• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4758 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۲ مهر

پرونده مدارس سيل ‌زده خوزستان بسته شد

وضعيت مدارس كشور وابسته به حضور خيران

گروه اجتماعي| روز پنجشنبه دهم مهر ماه رييس سازمان نوسازي مدارس كشور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري صدا و سيماي مركز خوزستان حاضر شد و اعلام كرد:«پرونده مدارس سيل‌زده در خوزستان بسته شده است.» آنچه سبب شد مهرالله رخشاني‌مهر بتواند در ابتداي دومين پاييز پس از سيل سراسري سال 98 اين خبر را اعلام كند با مشاركت 80 درصدي خيران مدرسه‌ساز ممكن شده است.  بنا بر آمار سازمان نوسازي مدارس كشور حدود 114 مدرسه با 458 كلاس درس بر اثر سيل سال گذشته آسيب ديده يا تخريب شده بودند و برآوردها از خسارات به 100 ميليارد تومان مي‌رسيد. گستردگي سيل خوزستان سبب شد كه خيران بيش از هر زماني براي كمك به اين استان اعلام آمادگي كنند و همين سبب شد كه سهم مشاركت دولت در مدرسه‌سازي خوزستان هم بالاتر برود. رخشاني‌مهر گفته است كه حدود 
100 ميليارد تومان به خوزستان تخصيص اعتبار داده‌اند. غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان در مراسم افتتاح يكي از همين مدارس خيرساز گفت كه در دو سال گذشته سالانه يك هزار و 300 كلاس درس در استان به بهره‌برداري رسيده و كلاس‌هاي كانكسي جمع‌آوري شده‌اند.  او در ادامه وقتي كه صحبت از مدارس سيل‌زده و بازسازي آنها به ميان آمد، سيل را «رحمت» توصيف كرد. اين رحمت البته با حضور بخش خصوصي و خيران و نهادهاي مدني تبديل به ميسر شد. رخشاني‌مهر در مورد اعتبارات امسال مدرسه‌سازي گفته است:«امسال دولت حدود دو هزار و 350 ميليارد تومان با جامعه خيران مدرسه‌ساز كشور تفاهم مي‌كند؛ همچنين آورده خيران نيز بايد 
دو هزار و 500 ميليارد تومان باشد يعني با تحقق اين تعهدات امسال در مجموع 5 هزار ميليارد تومان براي اجراي پروژه در كشور داريم.» اين يعني بيش از نيمي از بار مدرسه‌سازي در كشور و در مواردي مانند سيل خوزستان تقريبا تمامي بار بر دوش كساني است غير از آموزش و پرورش و دولت. سازمان نوسازي مدارس طرح ديگري هم دارد به نام آجر به آجر كه از ابتداي امسال شروع شده و قصدش جمع‌آوري كمك از كساني است كه ثروت مدرسه‌سازي ندارند اما آموزش و پرورش مي‌تواند هداياي نقدي پراكنده آنها را تبديل به بودجه‌اي قابل توجه كند.  به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان نوسازي مدارس كشور، روز پنجشنبه هفتمين جلسه راهبري اجراي طرح آجر به آجر با حضور فاطمه مهاجراني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه مشاركت‌ها و سيدمهدي حسيني‌نيا، سرپرست حوزه رياست و روابط عمومي و تعدادي از مديران كل استاني برگزار شد. در همين جلسه بود كه مهاجراني هدف نهايي طرح را «دغدغه‌مند كردن مردم سراسر كشور براي كمك به مدرسه‌سازي» تشريح كرد. همزمان رخشاني مهر هم در خوزستان درمورد اين طرح صحبت كرد و توضيح داد:«در طرح تحولي «آجر به آجر» هر ايراني با خريد حتي يك آجر مي‌تواند در امر مدرسه‌سازي مشاركت داشته باشد، بيان كرد: در حال حاضر بيشتر به جاي اينكه نيازمند توسعه مدرسه‌سازي باشيم نيازمند توسعه فرهنگ مدرسه‌سازي همچنين نهادينه‌سازي و توسعه فرهنگ ايثار و ازخودگذشتگي هستيم.  »

فرسودگي نيمي از مدارس تهران
در تهران هم مشكل فرسودگي مدارس تبديل به يكي از مشكلات زيرپوستي آموزش و پرورش شده است؛ مشكلي كه هنگام وقوع هرگونه حادثه‌اي مانند زلزله يا آتش‌سوزي مي‌تواند تبديل به يكي ديگر از فجايع پايتخت شود. بخش قابل‌توجهي از فرسودگي مدارس را مي‌توان در منطقه 22 تهران سراغ گرفت. روز دهم مهر نشست بررسي مشكلات و راهكارهاي تامين فضاهاي آموزشي منطقه ۲۲ تهران برگزار شد و محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران گفت: «براساس ارزيابي‌هايي كه درخصوص فضاهاي آموزشي در شهر تهران صورت گرفته ۵۰ درصد مدارس تهران فرسوده هستند و قدمت اغلب آنها بيش از ۴۰ تا ۵۰ سال است. وضعيت نامطلوب فضاهاي آموزشي در منطقه ۲۲ و اكثر مناطق تهران به خصوص مناطق مركزي و جنوبي شهر، ما را برآن داشت تا در تعامل با اداره آموزش و پرورش شهر تهران و وزارت آموزش و پرورش، هم به واسطه عضويت بنده و آقاي هاشمي در شوراي آموزش و پرورش شهر تهران و هم از طريق برگزاري سلسله نشست‌هايي، موضوع توسعه فضاهاي آموزشي و حل مشكلات مربوط به فرسودگي و ناپايداري فضاهاي آموزشي را جزو اولويت‌هاي كميسيون شهرسازي قرار دهيم.» اينجا هم راهكار در دست كساني است خارج از آموزش و پرورش. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون