• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4724 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور

آزمون‌ سراسري به پايان رسيد

كنكور حاشيه‌ها

گروه اجتماعي|كنكور سال 99 كه از ماه‌ها قبل برگزار شدن و نشدنش محل جاروجنجال‌هاي فراوان و خبرهاي حاشيه‌اي بسيار بود، در روزهاي برگزاري‌اش هم توانست با حواشي بسيار جاي خودش را در ميان خبرها و البته در شبكه‌هاي اجتماعي باز كند. كنكور سراسري امروز در چهارمين و آخرين روز خود برگزار شد و به پايان رسيد در حالي كه همپاي برگزاري مدام خبرهايي در مورد لو رفتن سوالات و بعد دستگيري لودهندگان منتشر مي‌شد. سازمان سنجش مي‌گويد اين لو رفتن‌ها خدشه‌اي به آزمون وارد نكرده است. 
از چهارشنبه تا جمعه و در سه روز اول برگزاري آزمون، رقابت بر سر خبرها و عكس‌هاي رسمي بود و خبرها و عكس‌هايي كه گاهي با منبع مشخص و گاه نامشخص در فضاي مجازي دست به دست مي‌شدند. در خبرهاي رسمي، در صفحه‌هاي خبرگزاري‌ها، عكس‌ها نشان از سالن‌هاي بزرگ و فاصله‌هاي كاملا حساب ‌شده در مصلي تهران و دانشگاه‌ها و سالن‌هاي اجتماعات در سراسر كشور داشتند و ايستگاه‌هاي تب‌سنجي و ارايه بسته‌بندي‌هاي بهداشتي، در شبكه‌هاي اجتماعي عكس از ازدحام و رعايت نكردن فاصله اجتماعي هنگام ورود و پيدا كردن شماره صندلي‌ها بود و برگه‌هاي لو رفته از جلسه امتحان و كاربراني كه به درست يا نادرست از تجربه خود از حضور در كنكور مي‌نوشتند. اما موضوع تقلب از موضوع رعايت نشدن پروتكل‌ها در برخي حوزه‌ها پيشي گرفت تا جايي كه در سه روز گذشته، مسوولان سازمان سنجش مدام در حال خبر دادن از دستگيري منتشركنندگان تصاوير بوده‌اند و اطمينان دادن به داوطلبان كه اين تخلفات همه بيشتر به خاطر «ناامن جلوه دادن آزمون» بوده است. 
«هيچ سوالي قبل از كنكور در فضاي مجازي منتشر نشد اما برخي داوطلبان به صورت موردي موبايل به جلسه كنكور بردند و بعد از پايان دروس عمومي برخي از اين سوالات منتشر شد. تخلف برخي داوطلبان، همراه داشتن موبايل و عكس گرفتن از آن در جلسه به دليل غفلت مراقبان هنگام توزيع سوالات آزمون اختصاصي بود. اگر هدف آنها اين تقلب بود بايد در جلسه كنكور تقلب مي‌كردند نه اينكه سوال منتشر كنند.» ابراهيم خدايي، رييس سازمان سنجش روز گذشته و پس از بازديد از برگزاري كنكور تجربي در مصلي تهران در جمع خبرنگاران توضيح داد كه يك نفر از اين منتشركنندگان به زودي دستگير خواهد شد اما «ما متوجه شديم كدام يك از داوطلبان اين اقدامات را انجام دادند و وقتي با آنها هم صحبت كرديم، هدف تقلب نداشتند بلكه به دنبال القاي شبهه در آزمون بودند. اين موارد همواره در آزمون سال‌هاي گذشته هم بود اما امسال جنس تخلفات فرق مي‌كرد. به داوطلبان اطمينان خاطر مي‌دهم كنكور با امنيت كامل برگزار شد و با متخلفان برخورد مي‌كنيم.» هم خدايي و هم فاطمه زرين‌آميزي، سخنگوي سازمان سنجش آموزش كشور در گفت‌وگوهاي رسانه‌اي خود تاكيد داشتند كه موارد منتشر شده در فضاي مجازي كليد سوالات جعلي و كلاهبرداري است و كليد سوالات دوشنبه سوم شهريور در اختيار داوطلبان قرار مي‌گيرد كه مي‌توانند با كليدهاي جعلي مقايسه كنند. علاوه بر اين گفته مي‌شود كه در برخي حوزه‌هاي امتحاني، با همكاري وزارت ارتباطات، اينترنت موقتا قطع شده بوده است. 
ماه‌ها مساله امنيت بهداشتي آزمون سراسري محل بحث بود و در يك ماه گذشته تبديل به دعوايي شد ميان مجلس و دولت، دعوايي كه البته بيشتر در رسانه‌ها و در شكل نقل قول‌هاي كوبنده طرفداران تعويق آزمون جريان داشت. به همين دليل بود كه روز گذشته خدايي خيلي زود به موضوع نظرسنجي از داوطلبان كنكور و سنجيدن ميزان رضايت آنها از شرايط برگزاري پرداخت و خبر داد كه بالاي 90 درصد كنكوري‌ها از پروتكل‌هاي بهداشتي رضايت داشته‌اند. ايرنا به نقل از او نوشت: «بر اساس هماهنگي با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي تمام داوطلباني كه اين سه روز در كنكور شركت كردند، پيامك نظرسنجي ارسال شد. سه سوال درباره رعايت الزامات بهداشتي، رعايت فاصله استاندارد ميان صندلي‌ها و رعايت الزامات بهداشتي توسط عوامل اجرايي در اين پيامك گنجانده شد. از ۴۷۶ هزار داوطلبي كه اين پيامك را دريافت كردند، ۸۰ هزار نفر پاسخ دادند و ميزان رضايتمندي داوطلبان از سوال نخست ۹۲.۳ دهم درصد بود. ميزان رضايتمندي داوطلبان از فاصله صندلي‌ها ۹۰ درصد و رعايت فاصله اجتماعي عوامل اجرايي هم رضايت ۹۴.۴ دهم درصدي داوطلبان را به دنبال داشت.»
برخي نمايندگان مجلس هم البته همچنان بر موضع دست داشتن مافياي كنكور در برگزاري اين آزمون تاكيد دارند. اقبال شاكري، روز گذشته و پس از بازديد از يكي از حوزه‌هاي امتحاني به مهر گفت: «مصوبه حذف كنكور مربوط به چند سال گذشته است، اما اين مصوبه اجرايي نشده است. در واقع مي‌توان گفت يك شبكه منتفع در كشور وجود دارد كه نمي‌گذارد اين مصوبه اجرايي شود. مجلس شوراي اسلامي نظارت‌كننده است و نمي‌تواند فعاليت اجرايي داشته باشد. شبكه قدرتمندي وجود دارد كه به آن مافياي كنكور مي‌گويند و اين شبكه اجازه اجراي قانون حذف كنكور را نمي‌دهد.» او همچنين گفت مجلس بر روند سلامت اجراي پروتكل‌ها نظارت داشته است: «فرمي در مجلس شوراي اسلامي تهيه شده كه نمايندگان مجلس در هنگام بازديد از حوزه‌هاي امتحاني آزمون سراسري آن را تكميل مي‌كنند تا بر اساس اين فرم‌ها طي روزهاي آينده روند برگزاري آزمون سراسري در دوران كرونا مورد ارزيابي قرار گيرد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون