• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4711 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد

آنها كه خطر مي‌كنند

هانيه گراييلي

چند خطي درباره خبرنگار  به مناسبت روز خبرنگار
 دقيقا 22 سال مي‏گذرد: در كمركش گذر متداول امور در داخل و البته تحولات مختلف بين‏المللي و به ويژه منطقه‏اي اتفاقي در افغانستان افتاد كه جامعه ايراني و از جمله اصحاب رسانه را با تجربه اجتماعي تلخ و دردآوري مواجه كرد.  تجربه‏‌اي از مواجهه‏ نقش‌آفريني آگاهي‌بخشي، ترويج دانايي و مهر با خشونت و افراط‌گرايي؛ رخدادي از جنس مواجهه ديرپا و نامأنوس تير و قلم در جامعه بشري كه هر چند همواره تجربه دردآوري را ايجاد كرده اما در بطن و متن خود نهال تازه‏‌اي را رويانده است.  صارمي رفت؛ رفتني دردناك كه هنوز هم با گذشت 22 سال درد ناامني حريم آگاهي، آگاهي‌بخشي و دانايي را دوباره براي‌مان ملموس مي‏سازد، اما محملي شد براي يادآوري قدرشناسي و قدردانستن قشري گمنام كه هميشه در خط مقدمند.  در واقع، اگر در جنگ‏ها سربازان، در حوزه اقتصاد؛ توليدكنندگان، در حوزه علم آموزي؛ معلمين و در حوزه بهداشت پرستاران، كادر درماني و پزشكان در خط مقدمند اما همواره خبرنگاران و اصحاب رسانه جهت آگاهي‌بخشي، اطلاع‌رساني و افزايش آگاهي‏هاي اجتماعي در تمامي اين خط مقدم‏ها همدوش تلاشگران و كارگزاران آن عرصه، نقش‌آفريني مي‌كنند؛ نقش‌آفريني كه در بسياري از اوقات، برهه‏‌ها و زمينه‏‌ها يا مغفول مي‏مانند يا آنچنان كه بايسته است، ديده نمي‏شود. امروز روزي است براي پاسداشت اين همه تلاش و البته جبران بعضا ناديده شدن‏ها.  از سوي ديگر، در موازات تمام فراز و نشيب‏هاي كشورمان از زمان شهادت صارمي تاكنون، با چنين سطحي از مسائل و مشكلات چندوجهي روبه‏رو نبوده است. «شيوع ويروس منحوس كوويد19»، «مشكلات و مسائل اقتصادي و معيشتي مردم» و «تحريم‌هاي چندوجهي و ظالمانه امريكا» و بسياري مسائل ديگر گواهي بر اين مدعاست. 

در چنين شرايطي طبيعتا تاب‌آوري اجتماعي و آستانه تحمل جامعه با مسائل مختلفي روبه‏‌رو مي‌شود، به‌ويژه آنكه يكي از اهداف مهم تحريم‌هاي چندوجهي اعمال شده نشانه گرفتن تاب‏‌آوري و آستانه تحمل مردم و ايجاد دوگانه مردم-دولت است.  در چنين شرايطي حضور و نقش‌آفريني خبرنگاران و اصحاب رسانه در ابعاد داخلي و بين‏‌المللي قابل اهميت است. در بُعد داخلي اين نقش خطير داراي دو وجه حداقلي است؛ از يك‏سو، در تمام مسائل و مشكلات پيش‌گفته از كرونا گرفته تا تحريم‌ها، خبرنگاران جهت آگاهي‌بخشي، اطلاع‌رساني به جامعه در خط مقدم تمام عرصه‏‌ها هستند و شايد خطيرترين و پرمشغله‏‌ترين و البته پردغدغه‏‌ترين برهه براي خبرنگاران و اصحاب رسانه طي 22 سال اخير كه «روز خبرنگار» به تقويم‌مان اضافه شده و حتي در طول 4 دهه انقلاب اسلامي باشد. 
از منظر دوم كه تاب‌آوري و آستانه تحمل مردم و ايجاد دوگانه‏‌هاي مختلف و البته كاهش سرمايه اجتماعي به شكل طبيعي -به خاطر مشكلات مختلف- رخ داده و از طريق تحريم‌ها به شكل تعمدي هدف‏گذاري شده است؛ لذا بهترين و موثرترين راهبرد جهت گذر از اين برهه خطير و سرنوشت‌ساز، بالا بردن سطح تاب‏آوري مردم، تلاش در جهت ايجاد انسجام اجتماعي، ارتقاي سرمايه اجتماعي، اميدآفريني و البته ايجاد و افزايش نشاط در ميان مردم است. 
مولفه‏‌هايي كه جز با نقش‌آفريني حداكثري رسانه‏‌ها امكان‌پذير نيست. در اين راستا، طبيعتا خبرنگاران به عنوان استوانه حيات‌ رسانه‌اي هر كشور نقش بي‏‌بديلي را در اين زمينه بازي مي‌كنند. 
از حيث بين‌ المللي نيز در چنين شرايط ويژه‏اي ارايه و بازنمايي تصويري صحيح از كشور در قالب يك سياست رسانه‏اي پويا و جامع آن هم در ميانه حجم عظيم توليدات رسانه‏اي ايران‌هراسانه و اسلام‌هراسانه و نشر اخبار فيك و جعلي فراوان و نيز بازنمايي تحريم‌هاي غيرانساني اعمال شده بر ايران در بُعدي جهاني مي‏تواند در «مديريت تصوير جمهوري اسلامي ايران» در ميان جامعه بشري و ساير كشورها اثرگذار بوده و به عنوان عاملي كارآمد در گذار از اين برهه حساس نقش‌آفرين باشد. امور مهمي كه جز با قلم، دانش، تعهد و دغدغه‌مندي خبرنگاران اين مرزو بوم قابل تحقق نيست. 
لذا، ضمن پاسداشت مقام والاي «خبرنگار» و نقش بي‏‌بديل اين قشر در حوزه‏‌هاي مختلف اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي و ارتقاي حيات اجتماعي و فرهنگي كشور، اين روز را ارج نهاده و اميد آن دارم كه همچون گذشته همواره اصحاب خبر و پويندگان راه آگاهي‌افزايي و ترويج دانايي، موفق و كامياب باشند.
مديركل حوزه رياست، ‌روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون