• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

گزارش «اعتماد» از تازه‌ترين جنجال‌ها درباره صورت‌هاي مالي فدراسيون فوتبال

از نامه امين مجمع به هيات‌رييسه تا ورود كميسيون اصل نود

عابديني: چرا 400 ميليون تومان هزينه سفر خارجي مسوول مالي شده است؟

  حسين قهار / ابهامات درباره مسائل مالي فدراسيون فوتبال به اوج خودش رسيده است. بعد از اينكه كميته منتخب مجمع عمومي بودجه سال 93-92 را بعد از انجام اصلاحات به تصويب رساند، رييس هيات فوتبال قم و امين مجمع رسما با يك افشاگري تكان‌دهنده اعلام كرد كه مسوولان فدراسيون به آنها اجازه بررسي صورت‌هاي مالي را نداده‌اند. كريم بهرامي به اين دليل اين مصاحبه را انجام داده است كه خبردار شد با توجه به اينكه آنها صورت‌هاي مالي فدراسيون را اصلاح و تصويب كردند، مسوولان اين مجموعه صورت‌هاي مالي فدراسيون را هم به پاي بودجه گذاشته‌‌اند تا به مجمع ارائه بدهند. به همين دليل او نامه‌يي تنظيم كرد و گزارش كار خود درباره وجود ابهامات و عدم بررسي صورت‌هاي مالي فدراسيون را به تك‌تك اعضاي هيات رييسه و مسوولان وزارت ورزش و جوانان ارايه داد. از طرفي نماينده كميسيون اصل نود هم در جريان اين موضوع و ابهامات صورت‌هاي مالي فدراسيون فوتبال قرار گرفته و به پرونده ورود كرده است. با توجه به اين حوادث و دو دستگي شديد در مديريت فدراسيون، بايد ديد راه‌حل كفاشيان براي خروج از اين بحران جديد چه خواهد بود. او كه همين يك ماه قبل در مصاحبه‌يي اعلام كرده بود: «هيچ كسي نمي‌تواند به فدراسيون من اتهام مالي بزند»، امروز با انواع و اقسام ابهامات مواجه شده كه بسياري از آنها هنوز رسانه‌يي نشده و در جلسات هيات رييسه درباره آنها بحث و جدل‌هايي صورت گرفته است. شرايط فعلي بدون ترديد جنجال‌هاي بسياري را براي فوتبال كشور در آينده‌يي نزديك به همراه خواهد داشت. به هر حال شنيده مي‌شود كه اعضاي هيات رييسه تصميم گرفته‌اند صورت‌هاي مالي فدراسيون را امضا نكنند و اين اتفاق مديريت فوتبال ايران را زير سوال خواهد برد و شايد به تغييرات بزرگ منتهي شود.

عابديني: بودجه را تصويب و تاييد كرديم نه عملكرد مالي كفاشيان را!

در مجمع عمومي آبان‌ماه 1392 درگيري‌هايي در مورد صورت‌هاي مالي سال 92- 91 و همچنين بودجه پيشنهادي سال 93- 92 پيش آمد. اشتباه بزرگ كفاشيان اين بود كه در تلاش بود براي برنامه بودجه‌يي كه به زعم كارشناسان و منتقدان ايرادات بسيار بسيار بزرگي داشت از مجمع مصوبه بگيرد. از نظر ما اما آن برنامه ارايه شده، بودجه نبود. چون نه نوع ريال و تومان در آن مشخص بود و نه واحد پولي در برنامه‌ها و هزينه‌هاي مختلف مشخص بود. سرفصل‌ها و بودجه‌ها و اعداد و ارقام به هيچ عنوان با هم همخواني نداشت. همين مسائل باعث شد خود من به اين بودجه ارايه شده اعتراض شديدي داشته باشم. با اين حال رييس فدراسيون اصرار داشت كه آن بودجه از مجمع مصوبه بگيرد، اما من به او تاكيد كردم كه اين كار را نكند. حتي از او سوال كردم كه خود شما اين برنامه بودجه ارايه شده را مطالعه كرده‌ايد كه در پاسخ به من اعلام كرد نه! به هر حال تصويب آن بودجه ماهيت مجمع را زير سوال مي‌برد، چرا كه يك روز مشخص مي‌شد كه اعضاي مجمع فدراسيون هيچ فهم و دانشي نسبت به بودجه و مسائل مالي نداشته‌اند! به همين ترتيب همان موقع با تصويب اعضاي مجمع كميته‌يي تشكيل شد تا اصلاحات مورد نظر را در بودجه انجام بدهد. آقاياني كه بدون خواندن بودجه ارايه شده حاضر بودند آن را در مجمع تصويب كنند خيلي تلاش كردند تا عضو آن كميته شوند. اما در نهايت علي فتح‌الله‌زاده، كريم بهرامي، منصور قنبرزاده، رييسي‌كيا و بنده به عضويت آن كميته درآمديم. جالب اينجاست كه فقط من و بهرامي براي اصلاح بودجه وقت گذاشتيم. با اين حال بعد از 15 يا 16 روز اصلاحات دقيق و درست و حسابي را در اختيار فدراسيون فوتبال قرار داديم. هيات رييسه فدراسيون فوتبال هم در جريان است كه قرار شد برنامه بودجه 93- 92 و اصلاحات انجام شده را بعد از چند روز دوباره در اختيار ما قرار بدهند تا آن را بررسي كنيم. اما اين اتفاق رخ نداد تا اينكه يكي دو ماه قبل جلسه‌يي با حضور اعضاي كميته منتخب مجمع برگزار شد و اصلاحات مورد نظر بعد از چندين ماه در بودجه اعمال شد. منتها نكته بسيار مهم اينجاست كه مديران فدراسيون فوتبال، عملكرد مالي خودشان را هم به تصويب كميته منتخب مجمع فدراسيون فوتبال رسانده‌اند كه اين مساله با اعتراض ما همراه شده است. ما فقط بودجه فدراسيون را بعد از اصلاحات تصويب كرديم نه عملكرد مالي علي كفاشيان و همكارانش را! آقاي كفاشيان يادشان مي‌آيد كه گزارش مالي بازرس آنها هم مشروط بود و من به اين قضيه اعتراض و سوالاتي را مطرح كردم!

بهرامي: اجازه بررسي صورت‌هاي مالي را ندادند

به پيشنهاد كفاشيان قرار شد گروهي ماموريت بررسي صورت‌هاي مالي را بر عهده بگيرند كه من هم يكي از آنها بودم. قرار شد صورت‌ها را يك ماهه بررسي و نتيجه را اعلام كنيم. در مورد اصلاح بودجه همكاري‌هايي شد و ميزان بودجه از 79 ميليارد تومان به 50 ميليارد تومان تقليل پيدا كرد. با اين حال همين صورت بودجه هم يك ماه پيش پس از ماه‌ها بلاتكليفي به امضا رسيد. اما بايد عرض كنم كه در مورد صورت‌هاي مالي اجازه رسيدگي داده نشد. به همين دليل من هم روز گذشته نامه‌يي را به اعضاي مجمع نوشتم و ارسال كردم و اعلام كردم كه به صورت‌هاي مالي كه مورد اعتراض مجمع بود اجازه رسيدگي داده نشده است. اين وظيفه قانوني‌ام بود زيرا وقتي مسووليتي را بر عهده مي‌گيريم اگر نمي‌توانيم كاري كنيم حداقل بايد گزارش آن را بدهيم. آقايان به خاطر صحبت‌هاي شفافي كه درباره مسائل بودجه‌يي فدراسيون فوتبال داشته‌ام، بنده را به كميته اخلاق احضار كرده تا در مورد پاره‌يي از مسائل توضيحاتي بدهم. اشكالي ندارد مصاحبه كرده‌ام و جوابش را هم مي‌دهم و سه‌شنبه در كميته اخلاق پاسخگو خواهم بود. حرف حق زدن تاوان دارد و من تاوانش را هم بايد بدهم اما به وظيفه اخلاقي، شرعي و قانوني خود هم عمل مي‌كنم. من نه كيسه‌يي دوخته‌ام و نه دنبال مسائل ديگر هستم. من مديركل مالي دانشگاه معارف اسلامي هستم كه فقط تحصيلات تكميلي دارد. كارم را در امور مالي از حسابداري صفر شروع كرده‌ام و به اينجا رسيده‌ام. مدرك تحصيلي‌ام فوق‌ليسانس مالي است. من در مصاحبه‌هايم فقط درباره يك مورد بحث دلاري كه فدراسيون كفاشيان، دلار را به صورت نقدي از وزارت امور خارجه گرفته و هزينه كرده و دليل آن را هم تحريم اعلام كرده است صحبت كردم. به اين دليل كه اين فرآيند اشكال دارد زيرا بايد گردش مالي نشان داده شود، اگر شما در يك شركت پول نقد از مشتري بگيريد و به فرد ديگري بدهيد عملكرد مالي شركت نشان داده نمي‌شود و اين خلاف رويه حسابداري است.»

گزارش درباره ابهامات مالي فدراسيون به مجلس

 طي چند هفته گذشته جلسات مختلف هيات رييسه فدراسيون فوتبال با درگيري‌هاي بسيار زيادي درباره مسائل بودجه‌يي همراه شده است؛ اتفاقاتي خاص كه مديران اين مجموعه از رسانه‌يي شدن آن خودداري كرده‌اند. اما وقتي يك جلسه 12 ساعته و دو جلسه هشت ساعته درباره بررسي مسائل مالي و بودجه‌يي فدراسيون به صورت فوق‌العاده برگزار شده مشخص است كه اتفاقات عجيب و غريب و خاصي در اين مجموعه در جريان است. هيات رييسه فدراسيون، وزارت ورزش و جوانان، اعضاي مجمع و از طرف ديگر كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، همگي روي مسائل مالي و بودجه‌يي فوتبال ايران حساس‌ شده‌اند. علي كفاشيان كه با مديريت زمان در نظر دارد مشكلات و ابهامات پيش روي خود را حل و فصل كند، اين روزها به خوبي مي‌داند كه با توجه به اتفاقات رخ داده و شكسته شدن «قبح» مديريتي‌اش در فدراسيون، اعضاي هيات رييسه هيچ كدام از صورت‌هاي مالي و عملكرد‌هاي او را تصويب نخواهند كرد؛ اتفاقي كه براي فوتبال كشور فاجعه به ارمغان خواهد آورد و به همين دليل پاي نهاد‌هاي بازرسي و نظارتي را هم به پرونده بازخواهد كرد. فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا هم به صورت ويژه حساسيت بسيار زيادي روي مباحث مالي و بودجه‌يي فدراسيون‌هاي تابع خود دارند و به همين دليل عدم تصويب صورت‌هاي مالي فدراسيون تبعات بسيار بدي براي مديريت كنوني فوتبال كشور خواهد داشت. به ويژه شرايط فعلي كه اعضاي هيات رييسه اعلام كرده‌اند از مواضع خود عقب‌نشيني نكرده‌اند و امين مجمع فدراسيون فوتبال هم در مصاحبه‌يي رسمي به ابهامات مالي و عدم تصويب عملكرد فدراسيون اشاره مستقيم كرده‌ است. آخرين خبر درباره مسائل مالي حكايت از اين مساله دارد كه گزارش‌هايي محرمانه از سوي دو نفر از اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال، به كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي درباره صورت‌‌هاي مالي فدراسيون ارايه شده است و قرار است بازرس ويژه ابهامات بزرگ در صورت‌هاي مالي فدراسيون فوتبال را ‌هم بررسي كند.

عابديني: 400 ميليون تومان براي سفر‌هاي خارجي مسوول مالي هزينه شده است!

امير عابديني جدا از روايت خود از اتفاقات مربوط به بودجه فدراسيون فوتبال معتقد است كه ابهامات زيادي درباره مسائل مختلف در فدراسيون وجود دارد. عابديني مي‌گويد: «به هر حال ايراد و ابهام زياد است. به ما گفته‌اند كه تعدادي آدم بارها و بارها به خارج از كشور رفته و برگشته‌اند! مثلا براي يك آدم چيزي حدود 400 ميليون تومان براي سفر‌هايش هزينه شده است و بعد مشخص شده كه آن آدم مسووليت‌هايي درباره مباحث مالي فدراسيون بر عهده دارد! يا اينكه يكي از آقايان رييس هيات به دفعات به بهانه‌هاي مختلف مورد لطف قرار گرفته است! يا اينكه 400 هزار دلار كه به حساب وزارت امور خارجه منتقل شده بود، در حالي كه بايد به حساب‌هاي ارزي فدراسيون واريز مي‌شد، سيكل اداري و قانوني خود را طي نكرده و نقدي دريافت شده و ابهاماتي درباره آن وجود دارد! اينها بعضي از ابهامات است و بايد مشخص شود كه چرا اين اتفاقات رخ داده است. به نظر من علي كفاشيان خودش مشكلي ندارد. اما اتفاقاتي كه حول و حوش او رخ مي‌دهد، باعث شده كه كميسيون اصل نود و وزارت ورزش و هيات رييسه و مجمع و مديران باشگاه‌ها به اين داستان‌ها ورود كنند. امروز مي‌بينيم كه صداي اعتراض افراد مختلف يكي‌يكي دارد در مي‌آيد. بحث تغييرات در فدراسيون مطرح است. اعضاي مجمع فدراسيون هم در جريان تمام ابهامات و مسائل قرار دارند و خواهان رسيدگي قانوني به اتفاقات هستند. كفاشيان هم به نظر من ديگر نمي‌تواند به بهانه جام ملت‌هاي آسيا و تيم ملي و فلان و بهمان اذهان را گمراه كند. او و همكارانش تحت هر شرايطي بايد بيايند و پاسخگو باشند و اگر نمي‌توانند كنار بروند. الان عده‌يي مي‌گويند يا كفاشيان كنار برود يا بماند و سيستمش را درست كند. خيلي‌ها هنوز دوست ندارند باور كنند كه تخلفات در فدراسيون وجود داشته و اميدوار هستند كه مشخص شود اشتباهات بوده تا از كنار آن بگذرند. اما پيشنهاد من به علي كفاشيان اين است كه براي حفظ آبروي خودش و حفاظت از اعتبار فدراسيون و باز هم خودش شفاف‌سازي داشته باشد و اين وضع را درست كند. او تحت هر شرايطي بايد پاسخگو باشد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون