• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3243 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت

طرح جهان عاري از خشونت اساس خروج بحران از منطقه

محمدعلي سبحاني

1- در طول سال‌هاي اخير و بالاخص در طول ماه اخير شاهد آن بوده‌ايم كه برخي كشورهاي عربي براي توجيه و ايجاد فرافكني اقدامات خويش اتهام «اقدامات بي‌ثبات‌كننده ايران در منطقه» را عليه كشورمان مطرح كرده‌اند. پيش از كشورهاي عربي، همواره رژيم صهيونيستي هميشه به دنبال ايجاد ايران‌هراسي بوده است تا از اين طريق حجابي بر اقدام ضدانساني بگذارد و متاسفانه در چند سال اخير نيز به اين مجموعه، عربستان و برخي كشورهاي عربي اضافه شده‌اند. اتهامي كه البته غيرواقعي، تكراري و مسبوق به سابقه است و كشورمان نيز همواره آن را با قاطعيت رد كرده است هرچند متاسفانه عملكرد نابخردانه و اشتباه دولت قبل زمينه‌هاي اين اتهام‌زني‌ها را براي آنها بيش از پيش فراهم كرد. با اين وجود، در روزهاي اخير و همزمان با تهاجم غيرقابل قبول و خارج از قواعد و قوانين بين‌المللي عربستان و چند كشور ديگر در تهاجم به مردم مظلوم يمن، ديگر بار شاهد اوج گرفتن اين بازار دروغين اتهام‌زني‌ها عليه ايران هستيم كه براي فرافكني، توجيه و دستاويز قرار دادن آن براي حمله به يمن است. اين در حالي است كه سياست جمهوري اسلامي ايران در خصوص تحولات منطقه‌اي و كشورهاي منطقه بر اساس حسن همجواري و تنش زدايي است.
2- آقاي روحاني از شروع كار خود در دولت يازدهم دكترين سياست خارجي خود و دولت يازدهم را در چارچوب تعامل سازنده و در راستاي استراتژي برد - برد و تنش‌زدايي و تعامل سازنده قرار داده‌اند و بر همين مبنا، دستگاه ديپلماسي تمامي تلاش خويش را بر حل و فصل بحران‌هاي منطقه‌اي كرده است، هرچند مي‌تواند بهتر از پيش عمل كند و اين مهم، نيازمند دقت و حساسيت بسياري است. به طور مثال، در بحران سوريه ايران مي‌توانست نقش منجيانه‌تر و سازنده‌تري نسبت به روزهاي نخست در پيش بگيرد و از گسترده‌تر شدن ابعاد آن جلوگيري كند. البته سپردن تمامي پرونده‌هايي كه در حوزه سياست خارجي هستند به وزارت امور خارجه، مي‌تواند لازمه شكل‌گيري و تحقق اين مساله شود. سپردن پرونده هسته‌اي به وزارت امور خارجه و پيشبرد و موفقيت حاصل شده در مذاكرات هسته‌اي نيز مي‌تواند اساس اين ادعا را تقويت كند.
3- «جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري» طرحي است كه آقاي روحاني از همان روزهاي نخست رياست‌جمهوري‌شان، براي نخستين بار از تريبون سازمان ملل متحد بيان كردند كه طرحي ابتكاري، قابل توجه و درخور است؛ طرحي كه نشان‌دهنده بنيان‌هاي سياست خارجي نوين جمهوري اسلامي است و بر چارچوب‌هايي نظير تعامل سازنده، تنش‌زدايي، احترام متقابل، منافع ملي و گفت‌وگو استوار است و بيش از هر چيز يادآور طرح «گفت‌وگوي تمدن‌ها» و «دكترين سياست خارجي دولت اصلاحات» است.  
4- اكنون لازم است جمهوري اسلامي ايران با اهتمام به چارچوب «دكترين تعامل سازنده» و بر اساس «طرح جهان عاري از خشونت» تمامي تلاش خويش را براي خروج بحران از منطقه و استقرار ثبات و امنيت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون