• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4728 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ شهريور

ايران و روياي ٧ ميليون بشكه‌اي عراق!

رضا زندي

افزايش ظرفيت و توليد نفت، قدرت منطقه‌اي مي‌آورد. چگونه؟ پول نفت خزانه را پر مي‌كند، پول، قدرت را تجهيز مي‌كند و نهايتا توان منطقه‌اي يك كشور تقويت مي‌شود. ايران و عراق روابط برادرانه دارند. صد البته كه بايد آن را تحكيم كنند. جدا از آن اما، بايد حواس‌مان به حفظ توازن قدرت ايران و عراق باشد. در اين سال‌ها، بارها نوشته‌ام كه مسوولان بايد روي توليد نفت عراق و افزايش توليد اين كشور حساس باشند. آقايان! امروز روي آن حساس نباشيد، فردا كاري از دست‌تان برنمي‌آيد. 
١- وزير نفت عراق روز يكشنبه از برنامه اين كشور براي افزايش ظرفيت توليد نفت اين كشور تا سال ٢٠٢٥ به ميزان ٧ ميليون بشكه در روز خبر داده است. يعني ٢ ميليون بشكه بيش از ظرفيت توليد نفت فعلي عراق. عراق همچنين قصد دارد تا ظرفيت صادرات نفت خود را از ٣ميليون و ٨٠٠ هزار بشكه فعلي به ٦ ميليون بشكه در روز برساند. جدا از آن مي‌خواهد تا ٥ سال آينده، گازهايي كه در مشعل‌ها سوزانده مي‌شود به صفر برساند. كه اين آخري، منجر به كاهش واردات گاز از ايران خواهد شد. عراق همچنين پروژه بزرگ گازي «الراتاوي»، را دارد كه فعلا به‌دليل كمبود بودجه متوقف شده اما در صورت اجرا مي‌تواند با توليد روزانه ۳۰۰ ميليون فوت مكعب گاز شروع كند و تا يك ميليارد فوت مكعب در روز، گاز توليد كند. فعلا اين آمار را داشته باشيد.
٢- پنج شركت نفتي امريكايي از جمله شورون، هاني‌ول اينترنشنال، بيكرهيوز، جنرال‌الكتريك و استلار انرژي هفته گذشته توافق‌نامه‌هايي به ارزش ۸ ميليارد دلار با عراق امضا كرده‌اند تا بخش نفت، انرژي و برق اين كشور را تقويت كنند. نروژي‌ها هم مي‌خواهند دو نفتكش ٣٠ هزار تني براي عراقي‌ها بسازند. سرمايه‌گذاري ٨ ميليارد دلاري شركت‌هاي نفتي امريكايي در عراق جدا از تحليل‌هاي نفتي و اقتصادي، از نظر استراتژيك، سياسي و... كاملا قابل بررسي است. مسوولان مرتبط ايراني آن را تحليل مي‌كنند.
٣- يكي از بزرگ‌ترين متخلفين اوپك، از نظر ميزان پايبندي به توافق كاهش توليد نفت، عراق است. دلايل متعددي دارد. يك دليلش هم اين است كه نوع قراردادهاي نفتي دولت عراق با شركت‌هاي غربي و امريكايي اجازه امر و نهي به اين شركت‌ها درخصوص كاهش توليد نفت را نمي‌دهد. همين‌جاست كه با وجود فشار بي‌امان عربستان براي پايبندي عراقي‌ها به توافق كاهش توليد، اين كشور همچنان راه خود را مي‌رود.
٤- عراق قبلا هم روياي رسيدن ظرفيت توليد ٨ ميليون بشكه‌اي روزانه را اعلام كرده بود. برخي كارشناسان، اما همان موقع، رسيدن به اين رويا را مورد ترديد قرار دادند. چرا كه راه‌هاي صادرات نفت عراق محدوديت‌هايي داشت. فارغ از اين موضوع، عراق به هر حال توانسته است در سال ٢٠١٩، به‌طور. متوسط روزانه ٤ميليون و ٦٧٨ هزار بشكه نفت توليد كند. جايگاه دوم ايران در اوپك را تصاحب كند و بازارش را توسعه دهد. توليد نفت ايران چه؟ سال ٢٠١٩ به‌طور متوسط تا ٢ميليون و ٣٥٦ هزار بشكه در روز پايين آمده است. حالا كه به زير ٢ ميليون بشكه در روز هم رسيده است. 
٥- هر چند پول نفت عراق در جاهاي زيادي بايد هزينه شود (از جمله تامين خسارت كويت، هزينه نيروهاي ائتلاف، بازسازي كشور و...) اما آقايان مسوول، مثل خيلي از كارهاي ديگر دير نكنيد. ظرفيت توليد نفت ايران و درآمدهاي ملي‌مان، نبايد در دوره طولاني با عراق و كشورهاي همسايه‌مان تفاوت معنا‌دار داشته باشد. اين، از جمله مسائل استراتژيك و امنيت ملي است. لطفا بي‌توجه نباشيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون