• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3242 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت

سفر جنجالي و تحريك آميز داوود اوغلو به سوريه

آقاي نخست‌وزير در خاك همسايه

خاك سوريه تبديل به محلي براي تاخت و تاز‌هاي حزب عدالت و توسعه پيش از برگزاري انتخابات سراسري ماه آينده ميلادي در تركيه شده است. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه كه براي يك نشست انتخاباتي به منطقه شانلي اورفاي تركيه رفته بود پس از برگزاري اين نشست به همراه فرماندهي نيروي زميني ارتش تركيه سوار بر هلي‌كوپتر عازم مرز سوريه شد. سپس با بررسي اوضاع مرز با سوريه به همراه چند خودروي زرهي و هلي‌كوپترهاي ارتش تركيه به طول 200 متر وارد خاك سوريه شد تا به روستاي آشما كه مقبره شاه سلطان سليمان  به آنجا منتقل شده است برود و بر سر مزار سليمان شاه حاضر شود. داوود اوغلو بر سر مزار شاه عثماني به روح وي درود فرستاد و وجود پرچم قرمز تركيه را مديون تلاش سلطان سليمان دانست.
اعتراض دولت سوريه
فيصل مقداد، معاون وزير خارجه سوريه، روز گذشته اين اقدام احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه را محكوم كرد و آن را نقض آشكار حاكميت ارضي كشورش خوانده بود. همچنين خبرگزاري رسمي سوريه نيز طي بيانيه‌اي عنوان داشت كه اين اقدام داوود اوغلو نفوذ بدون اجازه به خاك سوريه است و آن را يك تجاوز روشن دانست كه تمامي قوانين و پيمان‌هاي بين‌المللي در خصوص حاكميت ملي كشورها را نقض كرده است. همچنين خبرگزاري سوريه عنوان داشت كه اين نقض حاكميت سوريه در راستاي تبليغات مبارزات انتخاباتي حزب عدالت و توسعه بوده است كه تلاش مي‌كند محبوبيت از دست رفته خود را باز يابد.
واكنش ايران
مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص ورود نخست‌وزير تركيه به خاك سوريه به ‌بهانه زيارت قبر سليمان شاه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران بر لزوم احترام به حاكميت كشورها تاكيد دارد و اين اقدام را گام خطرناكي براي منطقه دانسته كه مي‌تواند اوضاع را به‌سمت پيچيدگي بيشتر سوق دهد. افخم افزود: متاسفانه برخي كشورها نسبت به روند تحولات و شرايط منطقه اشتباهات محاسباتي دارند. سخنگوي وزارت امور خارجه با تاكيد بر پرهيز از هرگونه اقدام تحريك‌آميز خاطرنشان ساخت: رعايت قوانين بين‌المللي و احترام به حاكميت كشورها اصل شناخته شده‌اي است كه لازم است از سوي همه كشورها رعايت شود.
آرزوي دست‌نيافتني
تركيه حدود 900 كيلومتر با سوريه مرز زميني دارد و از ابتداي تحولات و اعتراض‌ها در سوريه از حدود 4 سال پيش همواره ارتش خود را در مرز تركيه به صورت آماده باش درآورده بود تا براي براندازي دولت سوريه وارد خاك اين كشور شود اما از آنجايي كه نتوانسته بود در مدت چهار سال اين كار را انجام دهد از فوريه گذشته دست به اقداماتي تحريك‌آميز زده است. در فوريه گذشته با حمايت ده‌ها خودروي زرهي، پهپاد و هلي‌كوپترهاي ارتش تركيه به بهانه جابه‌جايي قبر شاه سلطان سليمان كه در نزديكي حلب قرار داشت وارد خاك سوريه شدند و آن را به 200 متري مرز تركيه منتقل كردند.
تحركات انتخاباتي
كمتر از يك ماه به انتخابات سراسري در تركيه باقي مانده است و حزب عدالت و توسعه نيز در تلاش است تا يك بار ديگر اكثريت مطلق آرا را در اين كشور كسب و نظام پارلماني  را به نظام رياستي تبديل كند. حال ورود داوود اوغلو به خاك سوريه را مي‌توان يك خوراك داخلي براي افكار عمومي تركيه دانست زيرا اكنون حزب عدالت و توسعه بيش از هر زمان ديگري در طول 12 سال گذشته نگران است كه نتواند اكثريت مطلق آرا را در پارلمان به دست بياورد از همين رو دست به هر اقدامي مي‌زند تا از اين كارزار عقب نيفتد. اكنون نيز حضور مقبره سليمان شاه در خاك سوريه بهانه‌اي شده است تا دولت تركيه نشان دهد كه اقتدار كافي در مرزهاي خود را دارد و اگرچه نتوانسته به آرزوي چهار ساله خود يعني هجوم به خاك سوريه دست يابد اما مي‌خواهد مانوري از اقتدار دولت در افكار عمومي انجام دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون