• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4703 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ مرداد

خبر

رد اظهارات خليل‌زاد توسط ايران

امريكايي‌ها قبل از اظهارنظر مطالعه كنند

سفارت ايران در كابل با صدور اطلاعيه‌اي با رد اظهارات نادرست مقام امريكايي در خصوص مواضع ايران پيرامون روند صلح افغانستان تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران از مذاكرات صلحي حمايت مي‌كند كه بر پايه مالكيت و رهبري افغان‌ها انجام گيرد. در اين بيانيه آمده است كه در پي اظهارات اشتباه يك مقام امريكايي پيرامون ديدگاه‌ها و عملكرد جمهوري اسلامي ايران در روند صلح افغانستان، سفارت ايران در كابل با تاكيد مجدد بر حمايت ايران از استقرار صلح و ثبات در افغانستان و تكرار مواضع ثابت جمهوري اسلامي ايران مبني بر ضرورت پايه‌گذاري صلح بر مبناي نتايج گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني كه با مالكيت و رهبري افغان‌ها انجام گيرد به مقام‌هاي امريكايي توصيه مي‌كند قبل از هر گونه اظهارنظر درباره ديدگاه‌هاي مسوولان ايران در خصوص مسائل منطقه و افغانستان ابتدا اين مواضع را با دقت مطالعه كنند. محمدابراهيم طاهريان نماينده ويژه وزير امور خارجه در امور افغانستان نيز در واكنش به اظهارات اخير نماينده امريكا در امور افغانستان گفت: جمهوري اسلامي ايران از صلح و ثبات در افغانستان حمايت و بر ضرورت پايه‌گذاري صلح بر مبناي نتايج گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني كه با مالكيت و رهبري افغان‌ها انجام گيرد، تاكيد مي‌كند. «زلمي خليل‌زاد» نماينده امريكا در امور صلح افغانستان اخيرا در اظهاراتي مدعي شده بود كه ايران از تلاش‌ها براي برقراري صلح در افغانستان حمايت كافي نمي‌كند.

العالم : جنگنده‌هاي امريكايي از اردن برخواسته بودند

شبكه العالم اعلام كرد، جنگنده‌هاي امريكايي كه اخيرا به هواپيماي مسافربري ايراني تعرض كردند از پايگاه الازرق اردن به هوا بلند شده بودند. به گزارش ايسنا بخش عربي شبكه خبري العالم به نقل از«برخي منابع» اعلام كرد: جنگنده‌هاي امريكايي كه به هواپيماي مسافربري ايراني در آسمان سوريه تعرض كردند از پايگاه الازرق اردن پرواز كرده بودند. اين شبكه خبري مي‌گويد به اطلاعاتي دست يافته است كه جنگنده‌هاي امريكايي كه سردار شهيد قاسم سليماني را در فرودگاه بغداد ترور كردند نيز از همين پايگاه به پرواز درآمده بودند. اين منابع به العالم گفته‌اند، جنگنده‌هاي امريكايي يك بار در بالاي پايگاه التنف در سوريه و يك بار نزديك مرز لبنان و سوريه به هواپيماي ايراني نزديك شدند و هدف اين جنگنده‌ها شناسايي هواپيما نبود بلكه هدف آنها ضربه زدن و يا قرار دادن آن در تيررس اشتباهي پدافند هوايي سوريه و به دام انداختن آن بود.

گذرگاه مرزي مندلي بين ايران و عراق رسما بازگشايي شد

مازن الخزاعي، سرپرست ناحيه «مندلي» به خبرگزاري «المعلومه» عراق گفت كه «ساعتي پيش تبادل تجاري بين عراق و ايران از گذرگاه مرزي مندلي واقع در شرق استان ديالي از سر گرفته شد». او گفت كه صدها كاميون حركت به سمت مرز را آغاز كرده و از مرز ايران رد شده و خود را به گذرگاه مندلي رسانده‌اند. به گفته او، حركت اين كاميون‌ها به منزله اعلان رسمي آغاز تبادل تجاري بين دو كشور از طريق اين گذرگاه است كه طي 5 ماه گذشته بسته بود. گذرگاه مرزي مندلي يكي از مهم‌ترين گذرگاه‌هاي مرزي بين ايران و عراق است و طي چند ماه گذشته با شيوع كرونا اين گذرگاه بسته شد.

چين: اقدام امريكا را تلافي مي‌كنيم

وزارت خارجه چين نارضايتي و مخالفت شديد خود را در خصوص اقدام نيروهاي امريكايي و ورود با زور آنها به ساختمان كنسولگري پكن در شهر هيوستون بعد از تعطيلي آن اعلام كرد و گفت، شكايت ديپلماتيك در اين خصوص مطرح شده است. در بيانيه وزارت خارجه پكن آمده است: چين واكنش مناسب و لازم را به اين مساله نشان خواهد داد. اين ساختمان، كنسولگري ديپلماتيك و دارايي ملي چين است. به گزارش نشريه «بيزنس تودي» اين وزارتخانه افزود: طبق كنوانسيون وين در خصوص روابط كنسولي همچنين پيمان كنسولي چين و امريكا، امريكا نبايد به فضاي كنسولگري چين در هيوستون در هيچ صورتي تعدي كند. طبق گزارش‌هاي رسانه‌اي و تصاوير منتشر شده، كنسولگري چين در شهر هيوستون امريكا اندكي پس از تعطيل شدن مورد تعرض نيروهاي امريكايي قرار گرفت. جمعه بعدازظهر به وقت محلي چند ساعت بعد از آنكه اين كنسولگري رسما تعطيل شد، گروهي مرد كه گفته شده از مقامات امريكا بوده‌اند به زور در پشتي ساختمان كنسولگري را باز كردند.

حال امير كويت رضايت‌‌بخش است

رييس پارلمان(مجلس الأمة) كويت اعلام كرد كه خبرهاي بسيار اطمينان‌بخشي را درباره سلامت امير اين كشور دريافت كرده است. «مرزوق الغانم» روز گذشته تاكيد كرد كه خبرهاي بسيار اطمينان‌بخشي در خصوص سلامت صباح‌الاحمد الجابرالصباح امير كويت كه در امريكا تحت درمان است، دريافت كرده است. الغانم در يك رشته توييت كه در صفحه كاربري پارلمان كويت در توييتر منتشر شده است، گفت:«اخباري كه از وضعيت سلامت امير دريافت كرده‌ايم بسيار اطمينان‌بخش است. از درگاه خداوند متعال شفاي عاجل او و بازگشت قريب‌الوقوع او به آغوش وطن و ملتش را مسالت داريم». 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها