• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4705 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ مرداد

تهران، متفاوت از باقي شهرهاي جهان نيست

بيژن صدري‌زاده| ويروس كرونا يك ويروس نوپديد و جهش‌يافته از خانواده بزرگ ويروسي است و پيش از اين هم شيوع ويروس‌هاي سارس و مرس از خانواده «كرونا ويروس» را شاهد بوده‌ايم علاوه بر آنكه قدرت كشندگي اين ويروس‌ها هم بالا بود اما سرعت انتشارشان بسيار پايين‌تر بود در حالي كه سرعت انتشار ويروس كرونا بسيار بالاست و به همين دليل هم به يك پاندمي تبديل شد. وقتي يك بيماري، بيش از دو قاره را گرفتار كند، پاندمي بيماري اتفاق افتاده است.
 پاندمي ويروس ناشناخته، كشورها را در شرايط دشوارتري قرار مي‌دهد چنانكه پاندمي آنفلوآنزا در سال 1918، در دنيا 3 ميليون نفر قرباني گرفت. حالا هم دنيا با پاندمي ويروس كرونا مواجه شده و شهر تهران هم مانند تمام شهرهاي جهان از اين ويروس در امان نبوده چون اين ويروس در دستگاه تنفسي افراد وجود دارد و آنها با سفر رفتن و تردد در سطح شهر، اين ويروس را با خود اين‌طرف و آن‌طرف مي‌برند جدا از اينكه حتي افراد بدون علامت هم ممكن است باعث ابتلاي بقيه شوند گرچه خطر انتقال، كمتر خواهد بود. فراموش نكنيم كه جمعيت تهران بسيار بالاست و تعداد زيادي از جمعيت هم حاشيه‌نشين هستند كه مشكلات بيشتري دارند. بيماري ناشي از آلودگي به ويروس كرونا، سه علامت مهم دارد؛ تب شديد و ناگهاني، سرفه خشك و تنگي نفس كه افراد داراي اين علايم، حتما نيازمند بستري در بيمارستان خواهند بود. 
از مجموع مبتلايان، شدت بيماري 4 درصد بيماران بيشتر از بقيه است و 20 درصد بيماران، با وجود شدت بيماري، با بستري در منزل، بهبود پيدا مي‌كنند. اما بايد گفت كه وضعيت امروز، نفس‌هاي آخر همه‌گيري كروناست چون مصونيت جمعي در جهان در حال ايجاد است و دليل آن هم سرعت بالاي انتشار ويروس است. در حال حاضر مصونيت جمعي بيش از 30 درصد است و بنا به اعلام سازمان جهاني بهداشت، در صورتي كه مصونيت جمعي به 40 تا 70 درصد برسد، ويروس محكوم به فنا خواهد بود. 
مدير سابق مبارزه با بيماري‌هاي واگير سازمان جهاني بهداشت  در منطقه مديترانه شرقي 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون