• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

شهرداد روحاني در ميلاد نواخت و رهبري كرد

پيانو‌نوازي شهرداد

  سما بابايي  / شب گذشته – نوزدهم ارديبهشت‌ماه- شهرداد روحاني در برج ميلاد روي صحنه رفت. پيش از اين مي‌خواست قطعه «پيتر و گرگ» را به مناسبت سالروز تولد «سرگئي پروكفيف» اجرا كند؛ مثل خيلي ديگر از اركسترهاي دنيا كه به مناسبت تولد اين آهنگساز روس، برنامه‌هاي متعددي را در دست دارند. برنامه اما نتوانست اجرا شود؛ مجوزها دير داده شد و به همين خاطر روحاني مجبور شد، رپرتوار خود را عوض كند و اجراي اين قطعه را به زماني ديگر موكول كند. خودش مي‌گويد شايد تا يك ماه ديگر. البته براي همين اجرا هم تا آخرين لحظات، مجوزهاي لازم داده نشد و براي همين بليت‌فروشي در فرصت اندكي به آغاز برنامه شروع شد و برنامه‌اي كه مي‌توانست در دو سانس اجرا شود، در نهايت در يك سانس در شب گذشته به اجرا رفت.
روحاني شب گذشته، در دو قسمت به اجراي برنامه پرداخت. در قسمت‌ اول خودش رهبري كرد و در قسمت بعدي پيانو نواخت؛ همان قطعاتي كه براي مخاطبان روحاني، قطعات آشنايي هستند: «رقص بهار»، «عزرا»، «ابديت»، «سرزمين من»، «باغ ايراني» و قطعاتي ديگر با همراهي دو سوليست اجرا شد كه يكي از آنان «علي جعفري‌پويان» بود كه به تازگي از اركستر‌سمفونيك تهران جدا شده است. او كنسرت مايستر اركستر نيز بود. در اجراهاي گذشته روحاني، «ارسلان كامكار» به عنوان اركستر مايستر حضور داشت . روحاني اما مي‌گويد: «من خيلي علاقه داشتم ارسلان در اين اركستر هم حضور داشته باشد ‌اما او گفت كه خسته است؛ ضمن اينكه من خودم تاثير چنداني در انتخاب گروه نداشتم و تنها چند نوازنده را پيشنهاد دادم.»
شنبه اما زمان بدي براي اجرا بود، خود روحاني هم اين مساله را قبول دارد، اما مي‌گويد كه چاره‌اي جز اين وجود نداشته است چون اين تنها روزي بوده كه «ميلاد» در اختيار او گذاشته است. «روحاني» درباره اجراي شب گذشته خود به «اعتماد» مي‌گويد: «تعداد زيادي از قطعاتي كه در اين برنامه اجرا شد، قطعاتي بودند كه براي نخستين بار در ايران به اجرا در‌مي‌آمدند. براي مثال من تعدادي از قطعات بخش اول برنامه را به تازگي در خارج از كشور ضبط كردم؛ بقيه قطعات نيز اگر‌چه در ايران شناخته‌شده هستند و مخاطبان بسياري آن را شنيده‌اند اما تاكنون اجراي زنده‌اي از آنان صورت نگرفته است. با اين حال قطعات آساني هستند و به همين خاطر من تصميم گرفتم خودم نوازندگي پيانو را در آن بر عهده بگيرم چون اركستر مي‌تواند پيانو را همراهي كند و الزامي به حضور رهبر در اين قطعات نيست.»
او براي نوشتن اين قطعات از تم‌هاي محلي ايران بهره‌ گرفته است. به همين خاطر است كه مي‌گويد: «زماني كه مي‌گويم مردم مي‌توانند با اين قطعات ارتباط برقرار كنند، به هيچ عنوان منظورم اين نيست كه چيزي را به نفع مخاطب سانسور كرده‌ام بلكه تمام قواعد آهنگسازي در موسيقي كلاسيك و همچنين اركستراسيون رعايت شده است؛ تنها شكل اجراي قطعات به گونه‌اي است كه مردم عادي نيز بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند. در حال حاضر بسياري از آهنگسازان و اركسترهاي بزرگ دنيا به مسائلي از اين دست فكر مي‌كنند، چون بايد بپذيريم كه اين روزها مخاطبان موسيقي كلاسيك ديگر به شكل گذشته وجود ندارند و به همين خاطر بايد با حفظ اصول و قواعد آهنگسازي، قطعاتي ساخت كه مخاطب بتواند با آنان ارتباط برقرار كند. ضمن آنكه من هميشه وقتي مي‌خواهم در ايران به اجراي برنامه‌ بپردازم، تلاش خواهم كرد تا قطعاتي متناسب با حال‌و هواي مردم كشورم اجرا كنم و از همين روي براي اجراي شب گذشته از اين قطعات بهره گرفتم.»
او همچنين به تازگي به عنوان رهبر مهمان اركسترسمفونيك تهران نيز دعوت شده است اما مي‌گويد كه فرصت كافي براي حضور در اين اركستر ندارد؛ روحاني چندان دلش نمي‌خواهد وارد حاشيه‌هايي شود كه اين روزها دامن اركستر سمفونيك تهران را گرفته است، براي همين فقط به گفتن اين جمله بسنده مي‌كند كه «اميدوارم اين اركستر و كساني كه در آن مشغول فعاليت هستند، بتوانند به ايده‌هاي خود دست پيدا كنند، هرچند تا زماني كه نوازنده‌ها تامين نباشند و درآمد كافي نداشته باشند، نمي‌توان به آينده اركستر اميدوار بود.»
روحاني شيوه خود را در ارايه موسيقي سمفونيك و كلاسيك دارد، مي‌تواند قطعات دشوار سمفونيك را طوري رهبري كند كه كساني كه انس و الفتي قديمي با اين سبك موسيقي هم ندارند از آن لذت ببرند. خودش در اين باره مي‌گويد: «هركسي اثري را مي‌سازد، دوست دارد كه اثرش شنيده شود؛ به همين خاطر است كه من در تمام اين سال‌ها به اين مساله توجه داشته‌ام. فكر مي‌كنم آهنگسازان ديگر هم همين‌طور باشند؛ در غير اين صورت اصلا براي چه بايد اثري را ساخت؟‌ آهنگساز قطعه‌اي مي‌سازد تا ديگران بشنوند.» البته شهرت او بيشتر به دليل تنظيم و رهبري اركستر كنسرت ياني است كه به همراه اركستر سلطنتي فيلارمونيك (به انگليسي: Royal Philharmonic Orchestra) در فضاي باز در پارتنون واقع در آتن پايتخت يونان انجام شد. اين كنسرت پربيننده‌ترين برنامه پخش‌شده از تلويزيون در امريكا و دومين موزيك ويديوي پرفروش در تاريخ جهان پس از موزيك ويديوي «تريلر مايكل جكسون» تبديل است.
او در اين سال‌ها رهبري بسياري از اركسترهاي‌سمفوني معتبر را به‌طور مهمان بر عهده داشته كه از آن جمله مي‌توان اركستر سلطنتي فيلارمونيك لندن، اركستر سمفوني مينسوتا، سمفوني كلرادو، سمفوني سن ديگو، سمفوني ايندياناپوليس، سمفوني نيوجرسي، سمفوني فيلارمونيك زاگرب، سمفوني جوانان امريكا، و غيره را نام برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون