• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3244 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت

بازار سرمايه در بلاتكليفي سياست‌هاي اقتصادي مديران

علي پروين ٭

بـا روي كار آمدن دولـت يازدهــم برنامه‌هــــاي اقتصادي دولت خبر از حركت به سوي مهار تورم مي‌داد و اين امر زمينه ساز حركت به سوي ركود شد. شايعات و صحبت‌هاي بسياري در مورد ريزش بازار سهام وجود دارد، از حركت عمدي دولت و خروج به يك‌باره حقوقي‌ها و همچنين تركيدن حباب بورس تا اقدامات بانك مركزي براي كنترل آن.
صحبت از اينكه چرا و چگونه ما به اين وضع رسيده‌ايم شايد به عنوان درددل مقبول افتد اما واقعيت امر اين است كه سياست‌هاي اقتصاد دولتي و نيمه دولتي روند بازار را در ميان‌مدت و بلندمدت شكل مي‌دهد.
از منظر سياست كلان اقتصادي دولت براي مهار بيماري ركود تورمي يا  Stagflation، با علم به اينكه با كاهش قيمت نفت نقدينگي كافي ندارد و مردم از تورم لجام‌گسيخته خسته شده‌اند، هدف را براي كنترل تورم و حركت به سوي ركود در پيش گرفت. در مدل‌هاي مشترك اين حركت، دولت بايد نقدينگي را به هر شكل ممكن كنترل كند، بايد به سمت آزاد‌سازي قيمت‌ها و حذف سوبسيدها گام بردارد.
حال با توجه به سياست اقتصادي دولت، دماسنج اقتصاد كه بازار سرمايه است دقيقا به رفتار دولت واكنش نشان داده و حالت ركودي به خود گرفته است. البته اين موضوع تنها مختص بازار سرمايه نبوده و تمامي بازارها منجمله ارز و مسكن نيز با كنترل و ركود همراه   هستند.
از منظر بنيادي p/e بازار به سطح 6 مرتبه نزديك است و با توجه به مجامعي كه در پيش‌ رو هست اين عدد شايد به زير 6 نفوذ كند و اكثر نمادها به قيمت‌هاي ارزنده برسند. همچنين ما در سال 94 مذاكرات هسته‌يي و مكتوب كردن توافقات را با 1+5 داريم كه در صورت توافق كامل و رفع تحريم‌ها، مي‌تواند به كاهش هزينه‌هاي مالي شركت‌ها ناشي از تحريم‌ها منجر شده و روند سودآوري شركت‌ها را بهبود بخشد و بازار سرمايه را با روند روبه رشد روبه‌رو كند.
اما بازار سرمايه اين روزها روند نزولي شديدي به خود گرفته و تاب و توان را از سهامداران ربوده است. شرايط بازار از 16 ماه پيش روندي نزولي بوده و غالب نمادهاي بازار با افت‌هاي سنگيني روبه‌رو شده‌اند. ارزش معاملات بازار به‌شدت افت كرده است و صحبت از سقف‌هاي قيمتي و گذشته نه‌چندان دور شايد اين روزها به يك رويا شبيه باشد.
سهامداراني كه پس از اعلام موفقيت در مذاكرات و رفع موانع و مشكلات پيرامون پرونده هسته‌اي كشور با آغوش باز به كمك دولت آمده و سرمايه خود را براي درمان ركود به بازار پيشكش كردند با دست رد به سينه‌شان مواجه شدند. در صورتي كه اين سرمايه مي‌توانست پس از رفع تحريم‌ها ابزاري براي كمك به شركت‌هاي داخلي براي بهينه‌سازي خطوط توليد و ورود تكنولوژي‌هاي جديد و پوياتر شدن اقتصاد كشور شود. تمامي كارشناسان و مديران متفق‌القول بر اين مساله اذعان دارند كه بانك‌ها با محدوديت پرداخت تسهيلات روبه‌رو هستند و اين سرمايه مردمي مي‌توانست شركت‌ها را از حيث بروكراسي‌هاي اداري با بانك‌ها نجات دهد كه متاسفانه با سياست‌هاي نادرست، بازار سرمايه به جاي جذب چنين پتانسيلي با فرار سرمايه روبه‌رو شد.
جو بازار در حال حاضر با روند بي‌اعتمادي و سردرگمي روبه‌رو است و اين معضل مانع از رشد بازار نيز شده و از طرفي مديريت ناكارآمد سازمان و تصميمات خلق‌الساعه مديران نيز بر اين جو بدبيني دامن زده است.
فروش‌هاي سنگين حقوقي و عرضه‌هاي رگباري نمادهاي تازه‌وارد به بازار سرمايه و برنامه‌هاي مدون سازمان براي كنترل روند صعودي و هبجاني بازار و بي‌برنامگي و عدم حمايت در روند نزولي، مشكلات سامانه معاملاتي سهامداران را با بهت و چرايي بي‌پاسخ روبه‌رو كرده است.
تشكيل صندوقي به نام توسعه كه مي‌توانست ابزار خوبي در جهت حمايت بازار در شرايط بحراني و خاص باشد، عملا ابزاري در جهت خلاف اصول و اهداف بازار سرمايه شده است. در صورتي كه قايل بر اين باشيم كه تصميمات اين صندوق قبل از شروع بازار نشر پيدا نمي‌كند و رانتي وجود ندارد باز هم اين صندوق بازار را به سمت نوسان‌گيري برده است.
اين روزها مشكلي كه اكثر سهامداران حقيقي در نبود حقوقي فعال با آن مواجه هستند حالتي است به نامchicken، كه به معني سهامداراني است كه در معاملات قبلي خود متضرر شده‌اند و اكنون با ترس اقدام به معامله كرده و سريعا با اندكي سود خارج مي‌شوند.
از منظر تكنيكال شاخص در يك كانال نزولي در حال نوسان است و اكنون به محدوده باند حمايتي خود در محدوده 59900 الي 61900 واحد نزديك مي‌شود.
با توجه به چارت شاخص محدوده 59900 واحد همپوشاني خط روند نزولي و صعودي و فيبوي زماني است كه سطح بسيار پرپتانسيلي جهت برگشت بازار محسوب مي‌شود.
شكست اين محدوده روند صعودي بازار را كاملا به چالش كشيده و مسير افت تا محدوده 56500 الي 57000 واحد را هموار مي‌كند.
از برآيند حركت كندل‌ها و افت شاخص ما مي‌توانيم انتظار داشته باشيم با رسيدن اخبار قوي از بيرون بازار با نزديك‌تر شدن به تيرماه شاهد افزايش سطح تقاضا و روند صعودي در بازار باشيم.  
٭تحليلگر بازار سرمايه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون