• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3243 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت

شاعر تهران... پــر

شهرام شهيدي


سندباد شعر ايران، شاعر تهران و منظومه‌ها، محمدعلي سپانلو درگذشت. همه اعضاي تاريكخانه به ياد او خبردار ايستاده و به احترامش يك دقيقه سكوت مي‌كنند. او همواره نگاهي عميق به طنز داشت و در مصاحبه‌اي گفته بود: «معروف است كه مي‌‌گويند طنز واكنش مغلوبان است و واكنش كساني است كه نمي‌توانند صراحتا حرف خود را بزنند». مغلوبان تاريكخانه اين بار به ياد او كركره طنز را بالا مي‌كشند و نتيجه كار امروزشان را به روح او تقديم مي‌كنند:
عموحسام: ستاد خبري نمايشگاه كتاب تهران اعلام كرده در روز شنبه 920 نفر با تلفن گوياي بيست و هشتمين نمايشگاه كتاب تهران تماس گرفتند.
موسيو شيطان: و لابد 918 نفرشان مي‌پرسيدند اغذيه‌فروشي‌هاي نمايشگاه تا چه ساعتي باز است و با بن كتاب، غذا هم مي‌شود خريد يا نه؟
عموحسام: ناظر انتشار كتاب‌هاي حوزه تاريخ و ميراث وزارت فرهنگ عمان هم در هنگام بازديد از نمايشگاه كتاب گفته مردم ايران بسيار كتاب‌دوست هستند.
موسيو شيطان: بله بله. آن چيز كه عيان است نيازي به بيان ندارد. منتها كاربري كتاب كمي برايشان متفاوت است. مثلا از كتاب با قطع جيبي براي تراز كردن يخچال استفاده مي‌كنند و از كتاب‌هاي كمي بزرگ‌تر به عنوان بالش و كتاب‌هاي خيلي حجيم هم كاربري زيباشناسانه در دكور منازل دارد. با توجه به انواع استفاده‌هاي ديگري كه تازگي از صفحات كتاب مي‌شود من پيشنهاد مي‌كنم ناشران محترم به جاي اينكه در ابتداي كتاب بنويسند نقل مطالب كتاب بدون اجازه نويسنده و ناشر ممنوع است بنويسند استفاده غير مجاز از اين كتاب روا نيست يا به عبارت بهتر مثل اين شهرداري‌ها بنويسند: تغيير كاربري ممنوع !
عمو حسام: حدادعادل طي بازديد از نمايشگاه گفته من از ابتداي ورودم به اين نمايشگاه هرچه ديدم خبرنگار بود تا كتاب.
موسيو شيطان: هميشه كارهاي‌مان همين طور برعكس بوده. مثلا خود من در گراميداشت روز خبرنگار بيشتر از خبرنگار و روزنامه‌نگار، سياستمدار مي‌ديدم.
عمو حسام: مديرعامل نشر شهر هم گفته امروزه توليد كتاب به خاطر نبود مصرف ضربه مي‌خورد‌.
موسيو شيطان: اتفاقا در يكي از سالن‌هاي نمايشگاه نشسته بوديم تا از اثر انور يكي از اساتيد به حق ادب فارسي رونمايي شود. بعد از صحبت‌هاي ناشر و نويسنده يكي از منتقدان در جمع به صاحب اثر گفت من به شخصه كتاب بعدي‌تان را بهتر مي‌دانم. نويسنده برجسته كشور گفت آنكه هنوز چاپ نشده. منتقد هم نه گذاشت و نه برداشت؛ گفت : من هم به همين خاطر عرض مي‌كنم آن بهتر است !

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون