چالش سال تحصيليكرونايي
محمد داوري
سال تحصيلي گذشته اگر بهصورت غيرمنتظره با شرايط تحميلي ناشي از تهديد ويروس كرونا مواجه شد و مسوولان و دستاندركاران بهصورت روزمره تدابيري را اتخاذ كردند، اما سال تحصيلي جديد از 15 شهريور در حالي قرار است آغاز شود كه تجربه آزمايش و خطاي 6 ماهه از اسفند 98 تا پايان مرداد 99 وجود دارد و انتظار ميرود با آمادگي بيشتر و ابهامات و سردرگمي كمتري سال تحصيلي جديد آغاز شود. هر چند در دوگانه «سلامت» و «تربيت» يا همان آموزش همه بر اولويت سلامت تاكيد دارند اما نميشود به نگراني حدود 15 ميليون دانشآموز و 30 ميليون والدين آنها بيتوجه بود. درست است كه آنها در درجه نخست نگران سلامت فرزندان خود هستند اما نميتوانند از يك سال عمر كودكي و نوجواني آنها صرفنظر كنند هم دانشآموزان و هم والدين آنها نخست انتظار دارند مسوولان آموزش و پرورش برنامه مشخص و روشني ارايه دهند و از حرفها و تصميمهاي متضاد و ابهامآميز پرهيز كنند و دوم اينكه علاوه بر بحث تربيت و آموزش به دانشآموزان اطمينان دهند كه در صورت برگزاري كلاسهاي حضوري سلامت آنها تضمين شده است. كلي گوييها يا ادعاهاي شعاري كه نه زمينهسازي سختافزاري و نه توان نرمافزاري آن وجود دارد و نه نيروي انساني آماده و ماهر براي اجراي آن وجود دارد نه تنها دانشآموزان و خانوادههاي آنها را اميدوار نميكند و نگرانيهاي آنها را برطرف نميسازد بلكه بيشتر آنها را نااميد و نگران ميسازد. بهتر است مسوولان آموزش و پرورش در مواجهه با چالشهاي سال تحصيلي جديد به ويژه چالش بزرگ «سلامت» و «تربيت» اولا با مردم صادق باشند و دوم اينكه به عوامل مدارس اختيار و آزادي عمل بدهند و از خانوادهها متواضعانه و صادقانه كمك بخواهند، چراكه در شرايط متاثر از كرونا كه به احتمال زياد بخش زيادي از فعاليتهاي آموزشي بايد به صورت مجازي صورت گيرد...
در واقع مديريت به دست خانوادهها و پشتيباني برعهده مدرسه است و نيروهاي ستادي تسهيلگر فعاليتهاي خانه و مدرسه خواهند بود چيزي كه تجربه 6 ماهه گذشته آن را به اثبات رساند و هر مدرسهاي كه به خلاقيتهاي خود متكي بود و اعتماد و همكاري خانوادهها و دانشآموزان را جلب نمود موفقيت قابل تحسيني را كسب كرد. استفاده از امكانهايي مثل شبكه شاد يا شبكه آموزش صدا و سيما در واقع ميتواند مكمل امكانات و تجهيزات مورد استفاده مدارس و خانوادهها باشد اما اتكاي صرف به آن يا مكلف كردن اداري به آن چاره كار نيست و مانع از بروز خلاقيتها و توانمنديهاي اوليا و مربيان و معلمان در خانه و مدرسه ميشود. بيترديد آموزش و پرورش كشور ما كه با چالشهاي متعدد و تكراري كمبود نيروي انساني، كمبود فضاي آموزشي و ضعف امكانات و تجهيرات و مطالبات صنفي معلمان مواجه است براي غلبه بر چالشهاي متاثر از ويروس كرونا بيش از هميشه به همكاري نيروهاي مستقر در مدارس و والدين و دانشآموزان نيازمند است و بهتر است از صدا و سيما و رسانهها صادقانه ياري بخواهد تا افكار عمومي را متوجه ضرورت اين همكاري و همراهي كند.