• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4687 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۸ تير

سخنگوي دولت از اطلاع رهبري از قرارداد 25 ساله ايران و چين خبر داد

محرمانه و مخفيانه‌اي نداريم

200 كشته در يك روز همه‌ چيز را چنان بغرنج كرده كه باز صحبت از اعمال محدوديت‌ها به ميان‌ آيد. با اين حال مجموع اظهارات تصميم‌گيران دولت در اين حوزه نشان مي‌دهد كه محدوديت‌ها حتي قرار نيست به اسفند و فروردين گذشته بازگردد، چه رسد به محدوديت‌هاي جدي‌تر و سخت‌تر از آن روزها. تصميم‌گيري درمورد فعاليت «برخي مشاغل» تنها نكته‌اي است كه سخنگوي دولت در اين اوضاع و احوال به آن اشاره كرد و در نشست خبري روز سه‌شنبه گفت كه بنابر مصوبه ستاد كرونا، مشاغل گروه‌هاي ۳ و ۴ در شهرهاي پرخطر ممنوع شده و در تهران هم براي برخي مشاغل تصميم‌گيري خواهد شد اما مسووليت برخي اماكن مانند مجموعه‌ها و پاساژها با مديران اين مجموعه‌هاست كه درصورت تخلف، مجموعه متخلف يك هفته تعطيل مي‌شود. سياست دولت همچنان تشويق و ترغيب شهروندان به استفاده از ماسك، رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، حفظ فاصله‌گذاري فيزيكي و البته افزايش تخت‌هاي بيمارستاني و زيرساخت‌هاي لازم است كه اتفاقا بنابه گزارش‌هاي ميداني و مردمي با كمبود شديد مواجه است.

27 ميليارد دلار كسري

همان‌قدر كه «كرونا» در صدر مصايب كشور قرار دارد و دولت و ملت مشغول دست و پنجه نرم كردن با تبعات آن هستند، بازار «ارز» و به بياني كلي «اقتصاد تحت تحريم» نيز دغدغه اين روزهاست. از آنجا كه اقتصاد تحت تحريم و كرونا، صادرات نفت را با كاهش بي‌سابقه‌اي مواجه كرده و به تبع آن ورود ارز به كشور نيز دچار اختلال شده، از سال گذشته خبر باز نگرداندن ارز به داخل كشور ازسوي كساني كه ارز نيمايي دريافت كردند، مطرح شد كه روز گذشته ربيعي درمورد فرآيند بازگرداندن آن توضيح داد. به‌ گفته ربيعي 27 ميليارد دلار ارز كه بايد از سال 97 به كشور برگشت داده مي‌شد، هنوز وارد نشده‌ و بازرگاناني كه اين ارز را تا پايان تير ماه بازنگردانند كارت بازرگاني‌شان باطل خواهد شد البته واحدهاي توليدي از اين قاعده مستثنا هستند.

ابهام در سرنوشت موبايل‌هاي 300 يورويي

اين روزها براي خريد هر كالاي وارداتي اگر قيمت ارز مورد استفاده را به ريال تبديل كنيم با قيمتي سرسام‌آور روبه‌رو خواهيم شد. گوشي‌هاي تلفن همراه هم از اين قاعده مستثنا نيست. اين جهش قيمت با اعلام خبر ممنوعيت واردات تلفن‌هاي همراه بالاي 300 يورويي كه وزارت صمت اعلام كرد، بيشتر هم شد. محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات البته به اين مساله واكنش نشان داد و در حساب كاربري توييتري‌اش نوشت كه اين طرح 3 ايراد جدي دارد كه به وزارت صمت و بانك مركزي توضيح داده شده است. در همين راستا ربيعي هم ديروز اعلام كرد كه «در يك كارگروه مشترك ارزي اين طرح عنوان شد، ولي در اين خصوص ازسوي وزارت صمت و گمرك‌هاي كشور هيچ دستور و ابلاغي صورت نگرفته و تغيير رويه هم ايجاد نشده است.» اين كار بنابه پيشنهاد انجمن واردكنندگان موبايل به‌دليل كاهش مبلغ ارز تخصيصي ازسوي بانك مركزي براي واردات موبايل مطرح شد كه شامل گوشي‌هاي آيفون و مدل‌هاي بالاي سامسونگ مي‌شد كه 10 تا 15درصد بازار ايران را تامين مي‌كنند.

اطلاع رهبري از قرارداد جنجالي 25 ساله

حاشيه‌هاي قرارداد جنجالي معروف به قرارداد
25 ساله ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين همچنان ادامه دارد. شايعات فضاي مجازي همچون اجاره جزايري چون كيش و قشم به چيني‌ها هم جنجال‌ها را بيشتر مي‌كند. ربيعي ديروز در نشست خبري اين شايعه را تكذيب كرد و گفت: «هيچ قراردادي براي واگذاري زمين و بندر با چين نداشته‌ايم.» او همچنين تاكيد كرد كه هيچ‌ چيز محرمانه و مخفيانه‌اي وجود ندارد و اين موضوع در سفر گذشته وزير امور خارجه به چين و در ديدار رييس‌جمهوري اين كشور با رهبري هم طرح شده بود و هر زمان كه توافقي در اين زمينه به دست آيد، همان زمان هم اعلام مي‌شود.

نقش لغو تحريم‌هاي تسليحاتي، نابودي برجام

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل، واردات يا صادرات تسليحاتي به جمهوري اسلامي به ‌مدت ۵ سال محدود به اخذ مجوز قبلي شده و اين محدوديت بايد اكتبر ۲۰۲۰ و از آغاز ورود به اجرايي شدن ششمين سال برجام به‌طور خودكار منقضي شود؛ مساله‌اي كه همچون برجام با مخالف‌خواني امريكا مواجه شده است. سخنگوي دولت اما معتقد است كه لغوِ «لغو تحريم‌هاي تسليحاتي» نابودي برجام است و به همه كشورها اعلام شده كه در اين صورت، جمهوري اسلامي اقدام متقابل خواهد داشت. او همچنين خطاب به اروپاييان گفت كه اين پيامدها براي همه يكسان خواهد بود.

صادقانه يا تحت‌فشار؟

سخنگوي دولت در بخشي از نشست ديروز به اظهارات اخير ولي‌الله سيف، رييس پيشين بانك مركزي نيز واكنش نشان داد؛ اظهاراتي كه درواقع روايت سيف از تعيين تكليف براي ارز نيمايي در فروردين ‌ماه 97 بود و نشان مي‌داد بي‌برنامگي در اين فرآيند وجود داشته كه محصول مديريت حسن روحاني است. ربيعي البته تلاش كرد توپ را در زمين سيف بيندازد و تلويحا گفت: «فشارهاي وارده بر او را مي‌فهمم و براي من قابل‌درك است. در عين حال بسياري از نكاتي كه ايشان مطرح كرد، شخصي بوده و اعضاي جلسه اظهارات او را درست نمي‌دانند.» سخنگوي دولت همچنين براي اثبات اظهاراتش تاكيد كرد كه تصميم براساس خرد جمعي اتخاذ شده و تمام نوارهاي جلسات هم موجود است.

افزايش غيرقانوني تعرفه اينترنت

همچنين در نشست ديروز، ربيعي به پرسش‌هاي ديگري پاسخ داد. او خبر داد زمان بازگشايي مدارس در همه مناطق يكسان نخواهد بود. همچنين تاكيد كرد كه افزايش تعرفه اينترنت غيرقانوني است. به ‌گفته ربيعي، كارخانه هپكو قرار است واگذار شود و البته دستگاه‌هاي دولتي نيز موظفند سهام خود را در بورس عرضه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون