• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

پاسخ‌هاي محمود مشحون به منتقدانش در گفت‌وگو با «اعتماد»:

دليلي ندارد «من» جواب «هر كسي» را بدهم

  مليكااسدي / «منتقدان كه هستند؟دو تا آدم با انصاف منتقد را به من نشان بدهيد. دو تا آدم كارشناس را پيدا كنيد. هر كسي كه نمي‌تواند منتقد باشد. كسي كه منتقد است بايد اطلاعات كافي داشته باشد. اصلا اين منتقدان جايگاهي دارند كه من بخواهم پاسخگوي آنها باشم؟ دليلي ندارد من جواب هر كسي را بدهم.» اينها حرف‌هايي است كه محمود مشحون در مورد منتقدانش مي‌زند؛ كسي كه 13 سال نامش به بسكتبال ايران گره خورده بود و حالا با برگزاري مجمع انتخاباتي فدراسيون دوران رياستش تمام شده است. دوران مديريت مشحون بر فدراسيون پر است از افتخاراتي كه خيلي از آنها براي نخستين بار به دست آمده است؛ قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا و حضور در جام‌جهاني و المپيك از جمله اين افتخارات است. با اين وجود طي اين سال‌ها فدراسيون فشار بسياري از جانب منتقدان متحمل شده است. تا جايي كه آنها انجمني را به نام فرهيختگان بسكتبال ايران تاسيس كردند و به نقد عملكرد فدراسيون شتافتند. اين روزها سيل انتقادات نسبت به مشحون با ثبت‌نام از كانديداهاي احراز پست رياست فدراسيون بيشتر نيز شده است اما منتقدان از چه گله دارند؟ آنها چه نقاط تاريكي را در كارنامه رييس سابق فدراسيون ديده‌اند كه مدال‌هاي رنگين بسكتبال هم نتوانسته آن را بپوشاند؟
اعتراض وارد است؟!
مي‌گويند سال‌هاست درهاي فدراسيون بسكتبال به روي خيلي‌ها بسته است. آنهايي هم كه داخل فدراسيون نشسته‌اند بله قربان گوي رييس بوده‌اند. منتقدان فدراسيون در طول اين 13 سال اعتقاد داشتند مشحون با عدم انتقاد‌پذيري خود و تصميم‌گيري‌هاي غيرمنطقي كه برخاسته از مديريت سنتي او بوده خيلي از پيشكسوتان و دلسوزان بسكتبال را از اين رشته دور كرده است. همچنين مديريت نادرست منابع انساني و جابه‌جايي‌هاي مكرر افراد در مسووليت‌هاي مختلف از ديگر اشكالات وارد به كار او است اما رييس قديمي فدراسيون زير بار اين اتهامات نمي‌رود و مي‌گويد: «به هيچ‌وجه چنين چيزي نيست. تمامي اين صحبت‌ها كذب محض است. درهاي فدراسيون به سمت كساني بسته بود كه به دنبال منافع شخصي خود بودند و اين منافع در فدراسيون تامين نمي‌شد. آنها خودشان خود به خود قهر كردند و رفتند. اصلا ما در بسته در فدراسيون نه داشته و نه داريم.»
اما اين تنها عامل نا‌رضايتي برخي افراد درون جامعه بسكتبال نيست. مشكل در مديريت اقتصادي فدراسيون يكي از سوژه‌هاي اصلي منتقدان بوده است. طي اين سال‌ها اسپانسر‌هاي بسياري به سمت بسكتبال روانه شدند اما اكثر آنها پس از مدتي از همان راهي كه آمدند بازگشتند و فدراسيون موفق به حفظ آنها نشد. در اين 13 سال محمود مشحون به مراتب از كمبود امكانات و بودجه گله كرد اما هستند فدراسيون‌هايي كه در طول يك مدت نسبتا كوتاه با طراحي و اجراي برنامه‌هاي اصولي اقتصادي از نظر مالي خودكفا شدند. سوال اينجاست كه مشحون به عنوان كسي كه سه دوره مديريت فدراسيون بسكتبال را به عهده داشت در اين مدت چه موفقيت‌هايي در امر درآمدزايي داشته است؟ اگر از خود او بپرسيد، مي‌گويد: «اينجا فدراسيون بسكتبال است. تجارت خانه كه نيست»!
حضور مشحون در فدراسيون بسكتبال همزمان شد با ظهور نسلي طلايي در اين رشته؛ ستارگاني كه سال‌هاست افتخارات زيادي را براي ايران رقم زده‌اند. بازيكناني كه بيش از 10 سال در كنار هم بازي مي‌كنند و كاملا با عملكرد يكديگر آشنا هستند ولي اين نسل طلايي دير يا زود بازنشسته مي‌شوند و با عرصه ملي خداحافظي مي‌كنند اما آيا مي‌شود اميدوار بود كه جانشينان مناسبي پشت سر اين تيم وجود داشته‌باشد و تكيه گاهي امن براي آينده اين رشته شود؟ بسياري از اين بازيكنان خود نسبت به افول ليگ بسكتبال بارها ابراز نگراني كرده‌اند. ليگي كه ديگر جدي گرفته نمي‌شود و قهرمانش را مي‌توان از همان آغاز فصل به راحتي حدس‌ زد. ليگي كه مي‌توانست در صورت پويايي بازيكنان با انگيزه‌يي را براي تيم ملي تدارك ببيند حالا تبديل به ميدان بزرگي شده كه هيچ رقابتي در آن وجود ندارد و تنها اسمي از آن باقي مانده است.
آقاي رييس ما هم سهمي داشته‌ايم!
مشحون همه‌چيز را به نام خود تمام كرده است. اين جمله را كساني مي‌گويند كه معتقدند موفقيت‌هاي بسكتبال حاصل تلاش بسياري از افرادي است كه از سال‌ها پيش زمينه بروز اين درخشش‌ها را فراهم كردند اما پس از مدتي به دليل عدم توجه و واكنش‌هاي انحصارگرايانه رييس فدراسيون به كنج خانه‌هاي خود فرستاده شدند. محمود مشحون از سوي منتقدان خود متهم است به فردگرايي. آنها عقيده دارند رييس 72 ساله فدراسيون تمامي موفقيت‌هاي بسكتبال را منحصرا به نام خود زده است و زحمات دست اندركاران اين رشته را ناديده مي‌گيرد. علاوه بر اين آنها به اين فكر مي‌كنند كه حضور طولاني مدت مشحون باعث ضعف و افت و خيزهاي در اين رشته شد و از طرفي بسكتبال ايران به دليل نبود برنامه اصولي هيچگاه موفق به تثبيت جايگاه خود در قاره كهن نشده است.  مشحون كه از اعتراضات مداوم اين افراد دلگير است، مي‌افزايد: «آنها درست مي‌گويند. ما هيچ كاري نكرديم فقط اشتباه كرديم كه مدال طلاي آسيا را به ايران آورديم. تمامي تيم‌ها را از باشگاهي تا ملي و اميد جهاني كرديم. اشتباه بزرگ‌تري كرديم كه جايزه اسكار جهان را گرفتيم. اشتباه وسيع‌تري كرديم كه در جام‌جهاني 2010 و 2014 حضور داشتيم. اشتباه غير‌قابل بخشش‌مان اين بود كه به المپيك 2008 پكن رفتيم. بدترين اشتباه‌مان اين بود كه سال گذشته قهرمان جام ملت‌هاي آسيا شديم. بزرگ‌ترين خطايي هم كه كرديم اين بود كه براي نخستين بار نايب قهرمان بازي‌هاي آسيايي شديم. اشتباه كامل‌كننده‌مان اين بود كه شصت و خرده‌يي مدال آورديم كه پنجاه و خرده‌يي از آن طلاي آسيا بوده است. فاجعه‌يي كه رخ داده اين است كه در سال آينده تيم جوانان بايد در جام‌جهاني يونان بازي كند. زماني در غرب آسيا هيچي نبوديم و در طول اين 13 سال چند دوره قهرمان آسيا شديم اينكه مشخص است كار زشتي بوده است. چقدر زشت كار كرديم ما.»
براي رسيدن به يك صندلي يا براي بسكتبال؟
با برگزاري مجمع انتخاباتي فدراسيون دوران 13 ساله رياست محمود مشحون با تمام افتخارات و افت و خيز‌هايش به پايان رسيده است اما هنوز معلوم نيست كه او بار ديگر در انتخابات فدراسيون شركت كند يا نه. اگر چه قانون اين اجازه را به او نمي‌دهد اما در صورت مجوز گرفتن از وزارت ورزش حضور دوباره او دور از ذهن به نظر نمي‌رسد. او در مورد كانديداهايي كه تاكنون در انتخابات ثبت‌نام كرده است اظهار مي‌كند: «هر كسي موقعيتي دارد،كساني هم كه شركت كردند داراي شخصيت اجتماعي و فردي هستند. وزارت ورزش و جوانان بايد ببيند كدام‌شان در اين زمينه مي‌توانند موثر باشند. من كاره‌يي نيستم. اميدوارم كسي كه در آينده مي‌آيد به آنچه آقايان مي‌خواهند عمل كند. اولويت‌هاي برنامه‌هايش را هم خودش دنبالش برود، من اگر عقلم مي‌رسيد كه خود عمل كرده بودم.» از سوي ديگر امير ايلياوي بزرگ‌ترين منتقد مشحون در اين سال‌ها براي شركت در انتخابات فدراسيون ثبت‌نام كرده است. بايد ديد در صورتي كه سكان هدايت فدراسيون بسكتبال به دست منتقدان رييس پيشين بيفتد آيا آنها مي‌توانند تمامي ايراداتي كه طي اين سال‌ها به مشحون وارد كردند را خود بر‌طرف كنند؟ آيا امكان دارد بسكتبال ايران با تغيير مديريت، جاني تازه بگيرد يا نه همه اين انتقادها تنها براي كنار زدن مشحون بوده است؟

مشحون هم براي انتخابات بسكتبال ثبت نام كرد

محمود مشحون، رييس سابق فدراسيون بسكتبال با حضور در محل فدراسيون به‌طور رسمي براي انتخابات ثبت نام كرد و وارد عرصه رقابتي شد. پيش از اين گفته مي‌شد مشحون به دليل بازنشستگي شرايط حضور در انتخابات را ندارد. امير خوش‌خبر، سرپرست تيم ملي واليبال نيز كه از بسكتبالي‌هاي قديمي محسوب مي‌شود براي حضور در انتخابات وارد عرصه شد. پيش از اين ارسلان انشايي، رضا مهندسي، رضا ترحمي، مهران سررشته، دكتر رضا علي، رامين احمدي طباطبايي، مهدي يوسفي‌صادقلو، محمد حسين انصاري جعفري، نصرالله معيني، امير ايلياوي، حسن ميرزاآقابيگ، مهرداد آگين، همايون بكتاش، سعيد بلبل‌آبادي و ارسلان جمشيدي براي حضور در انتخابات ثبت نام كرده بودند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون