خبري است...» از نكات جالب اين گفتوگو طرح تشكيل يك مركز جهاني فرهنگي و اسلامي به خواست خسروشاهي است. استاد خسروشاهي در پاسخ به اين سوال كه در ماجراي سلمان رشدي و مسائلي از اين قبيل، مسووليت مقابله به عهده چه كسي يا چه نهادي است، ميگويد: «در اين رابطه البته نميتوان شخص خاصي را مسوول داشت. به نظر من كل مسوولان نظام و كل افراد مسلمان در جمهوري اسلامي مسوول هستند... ما اصولا از لحاظ اطلاعات، نياز به يك «بانك اطلاعات»، «مركز مطالعات بينالمللي» و «مركز جهاني فرهنگي - اسلامي» داريم كه ضمن برقراري ارتباط با جهان اسلام و مراكز فرهنگي اسلامي، بتواند در اين قبيل امور، هماهنگيهايي به وجود آورد و به موقع اقدام كند.» استاد خسروشاهي در يادداشت «خانم تاچر و اسپاي كاچر» به سياست دوگانه غرب و انگلستان در قبال آزادي بيان ميپردازد و مينويسد: «خانم تاچر در گفتار خود مدعي شد كه كتاب آيههاي شيطاني اهانتآميز بود، ولي دولت وي نميتوانسته كاري انجام دهد. اين ادعا با حقيقت نميخواند و ناشي از همان روح عدم صداقتي است كه بر مجمع شياطين غرب حاكم است، اما خود تاچر، دو سال پيشتر (در سال ۱۹۸۷ م) جلوي نشر و توزيع كتاب «اسپاي كاچر» (شكار جاسوس، نوشته پيتر رايت) را در انگلستان گرفت و با زير پا گذاشتن اصول شناخته شده بينالمللي، ميخواست قانون انگلستان را در استراليا و امريكا هم حاكم سازد». بخش هفتم كتاب، «آيههاي شيطاني و مساله جهان اسلام» هم گفتوگوي استاد خسروشاهي با روزنامه مشرق پاكستان است كه به هنگام مسافرتشان به پاكستان در لاهور صورت گرفت. بخش هشتم كتاب «امت اسلام و پيامدهاي مساله رشدي» هم سخنراني دكتر كليم صديقي (1932-1995) است كه در اول آوريل 1989 در دانشگاه لندن ايراد كرده است. صديقي، انديشمند و نويسنده اسلامي معاصر در انگليس و موسس پارلمان مسلمانان در انگليس و بنيانگذار شوراي مسلمانان اين كشور بود. صديقي از مروجان وحدت جهاني اسلام است. وي همراه جمعي از همفكران در موسسه اسلامي پژوهش و برنامهريزي فعاليتهاي موثري در جهت نيل به پايهريزي دوباره تمدن اسلامي بر مبناي عدالت جهاني انجام ميداد. وي تاثير عميقي از انقلاب اسلامي گرفته بود.