• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4673 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير

كفاشيان كه گفته بود «مگر ديوانه‌ام كه به فدراسيون بروم؟»به ساختمان سئول رفت

رييس سابق فدراسيون فوتبال ديوانه شده؟

علي ولي‌اللهي

علي كفاشيان رييس و نايب‌رييس سابق فدراسيون فوتبال، بعد از يك سال و نيم غيبت روز شنبه در محل اين فدراسيون حاضر شد. كفاشيان نزديك به 10 سال رياست فدراسيون را برعهده داشت و بعد از آن در سال 95 به عنوان نايب‌رييس اول مهدي تاج مشغول به فعاليت بود. در اسفند 97 كفاشيان با توجه به وضع شدن قانون منبع به كارگيري بازنشستگان از سمت خود استعفا داد و ديگر در فدراسيون حاضر نشد. در حالي كه گفته مي‌شد تاج استعفاي كفاشيان را نگه داشته و هنوز دستوري روي آن صادر نكرده، در تير 98 كفاشيان به خاطر تخلفات مالي توسط كميته اخلاق به مدت 5 سال از حضور در فدراسيون فوتبال محروم شد. با اين حال كميته استيناف كه تا همين ماه گذشته درباره اين پرونده سكوت كرده بود، 4 سال از حكم كفاشيان را بخشيد و به اين ترتيب كفاشيان با ادعاي پايان محروميتش به ساختمان سئول بازگشت. كفاشيان در چند ماه گذشته بارها تاكيد كرده بود علاقه‌اي ندارد به فوتبال بازگردد.

 

پول‌ها كجا رفت؟

پنجم تيرماه سال گذشته كفاشيان به همراه عباس ترابيان رييس سابق كميته فني و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلي با راي كميته اخلاق در پرونده فساد معروف به شركت ام‌پي‌سيلوا به ترتيب به مدت 5 و 3 سال از هرگونه فعاليت فوتبالي محروم شدند. آن زمان اعلام شد رقمي بالغ بر 316 هزار دلار درآمد حق پخش تلويزيوني بازي‌هاي تيم ملي فوتبال به حساب فدراسيون واريز نشده و سر از حساب ترابيان درآورده. قاضي تورك رييس كميته اخلاق همچنين فدراسيون فوتبال را مكلف كرد كه در مراجع قضايي دادگستري نيز از كفاشيان و ترابيان شكايت كند تا وجه مورد نظر بازگردانده شود. نكته حايز اهميت حكم كفاشيان اين بود كه او يك‌سال قبل از اعلام حكم به كميته اخلاق دعوت شده بود تا درباره اين پرونده توضيحاتي دهد. در آن جلسه كفاشيان قول مي‌دهد مستندات مورد نظر را ارايه كند. اتفاقي كه تا هنگام صدور حكم رخ نداد. همچنين دفاعيه كفاشيان مورد قبول اعضاي كميته اخلاق قرار نگرفت. چند روز پيش در تاريخ 19 خرداد كفاشيان در جمع خبرنگاران در مورد آن حكم و محروميتش گفت: «سال قبل در همين ايام متوجه شدم كه كميته اخلاق حكمي صادر كرده و همه زحماتي كه در ۱۰ سال متحمل شده بوديم را ناديده گرفته است. متوجه شدم اين كميته ۵ سال من را از هر گونه فعاليت فوتبالي محروم كرده است. واقعا اتهامات به من تفهيم نشده بود و متوجه نشدم چه كاري انجام دادم كه محروم شدم.» البته محروميتي كه كميته اخلاق وضع كرده بود چندان مورد توجه كفاشيان و ترابيان قرار نگرفته بود. عباس ترابيان در اين مدت در حالي كه ‌بايد به‌طور كل از فوتبال فاصله بگيرد به عنوان مشاور امور بين‌الملل در باشگاه مس سونگون مشغول به كار بود!

در نهايت بعد از گذشت يك‌سال از صدور حكم توسط كميته اخلاق، كميته استيناف فدراسيون فوتبال روز 21 خرداد حكم كاهش محروميت كفاشيان و ترابيان به يك‌سال را ابلاغ كرد. با اين حال در اين حكم جزييات مشخصي از دلايل كاهش حكم كفاشيان و سرنوشت آن 316 هزار دلار منتشر نشد.

پيش از اين نيز كميته استيناف حكم محروميت حيدر بهاروند رييس پيشين سازمان ليگ و سرپرست فعلي فدراسيون فوتبال و سعيد فتاحي مسوول برگزاري مسابقات به خاطر اتفاقات بازي فينال جام حذفي دو فصل قبل ميان پرسپوليس و داماش كه توسط كميته اخلاق صادر شده بود را شكسته بود. حال در چنين شرايطي سوال اصلي كه بايد پرسيده شود اين است كه آن پول‌ها بالاخره چه شد؟ روز شنبه محمد دادكان رييس سابق فدراسيون فوتبال در واكنش به بازگشت كفاشيان به فدراسيون فوتبال بدون اينكه نامي از او ببرد، گفت: « اين روزها مي‌گويند يك مدير كه به دليل تخلف محروم شده بود، مي‌خواهد به فوتبال برگردد. همان مديري كه براي شوخي و خنده به فوتبال آمده بود. يك نفر نيست از ايشان بپرسد حالا كه مي‌خواهي برگردي به فوتبال، بگو آن پول‌هايي كه گفته بودند برداشته‌اي كجا رفته؟ آن پول‌ها را برگردان و بعد به فوتبال برگرد.»

 

ديوانه شدي آقاي كفاشيان؟

از زماني كه شايعه كاهش حكم محروميت كفاشيان در رسانه‌ها مطرح شد، اين سوال پيش آمد كه آيا رييس سابق فدراسيون با توجه به استعفاي تاج براي سرپرستي فدراسيون فوتبال خيز برمي‌دارد يا نه؟ در چند ماه گذشته به واسطه حواشي فدراسيون فوتبال از جمله مشكلات اساسنامه، استعفاي تاج و قرارداد ويلموتس، علي كفاشيان بارها و بارها در رسانه‌هاي مختلف ديداري و شنيداري و مطبوعاتي حاضر شد و در مورد موضوعات مختلف مربوط به فدراسيون اظهارنظر كرد. كفاشيان در آن برهه بدون توجه به اين مساله كه بسياري از مشكلات حال حاضر فدراسيون نتيجه عملكرد خودش و كساني است كه او اصطلاحا نام تيم را بر آنها گذاشته، راهكارهايي ارايه مي‌داد اما هر بار كه با سوال «آيا به فدراسيون باز مي‌گرديد؟» مواجه مي‌شد آن را رد مي‌كرد.

او در تاريخ 26 ارديبهشت و در مصاحبه با ايسنا در خصوص اينكه گفته مي‌شود قرار است تا زمان برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال به عنوان سرپرست فدراسيون براي برگزاري مجمع انتخاب شويد، گفت: «شايعه است.» او در تاريخ 25 خرداد و بعد از جدي‌تر شدن شايعه بازگشتش به فدراسيون با اندكي تغيير موضع اين تصميم را به هيات رييسه فدراسيون فوتبال ارجاع داد و گفت: «اگر قرار باشد رفتن من باعث ضرر براي فدراسيون شود و ديگران بخواهند نامه بنويسند كه نيايم، بهتر است كه نروم. من مي‌خواهم بروم كمك كنم، اگر نمي‌خواهند، ديوانه كه نيستم بروم. كمبود رياست فدراسيون كه ندارم.»

با اين حال كفاشيان به‌‌رغم شايعاتي مبني بر مخالفت هيات رييسه با حضور او به فدراسيون برگشت تا مشخص شود بحث سرپرستي‌اش جدي است. كفاشيان بعد از حضور در فدراسيون و در مورد اينكه قبلا گفته بود فقط در صورتي به فدراسيون خواهد آمد كه از او دعوت شود و آيا الان كسي از او دعوت كرده است، گفت: «بله، دعوت شدم.» با اين حال و برخلاف اظهارات كفاشيان آنچه از فدراسيون به بيرون درز كرده نشان مي‌دهد اعضاي هيات رييسه تمايلي براي همكاري با رييس سابق ندارند.

 

جنگ قدرت در فدراسيون

هنگامي كه شايعه حضور مجدد كفاشيان در فدراسيون فوتبال مطرح شد، برخي رسانه‌ها نوشتند كه اعضاي هيات رييسه قرار است نامه‌اي به كفاشيان بنويسند و به او بگويند سمت فدراسيون نيا. با اين حال اين خبر تكذيب شد و نامه‌اي هم منتشر نشد. اما مصاحبه‌هاي اعضاي هيات رييسه در چند روز اخير نشان مي‌دهد اگرچه نامه‌اي در كار نبوده اما موضع آنها همان است. در همين راستا چند روز پيش محمود اسلاميان عضو هيات رييسه در مصاحبه‌اي كه داشت، عنوان كرد: علي كفاشيان به دنبال سرپرستي فدراسيون فوتبال نيست. اين عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال البته از سلامت علي كفاشيان و تلاش‌هاي او براي فوتبال دفاع كرد اما به‌گونه‌اي وانمود كرد كه نايب رييس اول فدراسيون فوتبال براي بازگشت به جمع اعضاي هيات رييسه هيچ برنامه‌اي ندارد. همچنين صادق درودگر ديگر عضو هيات رييسه كه البته مانند اسلاميان چندان صلح‌طلبانه با كفاشيان برخورد نمي‌كند در مصاحبه با برنامه «سلام صبح بخير» راديو ايران حرف‌هاي انتقادي خود عليه علي كفاشيان را تكرار كرد و گفت: «فدراسيون فوتبال مدرسه موش‌ها نيست كه اين برود و آن يكي بيايد، سرپرست فدراسيون شود. سه ماه ديگر انتخابات برگزار مي‌شود و يكي براي 4 سال رييس فدراسيون خواهد شد. فيفا بهاروند را تاييد كرده است و اين جابه‌جايي‌هاي مكرر باعث تمسخر فوتبال ايران در مجامع بين‌المللي خواهد شد.» عضو هيات رييسه سازمان ليگ در واكنش به اين موضوع كه علي كفاشيان به تشكيلات مديريتي فدراسيون فوتبال بازگشته است، گفت: «ايشان به فدراسيون بازنگشته است و تنها يك جلسه با طالقاني عضو هيات رييسه برگزار كرده كه در خصوص حضورش در فدراسيون تصميم‌گيري شود و بدون درخواست و تاييد هيات رييسه بازگشت كفاشيان امكان‌پذير نيست. تنها اصفهانيان موافق است و 4 عضو ديگر هيات رييسه گفته‌اند در اين صورت استعفا خواهند داد.» كفاشيان در واكنش به اينكه بعضي اعضاي هيات‌رييسه از حضور شما در فدراسيون فوتبال خوشحال نيستند و صادق درودگر اعلام كرده است در صورت حضور شما در فدراسيون فوتبال امكان دارد ديگر جلسه هيات رييسه برگزار نشود، گفت: «چرا خوشحال نيستند؟! خير! ما هستيم ديگر و جلسات هم برگزار مي‌شود.»

 

وزير ورزش، مجلس و نهادهاي قضايي

يكي از قوي‌ترين شايعاتي كه پيرامون كفاشيان به گوش مي‌رسد، موافقت مسعود سلطاني‌فر براي بازگشت كفاشيان به فدراسيون فوتبال بوده است. گفته مي‌شود وزير ورزش و جوانان با سرپرستي كفاشيان بر فدراسيون تا زمان تشكيل مجمع انتخاباتي مشكلي ندارد. اگر وزير ورزش را نماينده دولت بدانيم، نشان مي‌دهد دولت موافق حضور كفاشيان است، اما در سمت مقابل و در مجلس كفاشيان مخالفاني جدي دارد. پيش از اين نمايندگان مجلس از جمله احسان قاضي‌زاده‌هاشمي اعلام كرده بود كفاشيان به دليل بازنشسته بودن و همچنين سابقه كيفري نمي‌تواند به فدراسيون بازگردد. همچنين حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در مورد بازگشت علي كفاشيان به فدراسيون فوتبال اظهار داشت: «در گام اول بايد به صورت شفاف و علني عنوان شود كه چرا اين فرد دچار محروميت شده و ماجرا چه بوده است. هم‌اكنون شاهد بازگشت شخصي به فدراسيون هستيم كه حداقل براي يك‌سال از فعاليت در اين ورزش محروم بوده است.

چه اتفاقي موجب شده است تا ايشان فاقد صلاحيت براي حضور در اين عرصه دانسته شود؟ اين موضوع بايد به صورت شفاف اعلام شود كه ماجرا و ابعاد آن چه بوده است.» او در مورد بازنشسته بودن كفاشيان هم گفت: «بر اساس نص صريح قانون، تصدي چنين سمتي از سوي ايشان، غيرقانوني و به واقع بي‌احترامي به نهادهاي تقنيني و نظارتي است كه بايد با برخورد قاطع دستگاه قضايي همراه شود.» مساله حكم محروميت و كاهش آن همچنين انتقاداتي را در بين اهالي قانون به وجود آورده است. عبدالرحمن شاه‌حسيني رييس سابق كميته انضباطي در برنامه راديويي چهار چهار دو در مورد كاهش محروميت رييس سابق فدراسيون فوتبال گفت: «كسر تنبيه براي ما قابل پذيرش نيست، چراكه به لحاظ حقوقي هيچ توجيهي ندارد.» او همچنين در مورد بازگشت كفاشيان افزود: « كفاشيان و تاج يا استعفا داده‌اند يا غيبت كرده‌اند. در صورتي كه استعفا داده‌اند و پذيرفته شده برگشت آنان تابع شركت در انتخابات است. در صورتي كه غيبت كرده باشند نبايد هر زمان كه مدنظر خودشان است بازگردند و هيات رييسه بايد به آن رسيدگي كند.» شاه‌حسيني در ادامه تاكيد كرد: «كفاشيان در مدت زمان حضورش در فوتبال آن را به خرابه تبديل كرد و تاج آن را به ويرانه مبدل ساخت‌.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون