• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4704 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ مرداد

خبر كوتاه

 ۳۰درصد بورس مسكن در اختيار مردم قرار مي‌گيرد

رييس اتاق تعاون ايران گفت: ۳۰ درصد سهام بورس املاك در اختيار آحاد مردم قرار مي‌گيرد و مردم مي‌توانند در آن پذيره‌نويسي كرده و سهام دريافت كنند. بهمن عبداللهي در حاشيه يكصد و هشتاد و سومين جلسه شوراي عالي بورس و اوراق بهادار با اشاره به مصوبه شورا در خصوص تاسيس بورس املاك، مستغلات و امتيازات ايران اظهار داشت: اين يكي از مصوبات بسيار مهم چند ماه اخير شورا بود، چون تامين و عرضه مسكن، يكي از مهم‌ترين مشكلات و بحران‌هايي است كه در كشور با آن دست به گريبانيم. اين عضو شوراي عالي بورس و اوراق بهادار افزود: مصوبه شوراي عالي بورس، در حقيقت، سازوكاري است كه به ما كمك مي‌كند تا بتوانيم از همه منابع كشور، اعم از بخش خصوصي، تعاوني و بخش‌هاي عمومي و نيز آحاد مردم در جهت توليد، عرضه و تسهيل خريد مسكن براي مردم استفاده كنيم. وي گفت: تسريع در راه‌اندازي بورس املاك، مستغلات و امتيازات ايران، كمك بزرگي به عرضه و توليد مسكن در كشور خواهد كرد.
مهلت فروش ۳۰ درصد سهام عدالت در بانك‌ها تمام نشده است
حسين فهيمي، سخنگوي ستاد آزادسازي سهام عدالت در خصوص سهام عدالت گفت: اين فرصت از دهم خرداد شروع شده و هيچ تاريخي براي اتمام فروش سهام عدالت تعيين نشده است. سهامداران مي‌توانند هر زماني كه بخواهند براي فروش سي در صد از سهام‌شان به شعب بانك‌هاي دولتي و كارگزاري‌ها مراجعه كنند. او در ادامه افزود: كارگزاري‌ها و بانك‌هايي كه مهلت فروش سهام عدالت را تمام شده اعلام مي‌كنند متخلف هستند و با آنها برخورد جدي خواهد شد.


اعمال محدوديت در پرداخت وام وديعه مسكن

مديركل دفتر اقتصاد مسكن اعلام كرد: اجاره‌نامه‌هاي رسمي مسكن بعد از ۴ مرداد ۹۹ مشمول دريافت وام وديعه اجاره مسكن هستند. پروانه اصلاني اظهار كرد: شرايط وام وديعه مسكن شرايطي است كه قانون ساماندهي و حمايت از عرضه و توليد مسكن و آيين‌نامه اجرايي آن بر آن تاكيد دارد. بدين معنا افراد متقاضي نبايد از تسهيلات يارانه‌اي دولت استفاده كرده باشند. فرم ج سبز، عدم مالكيت از سال 84 به بعد، تاهل يا سرپرست خانوار بودن از جمله شرايطي است كه براي دريافت كمك وديعه اجاره مسكن آمده است. وي با بيان اينكه بانك مسكن يكي از بانك‌هاي عامل پرداخت تسهيلات وام اجاره مسكن است كه مطابق با نظر و اعلام بانك مركزي ساير بانك‌ها نيز اين تسهيلات را به واجدان شرايط پرداخت خواهند كرد، افزود: در اين مرحله از پرداخت وام اجاره مسكن بتوانيم در حدود 900 هزار نفر را پوشش بدهيم. در مجموع 6.6 ميليون نفر خانوار اجاره‌نشين در كشور داريم كه همه آنها داراي مشكل نيستند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه 2.2 ميليون خانوار نيازمند كمك‌هاي دولت براي وام اجاره مسكن هستند. وي اشاره كرد، تلاش بر اين است كه حداقل وثيقه از افرادي كه واجد شرايط هستند دريافت شود. اينها موضوعي است كه از سوي بانك مركزي نهايي و اعلام مي‌شود، او تصريح كرد: از تاريخ مصوبه ستاد ملي كرونا كه 4 مرداد است اجاره‌نامه‌ها مشمول استفاده از اين تسهيلات مي‌شوند. فرآيند پايش از طريق كد ملي افراد آغاز شده است. اما به شكل دقيق‌تر اطلاعات افراد تحت تكفل سرپرست خانوار نيز پايش خواهند شد. وي درباره آغاز پرداخت تسهيلات وام اجاره مسكن گفت: تلاش اين است كه قبل از پايان مرداد بتوانيم افراد را به بانك‌هاي عامل براي دريافت وام معرفي كنيم. اصلاني ادامه داد: منابع محدود است و دسته‌بندي و طبقه‌بندي متقاضيان در ستاد ملي كرونا انجام شده است. آنچه ملاك عمل قرار خواهد گرفت مستاجراني است كه بعد از 4 مرداد اجاره‌نامه تنظيم كرده‌اند كه اين افراد مشمول دريافت كمك وديعه مسكن هستند. اين تعداد وامي كه در نظر گرفته شده است منابع كوچكي نيست و در اين شرايط اقتصادي اتفاق مهمي است كه افتاده است و بايد به فال نيك گرفت. اصلاني با اشاره به اينكه ميزان اين وام از صندوق توسعه ملي تامين مي‌شود، توضيح داد: بخشي از اين وام مي‌تواند در حوزه مشاغل صرف شود تا توانمندي خانوار در حوزه كسب درآمد افزايش يابد و افراد از پرداخت اجاره خود برآيند.


كارگران همچنان منتظرند

عضو كميته مزد شوراي عالي كار با اشاره به مصوبه افزايش حق مسكن كارگران گفت: ميزان حق مسكن كارگران با رشد سرسام‌آور اجاره‌بها صرفا كمك‌هزينه‌اي بيش نيست. امسال جهش بسياري در بحث مسكن در شهرهاي بزرگ داشته‌ايم. محمدرضا تاجيك، درباره حق مسكن كارگران مي‌گويد: طبق پيگيري‌هايي كه داشتيم اعلام كردند كه وزير در حال پيگيري است اما متاسفانه اين موضوع قابل قبول نيست. وي ادامه داد: قيمت مسكن در سراسر كشور افزايش افسارگسيخته داشته است. امسال جهش بسيار بالايي در بحث مسكن به خصوص در شهرهاي بزرگ داشته‌ايم. در شهرهاي بزرگ قيمت‌ها بسيار افزايش يافت. افزايش 200 هزار توماني حق مسكن صرفا ‌كمكي به صرفه كارگران بود وگرنه دردي در زمينه مسكن دوا نمي‌كرد. تاجيك افزود: چند ماه از سال جديد گذشته است و هنوز حق مسكن 200 هزار توماني كارگران كه شوراي عالي كار يك ماه پيش آن را مصوب كرده بود پرداخت نشده است. مقرر بود اين حق مسكن از ابتداي تيرماه پرداخت شود و اين درحالي است كه در چند ماه اخير قيمت مسكن و اجاره مسكن وضعيت سرسام‌آوري پيدا كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون