حق انتخاب
حسن لطفي
فيلم معمايي- كارآگاهي هتل نقابپوشان به كارگرداني ماسايوكي سوزوكي از آن فيلمهاي معمايي-كارآگاهي جذابي است كه اگر به تماشايش بنشيني قصه پركشش تا انتها شما را با خود ميبرد. اما چيزي كه باعث شد هنگام پخشش از شبكه نمايش به تماشايش بنشينم، موضوع فرعي بود كه در لابه لاي قصه اصلي بيان ميشد. قصهاي كه حكايت تكراري تلاش كارآگاهان براي پيدا كردن مجرمي است كه قصد كشتن كسي را دارد. كسي كه نام و مشخصات و زمان قتلش چندان مشخص نيست. فقط رمزگشايي كارآگاهان مشخص كرده كه قتل در هتلي در توكيو رخ ميدهد. مكاني كه در آن مشتريمداري حرف اول را ميزند و كساني كه به هتل مراجعه ميكنند، حق انتخاب دارند. حق انتخابي كه هنگام تماشاي فيلم «هتل نقابپوشان» برجسته ميشود و باعث ميگردد بيش از ماجراي رمزآلود و پركشش مرا جلب كند. در فيلم وقايع زيادي رخ ميدهد كه بر اين موضوع تاكيد ميكند. كاركنان هتل به هيچوجه نبايد در مقابل مراجعهكنندگان به هتل عصباني شوند و موظفند به هر قيمتي كه شده، رضايت آنها را جلب كنند. اينكه ميگويم به هر قيمت منظورم در قبال خواستههاي معقول آنهاست كه هنگام مراجعه به هتل انتظار دارند(اتاق مناسب و برخورد مودبانه و...).
انگار ماسايوكي سوزوكي ميخواسته در فيلمش بر حق انتخاب مراجعين به هتل و پاسخگويي كارمندان هتل تاكيد كند. هتلي كه در ذهن من بيننده ميتواند مبدل به مكانهاي ديگري شود كه افراد وارد آن ميشوند و درخواستي دارند. مكاني كه گاه به كوچكي يك مغازه و گاه به بزرگي يك كشور است. كشوري كه افرادي كه در آن زندگي ميكنند، خواستههايي دارند كه پاسخگويي به آنها علاوه بر تلاش براي برآورده كردنش، صبوري و متانتي را طلب ميكند كه در شخصيت زن فيلم هتل نقابپوشان ميتوان ديد. براي زن همه چيز در حرمت و امنيت و خواست ساكنان هتل خلاصه ميشود. ساكناني كه هر كدام علايق و خواستها و رفتار متفاوتي دارند. به گمانم فيلمهايي مثل هتل نقابپوشان ميتواند به درد تمام كساني بخورد كه قرار است خدمتگزار مردم باشند. منظورم همه كساني است كه به طور مستقيم عهدهدار وظيفه فراهم كردن شرايطي مناسب براي زندگي مردماند. از فروشنده يك بقالي كوچك در مغازهاي گرفته تا كساني كه در ادارات پشت ميز مينشينند يا در پستهايي مشغول به تصميمگيري يا تصميمسازي براي ديگرانند؛ ديگراني كه بايد مثل كاركنان هتل نقابپوشان معتقد به پاسخگويي و برآورده كردن خواستههاشان باشيم. اگر هم نميتوانيم مثل شخصيت زن اين فيلم شهامت اقدام به سپردن كار به كاربلد و كاردان را داشته باشيم. لطفا اگر فيلم را ديدهايد و برداشت مرا نداريد به اين توجه كنيد كه داستان معمايش پررنگتر از مضموني است كه من ديدهام. مضموني كه نه تنها يك هتل بلكه كشوري را جاي دلچسبي براي زندگي ميكند.