• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3243 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت

تكثر سياسي و احزاب فعال راهي براي رسيدن به انتخاباتي پرشور


تنها راه بسيج كردن خرد جمعي در جامعه ايجاد فضايي رقابتي و با نشاط است كه با حضور و فعاليت احزاب و همه جريانات سياسي دست‌يافتني خواهد شد.
امسال با توجه به اينكه انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان پيش‌روست داراي اهميت فراوان است. بر هيچ‌كس پوشيده نيست كه اصلاح‌طلبي و اصولگرايي دو جريان مهم و فعال در فضاي سياسي كشور هستند و رقابت اصلي ميان اين دو جريان است. ولي اين بدان معني نيست كه هر يك از اين دو جريان به راحتي به ائتلاف كامل خواهند رسيد، همچنان كه درانتخابات سال 92 تمامي تلاش بزرگان اصولگرا نتوانست به انسجام آنها منجر شود و همين اختلافات مي‌تواند در آرايش سياسي اصولگرايان براي انتخابات آينده تاثيرگذار باشد. اخيرا شاهد تحركات جرياني بوديم كه در راس آن محمود احمدي‌نژاد حضور دارد. جريان احمدي‌نژاد به خوبي مي‌داند كه سبد راي خوبي ندارد و به همين دليل تمايل به ائتلاف با اصولگرايان خواهد داشت اما با توجه به اختلاف نظرهاي زيادي كه ميان اين جريان و اصولگرايان سنتي وجود دارد و از نظر آنها جريان احمدي‌نژاد امتحان خود را به خوبي پس نداده و كارنامه مطلوبي ندارد، ائتلاف ميان آنها بسيار بعيد است. با اين حساب جريان احمدي‌نژاد تلاشش را به كار خواهد بست تا چهره‌هاي مطرحش را در قالب چهره‌هاي مستقل يا در ليستي جداگانه به جامعه معرفي و روانه مجلس كند. اما جريان ديگري كه امروز در مجلس هم حضور دارد جبهه پايداري است كه رهبري معنويش را آيت‌الله مصباح‌يزدي عهده‌دار است، كسي كه جمله معروف «اطاعت از احمدي‌نژاد اطاعت از خداست» را بيان كرد و هنوز هم اين جمله در ذهن جامعه فراموش نشده است. جبهه پايداري نزد اصولگرايان سنتي نسبت به جريان احمدي‌نژاد مقبوليت بيشتري دارد و از همين رو شايد بتوان گفت احتمال ائتلاف ميان آنها و اصولگرايان سنتي خيلي بيشتر خواهد بود. اما جريان ديگري از اصولگرايان به رهبري علي لاريجاني تمامي تلاش‌شان را خواهند كرد تا چهره‌اي معتدل‌تر از خود به نمايش بگذارند و با بخشي از حاميان دولت به ائتلاف برسند.
در جبهه مقابل اما انسجام بيشتري به چشم مي‌خورد. هر چه باشد حاميان دولت و اصلاح‌طلبان تجربه موفقيت‌آميز انتخابات 92 را در توشه دارند و تمايل‌شان به ادامه دادن اين اتحاد و وحدت بيشتر است. تشكل‌هاي اصلاح‌طلب همان‌طور كه مصلحت ايجاب مي‌كند با وجود همه اختلاف‌نظرهاي‌شان مي‌توانند به يك ائتلاف و انسجام كامل حول چهره‌هاي اصلي‌شان كه در انتخابات 92 نقش‌آفريني كردند، دست پيدا كنند.
در هر صورت بايد گفت تا روزهاي انتخابات راه درازي باقي مانده است كه مي‌تواند دستخوش اتفاق‌هاي ديگري در آينده شود؛ پس قضاوت را به آينده موكول مي‌كنيم و چشم به راه روزهاي سرنوشت‌ساز پيش رو مي‌مانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون