• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4648 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت

تعامل در عصر تكنولوژي

گروه اجتماعي|بيست و هفتمين روز ارديبهشت را در تقويم كشور به عنوان روز ارتباطات و روابط ‌عمومي نام گذاشته‌اند. آنچه از اين عنوان از ذهن مي‌گذرد، رفتار رسانه‌ها و روابط عمومي‌ها و بلاعكس در شرايطي است كه تكنولوژي عصر قديمي مطبوعات را شكسته و فضايي جديد رقم زده است. اين روزها روابط‌ عمومي‌ها و بخش رسانه‌اي نهادها اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي تا دستگاه‌هاي حاكميتي تعداد زيادي كارشناس و تحليلگر دارند و رفتار رسانه‌ها را رصد مي‌كنند. در اين ميان مطبوعات بخش كوچكي از فعاليت صدها رسانه‌اي شده كه روابط ‌عمومي‌ها بايد آنها را رصد كرده و در تعامل باشند.  اما مساله اينجاست كه چگونه تعامل با اين همه رسانه تعريف مي‌شود؟  از سوي ديگر در شرايطي كه شبكه‌ها و كانال‌هاي تلگرامي سريع‌تر از هر رسانه ديگري خبرها را منتشر مي‌كنند، پرسش اين است كه روابط ‌عمومي‌ها با خبرنگاران تلگرامي چگونه رفتار مي‌كنند؟ اساسا به همان شيوه سابق كه با مطبوعاتي‌ها در تعامل بودند با تلگرامي‌ها هم در تعامل هستند؟ به جز اين شيوه تعامل چگونه است؟  در همين روزهايي كه از سال 1399 سپري شده است دست‌كم تجربه‌هايي از نحوه رفتار روابط‌ عمومي‌ها با رسانه‌ها مي‌تواند مبناي بررسي قرار گيرد. مثلا در ماجراي مرگ چند تبعه افغان در مرز ايران و افغانستان آنقدر اطلاع‌رساني رسمي كند و منفعل صورت گرفت كه فضاي خبري به دست رسانه‌هايي افتاده كه بيشتر علاقه‌مند ايجاد تنش و توليد فشار عليه كشورمان ايران هستند. به جز اين روابط‌ عمومي‌ها عمدتا تاب و تحمل انتقاد و خبرهاي تند و تيز خبرنگاران را ندارند و تلاش دارند كه صداهاي مخالف را كمتر و كمتر كنند. اما اين ادعا را خود روابط ‌عمومي‌ها قبول دارند؟ آنچه پيش رو داريد، ديدگاه‌هاي برخي از كارشناسان و مديران روابط عمومي دستگاه‌هاي مختلف است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون