• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3243 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت

مذاكرات ايران و 1+5 از سر گرفته شد

هدف وين پايان نگارش «متن واحد»

 

گروه ديپلماسي|«اميدواريم زودتر از دهم تيرماه بتوانيم جمع‌بندي نهايي داشته باشيم.» اين جمله سيدعباس عراقچي، عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در بدو ورود به وين به سرخط اخبار بين‌المللي در خصوص آغاز سومين دور مذاكرات ميان ايران و 1+5 پس از نشست نتيجه‌بخش لوزان تبديل شده است. تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران در دو سطح معاونان وزير امور خارجه كشورمان و كارشناسان راهي وين شده‌اند تا در مدت‌زمان چهار روز مذاكره با مديران سياسي شش كشور مقابل خود بتوانند از اختلاف‌ها كاسته و متن پيش‌نويس برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) را پيش ببرند. ساعت 10 و نيم صبح روز گذشته به وقت وين، سيدعباس عراقچي به عنوان رييس تيم مذاكره‌كننده ايران در سطح مديران سياسي با هلگا اشميت معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه به نمايندگي از 1+5 در اين مذاكرات حاضر است به مدت يك ساعت ديدار و گفت‌وگو داشت؛ ديداري مقدماتي براي تصميم‌گيري در خصوص شكل و سطح ادامه مذاكرات در سه روز آتي در وين. دقايقي مانده به 12 ظهر روز گذشته نيز ديدارهاي كارشناسي ميان ايران و 1+5 آغاز شد. تا لحظه تنظيم اين خبر گفته شده كه جلسات عراقچي و روانچي با اشميت از ساعت دو بعدازظهر روز دوشنبه ازسرگرفته شده است.
در حالي كه ايران و 1+5 تا پايان ماه ژوئن براي رسيدن به متن برجام فرصت دارند به نظر مي‌رسد كه با توجه به فعال‌تر شدن حاشيه‌هاي موثر بر متن مذاكرات دو طرف تلاش خود را براي رسيدن به توافق در بازه زماني كوتاه‌تر و سريع‌تر از اواخر ماه ژوئن جزم كرده‌اند. سيدعباس عراقچي در نخستين ساعات ورود به وين در جمع خبرنگاران در خصوص دستور كار مذاكرات كه گفته مي‌شود تا پايان وقت اداري روز جمعه به وقت وين ادامه پيدا خواهد كرد، گفت: اميدواريم بتوانيم اختلافاتي را كه در خصوص متن وجود دارد و داخل پرانتز قرار دارد هر چه كمتر كنيم و زودتر به يك متن واحد برسيم. اين سومين دوري است كه ما كار روي نگارش پيش‌نويس تفاهم يا توافق نهايي را ادامه مي‌دهيم. اين مذاكرات پيش‌تر در وين و نيويورك برگزار شده بود.
عراقچي با بيان اينكه ما در نيويورك موفق شديم به نخستين پيش‌نويس متن برسيم و الان كار روي اين پيش‌نويس ادامه پيدا خواهد كرد، افزود: اين پيش‌نويس براساس مفاهيم و راه‌حل‌هايي است كه در لوزان به دست آمده و ما بايد به اين راه‌حل‌ها و مفاهيمي كه در لوزان به دست آمده وفادار باشيم و تنها در همان چارچوب مذاكره خواهيم كرد و سعي مي‌كنيم به يك متن مكتوب برسيم.
اصلي‌ترين پرسشي كه در 18 ماه اخير از مذاكره‌كنندگان ايراني پرسيده مي‌شود اين است كه تا به امروز چند درصد از كار انجام شده است؟ عراقچي اين‌بار در پاسخ گفت: چندان نمي‌توان درصدي اعلام كرد، به هرحال ما اكنون متني داريم كه بخش نسبتا قابل توجهي از آن حتي درباره همه عباراتش توافق شده، ولي يك بخش از آن هنوز مورد اختلاف‌نظر است. در برخي پاراگراف‌ها يك عبارت مورد اختلاف است و در برخي پارگراف‌ها يك جمله و بعضي از جاها كل عبارت مورد اختلاف است، ولي يك بخش قابل توجهي الان به اتمام رسيده است.
عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران در ادامه افزود: اميدواريم زودتر از دهم تيرماه بتوانيم جمع‌بندي نهايي داشته باشيم. عوامل مختلفي در داخل اتاق مذاكرات و خارج از آن هست كه مي‌تواند مانع شود، ما با همه اين عوامل همزمان در حال مقابله هستيم و مذاكرات را پيگيري مي‌كنيم. بسيار اميدوار هستيم حتي قبل از موعد مقرر هم به توافق برسيم.
معاون وزير خارجه درپاسخ به اين سوال كه آيا تدوين پيش‌نويس با حضور همه طرفين يا بخشي از مذاكره‌كنندگان انجام مي‌شود؟ گفت: از طرف مقابل، خانم «هلگا اشميت» معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به نمايندگي از ديگر كشورها مذاكره مي‌كنند و در تماس دايم با بقيه هستند.
وي افزود: كارشناسان بقيه كشورها هم در جلسات حضور دارند و ايشان نيز در مشورت مرتب با بقيه كشورها هستند. روز جمعه معاونان وزراي خارجه بقيه كشورها هم به اين مذاكرات ملحق خواهند شد و پس از آن يك جلسه جمعي خواهيم داشت.
عراقچي در خصوص برنامه پيش روي تيم مذاكره‌كننده در چند روز آتي گفت: روز پنجشنبه ملاقات دو‌جانبه‌اي با امريكايي‌ها خواهيم داشت و يك قرار ملاقات هم با هيات چيني در همان روز خواهيم داشت. با هيات روسي نيز حتما ديداري خواهيم داشت. همچنين با نمايندگان كشورهاي اروپايي هم به صورت يكجا يا جداگانه ديدار مي‌كنيم.
وي افزود: اين فرصت خوبي است كه با حضور معاونان وزراي خارجه و مديران سياسي كشورهاي 1+5 به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها را به پيش ببريم و بتوانيم اختلافاتي را كه در خصوص متن وجود دارد و داخل پرانتز قرار دارد هر چه كمتر كرده و زودتر به يك متن واحد برسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون