مركز پژوهشها: براي تامين تبلت، بندي به قانون بودجه اضافه كنيد
رابطه محروميت و حضور در كلاس
گروه اجتماعي| از اوايل تابستان تاكنون عددي در ميان كارشناسان و مسوولان حوزه آموزش و پرورش تكرار ميشود: 3 ميليون و 500 هزار دانشآموزي كه به ويژه در مناطق عشايري و روستايي و دستهاي هم از دانشآموزان تحت پوشش نهادهاي حمايتي، از ابزارها و زيرساختهاي لازم براي اتصال به اينترنت و بهرهگيري از آموزش مجازي محروم هستند. بسياري از نهادهاي مدني تذكر ميدهند كه اين محروميت شكاف آموزشي موجود در كشور را از آنچه هست هم عميقتر ميكند. در روزهاي گذشته مركز پژوهشهاي مجلس گزارش كوتاهي تنظيم كرده درمورد لزوم تهيه تبلت رايگان براي اين دسته از دانشآموزان، پيشنهاد شده است كه از انواع ابزار براي رسيدن به اين مقصود استفاده شود: از اعلام عمومي براي كمكهاي مردمي تا الحاق يك بند به تبصره 9 قانون بودجه سال جاري.
«باتوجه به ضرورت امر پيشنهاد ميشود در قالب الحاق يك بند به تبصره 9 قانون بودجه سال 1399 كل كشور، سازمان برنامه و بودجه مكلف شود» به دنبال اين جمله در گزارش مركز پژوهشها فهرستي از رديفهاي اعتبار پيشنهادي آمده است كه ميتوان از طريق آن بخشي از بودجه مورد نياز براي تهيه تبلت را فراهم كرد از جمله: با تغيير و جابهجايي در برخي اعتبارات برنامه خدمات رفاهي، فرهنگي و ورزشي به دانشجويان، برنامه خدمات رفاهي، فرهنگي و ورزشي به دانشجويان - پزشكي و پيراپزشكي، منابع هزينهاي ماليات بر ارزش افزوده سهم ورزش، قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و غيره. در اين گزارش پيشنهاد شده: «اعتبارات مذكور را جهت تامين رايانك (تبلت) دانشآموزي براي دانشآموزان نيازمند تا سقف 3 ميليون و 500 هزار دستگاه با اولويت دانشآموزان عشايري، روستايي و تحت پوشش كميته امداد امام خميني و سازمان بهزيستي در قالب برنامه مستقل منعكس شده تا به صورت يارانه تسهيلات يا كمك بلاعوض به اين موضوع اختصاص يابد.» در اين گزارش همچنين ذكر شده كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موظف شود تا سيمكارت دانشآموزشي با اينترنت پاك، امن و ارزان مورد نياز دستگاههاي مزبور را با همكاري اپراتورها تامين نمايد: «10درصد از درآمد حاصل از فروش اينترنت موضوع اين حكم، جهت تامين محتواي آموزشي و پرورشي در اختيار سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي قرار ميگيرد.» البته به نظر ميرسد تكرار صحبتهايي در مورد در اختيار قرار دادن سيمكارت از سوي وزارت ارتباطات اين ايده را به وجود آورده بود كه سيمكارتهايي رايگان دراختيار دانشآموزان قرار خواهد گرفت، موضوعي كه روز سهشنبه از سوي وزير ارتباطات رد شد. آذريجهرمي به خانه ملت توضيح داده: «جمعبندي نهايي ما با وزارت آموزش و پرورش اين بود كه يك بسته سه ماهه رايگان به معلمان اعطا شود، 68 هزار مدرسه به صورت رايگان به شبكه اينترنت متصل شوند و براي دانشآموزان بسته اختصاصي «شاد» درنظر بگيريم و در آخر «شاد» در شبكه رايگان شود كه همه اين اتفاقها رخ داده است. اين عضو كابينه دولت به خانه ملت گفت: لزومي ندارد سيمكارت رايگان توزيع شود، چراكه همه سيمكارتهاي فعلي قابليت تبديل به سيمكارت كودك و اتصال به شبكه شاد را دارند.»
در مناطق محروم چارهاي جز حضور نيست
تا اين گزارشها و توضيحات به نتيجه برسند، سال تحصيلي آغاز شده است و در مناطق روستايي و عشايري بسياري، فارغ از هياهوي عدالت آموزشي، كلاسها به صورت حضوري تشكيل ميشوند. روز گذشته محمدرضا سيفي، مديركل دفتر توسعه عدالت آموزشي و عشاير آموزش كشور به مهر گفت: «باتوجه به اينكه دانشآموزان روستايي و عشاير در ۲۷ استان مختلف كشور ساكن هستند و جمعيت آنها به ۲۰۰ هزار دانشآموز ميرسد ۹۰درصد كلاسها حضوري برگزار ميشود، چراكه متاسفانه يا خوشبختانه محروميت به كمك آنها آمده است و اين دانشآموزان از كرونا دور هستند.» او هم با اشاره به همان عدد معروف 3 و نيم ميليون دانشآموز محروم از ابزار و بسترهاي لازم براي دسترسي به اينترنت گفت: «متاسفانه دانشآموزان روستايي و عشاير با توجه به محروميتهايي كه دارند چارهاي جز برقراري كلاسهاي حضوري براي بهرهمندي از تحصيل را ندارند و بايد در راستاي رفع محروميت از اين دانشآموزان باشيم.» شايد به همين دليل است كه در گزارش مركز پژوهشهاي مجلس به اعلام عمومي و كمك گرفتن از خيران هم براي تهيه تبلت دانشآموزي اشاره شده است: «سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران نسبت به اعلام فراخوان عمومي جهت تامين تجهيزات مزبور از محل كمكهاي مردمي، به صورت رايگان همكاري نمايد. باتوجه به عدم دسترسي بسياري از دانشآموزان به تجهيزات و امكانهاي آموزش مجازي پيشنهاد ميشود از طريق رايزني با دولت طي يك هفته آتي نسبت به ارايه لايحه يا از طريق طرح پيشنهادي مجلس نسبت به تامين تجهيزات آموزش مجازي (تبلت) برقراري عدالت آموزشي اقدام شود.» همزمان با اين پيشنهادها و بررسي گزينهها، در شبكههاي اجتماعي، معلمان و خيران به دنبال پيدا كردن گوشيهاي هوشمند براي استفاده دانشآموزان كمبرخوردار هستند. حركتي آرام و پله به پله كه البته از پس پر كردن اين شكاف آموزش مجازي برنميآيد.