• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4739 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ شهريور

وزير صمت را در خودش بجوييد

حميدرضا  مجد| شايد فلسفه ادغام صنايع و بازرگاني از يك نظر نگاه درستي است. درست مثل شركت نفت كه هم صنعت و هم توزيع را در خود دارد. بازهم اتفاقا از ناحيه ضعف صنعت است كه توزيع قابل اطمينان شكل نمي‌گيرد. جداسازي اين دو باعث مي‌شد كه ريل و قطار از هم جدا شوند‌. اما مساله رجال اصلي‌ترين مشكل صمت است. اين را هم با جرثقيل جهانگيري يا واعظي براي نصب يك نفر بر بالاي صمت نمي‌شود حل كرد. وقتي فرد داراي راه‌حل متحول‌كننده شرايط موجود به‌طور قاطع پيدا شود، ديگر چه نياز به لابي‌هاي عفن‌ براي راي‌گيري. لابي‌ها براي جايي است كه بخواهيم فرد ناتواني را جا بزنيم.  مجلس تحقيق كند و دولت تصريح كه «آيا در پرسنل وزارتين سابق كه حالا صمت خوانده مي‌شود، يك انسان خلاق وجود ندارد كه بتواند؟ به نظر مي‌رسد دولت محترم آب در كوزه دارد و طلب از گمشدگان لب دريا مي‌كند. 
دكتر سرقيني و دكتر غريب‌پور و ياران صمت توانايي يك استارت تازه در حوزه وزارتين را دارند و اين وزارتخانه مهم ديگر كشش فرد جديدي را ندارد.  اگر از سوي دولت اين توان به رسميت شناخته شود و وزارت را مهياي كار تخصصي و چابك و انتظام بازار و استارت صنعت نمايند.  نگاهي كه در بدنه وزارت صمت است، مي‌تواند فراتر از عادت‌هاي مالوف و منسوخ باشد چراكه اعتماد به بدنه صمت؛ پله اول بناي مرتفع دستيابي به وزارتخانه آرماني است.  چه مي‌شود ما خود را آلمان يا ژاپن ببينيم. به قول عباس ميرزا آفتاب آنجا خاصيت ديگري دارد؟ نه ندارد. 
ما علاقه داريم با مديري كه تضمين كند كه بر ريل فرسوده، گاري سواري كنيم، ادامه دهيم. آيا يك نجاتگر در همه اتاق‌هاي وزارتين سابق پيدا نمي‌شود؟ هست ولي آيا ما مي‌توانيم تمركز بر اين وزارتخانه كنيم؟ شايد سوال درست اين است كه ما اين را مي‌خواهيم كه يافت شود يا نشود؟  كسي كه در نظر و عمل بتواند بدون آنكه چرخ را از نو بسازد؛ با پاكدستي و سلامت كار، طرحي نو براي تبديل ابران به كارگاه توليد و كريدور مويرگي توزيع بدون افزايش فشار به مردم دراندازد. 

صاحب اين طرح  نو 
و هوشمندسازي صمت كيست؟ 
بعيد است كسي بيرون از صمت، فرصت مطالعه هوشمندسازي، سلامت روابط توليد و توزيع، واردات بدون فساد و صادرات با مزيت كارگر و تجار ايراني را داشته باشد.  صمت نيازمند تغيير ريل و لوكوموتيوراني شايسته براي وحدت در قطار توسعه صنعتي ايران است. كسي كه ريل‌ها را بشناسد و نقشه‌ها را بخواند، ابتكار عمل و شجاعت به خرج دهد، كسي كه گراني خودرو را به گردن فروش اموال مازاد خودروسازان و نه مردم بيندازد. كسي كه در افزايش قيمت‌ها مكانيزيم تنظيمش به نفع مردم باشد نه دلخوش به جريمه‌هاي بعد از گراني، كسي كه مديريت را در صمت به دست همكاراني بسپرد كه امتحان سلامت داده‌اند و حقوق مردم را بر نجوم يلخي‌بگيران ترجيح دهد.  صمت مشكل كشف آن مدير خلاق و مبتكر را دارد.  آن غايب از نظر ريس دفتر و معاون و ساير تاثير گذاراني كه گفته مي‌شود با هم مچ مي‌اندازند.  آن غايب از نظر را مي‌توان در اين وزارتخانه كشف كرد؟ آيا كسي هست كه پلان‌هاي تغيير و تحول صمت به مردم را نزد خود نگه داسته باشد و در يكسال، ده سال صنعت و توليد را پيش بيندازد.  اگر هست در خود وزارت صمت كشفش كنيد و خطر آزمون و خطاي سال آخر را رفع كنيد.  آن‌موقع مجلس به لابي رغبتي نخواهد داشت و در صورت رد آنچنان مدير سبكبار مبتكر و وحدت‌سازي؛ شرمنده راي منفي خواهد بود. فعلا نه!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون