• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3242 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت

نظرخواهي

عملكرد استانداران دولت يازدهم در آگاهي بخشي به مردم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

بين مردم و مسوولان فاصله نيفتد

اشرف بروجردي

عملكرد استان‌ها در حوزه سياسي اجتماعي و از لحاظ ميزان ارتباط و پاسخگويي به خواست اكثريت جامعه بسيار ضعيف بوده است. استانداران در طول مدتي كه از روي كارآمدن دولت يازدهم مي‌گذرد نتوانستند دولت را براي تحقق بخشيدن به خواست جامعه در عرصه‌هاي مختلف آماده كنند. همين امر باعث مي‌شود كه بين استانداران به عنوان نمايندگان دولت در استان‌ها و مردم فاصله‌اي زياد به وجود‌ آيد فاصله‌اي كه در نتيجه به ايجاد شكاف بين مردم و دولت مي‌انجامد. امر مهمي كه نبايد ساده انگاشته شود، و قطعا در آينده وجهه رييس‌جمهور به‌عنوان كسي كه نتوانسته خواست مردم را تامين كند مطرح مي‌شود. با اينكه حسن روحاني بارها پاسخگويي به خواست و مطالبات مردم را به عنوان سياست كلي دولت يازدهم نام برده پس بايد هرچه سريع‌تر در اين زمينه اقدام كرد. اما ايراد مهم در سخنان وزير كشور با وجود تاييد تذكرات وي به استانداران، عدم جهت‌گيري خاص در اين زمينه است. هركس مي‌تواند آن را براساس رويكرد خود ارزيابي كند. مردم در چه زمينه‌اي نياز به آگاهي دارند؟ روند انتخابات يا عملكرد دولت؟ مردم بايد بدانند. قاعدتا آينده قضاوت خواهد كرد كه اين رويكرد عملياتي مي‌شود يا نه. احساس ما اين بود كه اين دولت با سنوات خود خيلي تفاوت‌هاي زيادي دارد. به هر ميزان كه شفاف‌سازي از سوي دولت را در سال‌هاي گذشته شاهد نبوديم اما به همان ميزان از اين دولت انتظار داريم. دولت يازدهم اگر كه بخواهد جا پاي خود را محكم كند بايد اطلاع‌رساني شفافي خصوصا در حوزه استان‌ها داشته باشد.

 

مسوولان مردم را راضي نگه دارند

احمد كريمي‌اصفهاني

استانداران وظيفه سنگيني را بر عهده دارند و از اين رو شكي نيست كه بايد كساني كه در جريان امور استان‌ها هستند ابراز نظر كنند. اما به‌طور كلي مي‌توان گفت كه در نظام جمهوري اسلامي اين حق مردم است كه از روند امور كشور اطلاع يابند. در نظامي كه تاكيد داريم متعلق به آحاد مردم است پس تمام مسوولان در رابطه با عملكرد خود در امور كشورداري، بايد مردم را در جريان مسائل قرار دهند و روند پيشرفت كارها را با آنان در ميان بگذارند تا بتوانند آحاد مردم را از حفظ منافع مطمئن سازند. يقينا در نظام جمهوري اسلامي دولتي جداي از مردم نداريم پس در اين‌گونه نظام هرچقدر عملكرد مسوولان مورد رضايت مردم باشد براي حفظ منافع نظام مفيدتر خواهد بود. استانداران بالاترين مرجع در استان‌ها هستند. آنها با اين وظيفه سنگيني كه دارند جدا از مساله خط‌گرايي خدمت به مردم مهم است. اين استدلال به خصوص در مورد استانداران صدق مي‌كند. استانداران جداي از اينكه اصولگرا هستند يا اصلاح‌طلب بايد مردم را نسب به نظام راضي نگه دارند. قطعا رضايت مردم منجر به پيشرفت امور در جامعه خواهد شد. هر مقدار مساله مردمي بودن نظام را حفظ كنيم اقتدار نظام را بالا برده‌ايم، به همان ميزان هم جلوي طمع بيگانگان را خواهيم گرفت. يادمان باشد كه بسياري از نقشه‌هاي استكبار را از اين طريق از بين برده‌ايم. بنابراين هرچقدر هم بتوانيم رابطه بين مردم و مسوولان را قوي كنيم سريع‌تر به سمت اصلاح امور خواهيم    رفت.

 

استانداران از حق مردم دفاع كنند

جلال جلالي‌زاده

اگر كارنامه استانداران دولت يازدهم را مورد بررسي قرار دهيم، ضعف تعداد زيادي از آنها قابل اغماض نيست. ضعفي كه البته به دو دليل شكل گرفت. يا تعدادي از آنان در راستاي اهداف دولت اعتدال نبودند يا اينكه از نظر فكري تا حدود زيادي با اصلاح‌طلبان در تضاد بودند و با گذشت زمان كارآيي خود را از دست دادند. بر كسي پوشيده نيست كه بسياري از استانداران همگام با مطالبات مردمي حركت نكردند. گرچه برخي توانسته‌اند در راستاي اعتدال حركت كنند اما در بسياري از استان‌ها شاهديم كه كارآيي چنداني نداشته‌اند. نفوذ و تاثيرپذيري آنها به خصوص در انتخاب نيروها و مديران استاني و فرمانداران ناكارآمدي آنان را بيش از پيش نشان داده است. شايد از بين استانداراني كه تاكنون عملكرد مثبتي داشته است بتوان از استاندار سيستان و بلوچستان نام برد. اما با توجه به اينكه امسال انتخابات مجلس را هم در پيش داريم حداقل انتظار از استانداران، مديريت انتخابات و دفاع از حق مردم و توجيه مسوولان برگزاري انتخابات در استان‌هاي تابعه آنان است. با توجه به اينكه وزارت كشور نقش راهبردي در صحنه سياست داخلي دارد اگر رحماني فضلي هم نتواند در اين مورد نقش اساس ايفا كند و مردم را براي ايجاد انتخابات بي‌طرفانه آگاه كند و اگر اين تذكرات صورت نگيرد بسيار به ضرر حسن روحاني تمام خواهد شد. در اين راستا بايد دولت و به خصوص وزارت كشور تمام توان خود را به كار گيرند تا مشاركت فعالانه‌اي را از سوي مردم شاهد باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون