• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3243 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت

زلزله 3/7 ريشتري در نپال

اعتماد| خانه‌هاي مردم پايتخت نپال ديگر براي‌شان امن نيست؛ روز گذشته زمين‌لرزه‌اي به‌شدت 3/7 ريشتر بار ديگر كاتماندو را لرزاند تا ده‌ها كشته ديگر به بيش از هشت هزار كشته زلزله 17 روز گذشته در اين شهر اضافه شود.
زمين لرزه روز گذشته كه دو دقيقه طول كشيد، هزاران مجروح نيز بر جاي گذاشته و مقامات نپالي مي‌گويند كه تعداد دقيق كشته‌شدگان از ده‌ها نفر تجاوز خواهد كرد. مركز اين زمين لرزه در نزديكي كوه‌هاي اورست اعلام شده و شدت آن به حدي بوده كه در هند و بنگلادش نيز احساس شده اما هنوز آمار دقيقي از تلفات احتمالي در اين مناطق گزارش نشده است.
بعد از زمين لرزه 3/7 ريشتري ديروز، چند پس لرزه به بزرگي 6 ريشتر نيز زير پاي مردم كاتماندو را به لرزه انداخت و باعث هجوم آنها به خيابان‌ها و پناهگاه‌ها شد. اين در حالي است كه در 17 روز گذشته دست‌كم 156 پس‌لرزه با بزرگي بيش از 4 ريشتر مناطق زلزله زده را تحت تاثير خود قرار داده و عمليات امدادرساني را با مشكل مواجه كرده است.
زمين لرزه ديروز تنها 17 روز بعد از زمين لرزه 8/7 ريشتري كاتماندو رخ داد كه در آن بيش از هشت هزار نفر كشته و 14 هزار تن زخمي شدند. به گفته مقام‌هاي تيم‌هاي جست‌وجو، تيم‌هاي نجات امكان دسترسي به بسياري از نقاط زلزله زده كوهستاني را ندارند و كساني كه از اين زلزله جان سالم به در برده‌اند از وضعيت رسيدگي نيروهاي نجات راضي نيستند. صليب سرخ بين‌الملل نيز گفته كه شهرها و روستاهاي زلزله زده، تقريبا به طور كامل تخريب شده‌اند و افرادي كه جان به در برده‌اند، در وضعيت اسفباري هستند. مقامات تيم‌هاي جست‌وجو پيش از اين احتمال زنده بيرون آمدن افرادي كه از زلزله 17 روز گذشته زير آوار مانده‌اند را بسيار كم توصيف كرده‌اند.
گروه‌هايي از بيش از ۲۰ كشور مختلف براي نجات قربانيان زلزله نپال عازم اين كشور شده‌اند با اين حال شرايط بد آب و هوا مانع از رسيدن هلي‌كوپترها به مناطق دورافتاده است. دولت نپال از كشورهاي خارجي تقاضاي هلي‌كوپتر كرده است كه تنها وسيله كمك‌رساني و تخليه افراد از مناطق دورافتاده كوهستاني است.
شهر كاتماندو پيش از اين نيز زمين لرزه‌هاي مرگباري را تجربه كرده است. در سال 2011 بر اثر وقوع زمين لرزه در اين شهر 110 نفر جان خود را از دست دادند. با اين حال هنوز زلزله بزرگ نپال در سال 1943 كه 16000 كشته در كاتماندو برجاي گذاشت هنوز از خاطره‌ها نرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون