• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3242 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت

با نخستين سفر رييس‌جمهور فرانسه به كوبا

در‌هاي بسته هاوانا گشوده‌شد

هاوانا پايتخت كوبا براي نخستين‌بار ميزبان رييس‌جمهوري فرانسه است. اما لفظ سفر يك رييس‌جمهور به خاك كشوري ديگر نمي‌تواند به راحتي تاريخ ساز باشد اما اولاند براي نخستين‌بار در طول دوران رياست‌جمهوري خود به سفري رفته است كه اين‌بار تاريخ‌ساز شده است. كوبا از زمان استقلال خود در 1898 هيچگاه ميزبان رييس‌جمهوري فرانسه نبوده و اكنون فرانسوا اولاند نخستين رييس‌جمهوري تاريخ فرانسه است كه پا به خاك كوبا نهاده است. او كه پيش از سفر به هاوانا توقفي كوتاه در جزيره گوادالوپ داشت، در نيمه شب يكشنبه وارد خاك كوبا شد و توسط وزير امور خارجه اين كشور در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت و در بدو ورود خود در فرودگاه اعلام كرد، من بسيار خوشحالم كه به عنوان نخستين رييس‌جمهوري فرانسه و با احساساتي بزرگ پا به خاك كوبا گذاشته‌ام. اولاند در ادامه صحبت‌هاي خود افزود: پيوند تاريخي و روابط عميق ميان مردم فرانسه و كوبا وجود دارد. او گفت: هدف من از اين سفر تقويت منافع فرانسه و اتحاديه اروپا در رابطه با كوباست كه رفته رفته اصلاحاتي را در حوزه اقتصادي و اجتماعي به رهبري رائول كاسترو انجام مي‌دهد.  اولاند همچنين در زمان ورود خود به خبرنگاران گفت: فرانسه به عنوان نخستين كشور اروپايي است كه از زمان باز شدن درهاي كوبا به روي غرب وارد اين كشور مي‌شود، ما در كنار كوبا هستيم. وي افزود كه ما در كاهش ده‌ها تحريم كه توسط ايالات متحده وضع شده بود و به اقتصاد اين كشور ضربه جبران‌ناپذيري را وارد كرده است، كمك خواهيم كرد. كوبا مي‌خواهد به سمت يك فاز جديد و يك دوره جديد گام بردارد زيرا اين كشور دهه‌هاست قرباني تحريم بوده است. اولاند همچنين گفت كه لغو تحريم كليد باز كردن قفل كوبا به روي بقيه جهان است اگرچه موانع اقتصادي كماكان پابرجاست و هنوز هم تجارت و كسب و كار در جاهايي مسدود است.  گفتني است آخرين سفر يك مقام اروپايي در بالاترين سطح به كوبا به سال ۱۹۸۶ و ديدار فليپه گونزاليس، نخست‌وزير وقت اسپانيا، برمي‌گردد.
ملاقات‌ها و قراردادها
فرانسوا اولاند در اين سفر بناست با رائول كاسترو، همتاي كوبايي خود ديدار كند و آن‌گونه كه دفتر اولاند اعلام كرده است وي با فيدل كاسترو، رهبر انقلاب كوبا نيز ديدار خواهد داشت. همچنين بناست در اين سفر تعدادي قرارداد ميان مقامات فرانسوي و كوبايي امضا شود كه جزييات آن به صورت محرمانه خواهد بود كه اين امر مي‌تواند در بهبود شرايط دسترسي آزاد به بازارهاي امريكاي لاتين به فرانسه كمك كند. گفتني است فرانسوا اولاند را هياتي از تجار فرانسوي همراهي مي‌كنند تا راهكارهاي تجارت آزاد را با كوبا بررسي كنند.
روابط با اتحاديه اروپا
روابط اتحاديه اروپا با كوبا در سال 2003 پس از سركوب عده‌اي از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر به حالت تعليق درآمد و روز به روز اين روابط تيره و تارشد. اما با روي كار آمدن رائول كاسترو در كوبا و وعده بهبود شرايط در اين كشور اميدها براي بازشدن درهاي كوبا به روي دنياي غرب افزايش يافت. از آوريل 2014 كه مذاكرات ميان امريكا و كوبا براي بهبود وضعيت حقوق بشري در اين كشور آغاز شد و دو طرف تصميم گرفتند تا رفته رفته روابط خود را بهبود ببخشند اين موضوع نيز اكنون بهانه‌اي شده است تا فرانسه به عنوان نخستين كشور پيشگام اتحاديه اروپا وارد خاك كوبا شود.  با اين وجود بايد گفت فرانسه همواره از حاميان گفت‌وگوي سياسي اتحاديه اروپا با كوبا بوده و در اين راستا نيز تلاش‌هاي فراواني كرده است و حتي در سال 2008 طرح گفت‌وگوهاي ميان بروكسل و هاوانا را نيز ارايه داد. گفتني است كه فرانسه به همراه هلند در اتحاديه اروپا از عادي‌سازي روابط بين كوبا حمايت قاطعانه كرده‌اند. اما اين روند تا زمان بهبود روابط امريكا و كوبا تا ماه دسامبر به صورت مسكوت باقي مانده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون