• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

روحاني پس از تمديد توافق:

زندگی مردم بهتر خواهد چرخید

  مذاکرات به توافق نهایی مي‌انجامد

  سانتریفیوژها  هرگز متوقف نمی‌شود

  طرف مقابل قبول دارد که تحریم باید برداشته شود

گروه سياسي/حسن روحاني شب گذشته و درست چند ساعت پس از آنكه خبر تمديد توافق وين منتشر شد در قاب تلويزيون ظاهر شد تا به مردمش اطمينان قلبي بدهد كه مذاكرات مردانش در ژنو شكست نخورده است. حرف‌هايي مهم و پر نكته كه نشان از اطمينان حسن روحاني به مذاكره‌كنندگان كشورمان داشت. او ديشب پر از اطمينان بود. ترديد نداشت كه راهي كه او و مجموعه‌اش انتخاب كرده‌اند به توفيق مي‌رسد. او به مردمش وعده داد كه از حقوق آنها كوتاه نمي‌آيد. رييس‌جمهوري شب گذشته پيروز نهايي اين مذاكرات را ملت ايران دانست و قوت قلب داد كه منطق اصلي گفت‌وگوهايي است كه حالا تا رسيدن به توافق نهايي دنبال مي‌شود. او اما مشكل اصلي در مذاكرات را زمانبندي‌ها دانست و تاكيد كرد كه فناوري‌هاي هسته‌يي ايران فعال خواهند ماند. او اما به يك پيروزي به دست آمده در اين مذاكرات هم اشاره كرد. پيروزي‌اي كه از آن غفلت شده و بايد مورد توجه قرار بگيرد. حسن روحاني پيروزي بزرگ‌تر را اين موضوع دانست كه «امروز شرايط مثل سال‌هاي قبل نيست، امروز در جايگاهي هستيم كه هيچ‌كس در دنيا نمي‌گويد براي اينكه ايران حرف 1+5 را بپذيرد، بايد تحريم‌ها افزايش يابد و هيچ‌كس نمي‌گويد براي رسيدن به توافق بايد به ايران فشار بيشتري وارد شود بلكه مي‌گويند بايد براي دستيابي به توافق، زمان بيشتري گذاشته و بحث‌هاي بيشتري انجام دهيم» او از اين پيروزي استقبال مي‌كند و آينده كشور را براي ادامه و موفقيت مذاكرات روشن مي‌بيند. او مي‌گويد كه در اين يك سال و نيم رابطه خوبي ميان دولت و مردم برقرار شده و همين رابطه مي‌تواند به بهتر چرخيدن چرخ زندگي مردم كمك كند. او اما از اهداف كشورمان هم گفت و تاكيد كرد كه هدف اول حفظ فناوري‌هاي هسته‌يي و هدف دوم برداشتن قدم به قدم تحريم‌ها بوده است.
رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه آينده روشن است و پيروزي نهايي در مذاكرات هسته‌يي با ملت ايران خواهد بود، اظهارداشت: منطق ايران، مذاكره و گفت‌وگو است و مذاكرات هسته‌يي با جديت تا رسيدن به توافق نهايي ادامه مي‌يابد. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني دوشنبه شب در يك گفت‌وگوي تلويزيوني با اشاره به اينكه از حقوق هسته‌يي ايران كوتاه نيامده و نخواهيم آمد، تصريح كرد: ترديدي در فعال ماندن فناوري و تاسيسات هسته‌يي ايران اسلامي وجود ندارد و امروز طرف‌هاي مذاكره باور دارند كه فشار و تحريم در برابر ايران بي‌نتيجه است.  رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه راه مذاكره به توافق نهايي منجر خواهد شد، گفت: سانتريفيوژها هرگز متوقف نمي‌شوند، چرخ زندگي مردم نيز بهتر خواهد چرخيد. رييس‌ شوراي عالي امنيت ملي با قدرداني از حضور مردم در صحنه و پيگيري مستمر و لحظه به لحظه مسائل مهم كشور، اظهار داشت: هر چه ما موفقيت داريم در سايه حضور مردم، اجماع ملي و حمايت‌هاي مقام معظم رهبري است. روحاني خطاب به ملت بزرگ ايران گفت: ما يك پيروزي بزرگي مهم‌تر از آنچه در اين مذاكرات روي داد، داريم و آن پيروزي بزرگ اين است كه امروز شرايط مثل سال‌هاي قبل نيست، امروز در جايگاهي هستيم كه هيچ‌كس در دنيا نمي‌گويد براي اينكه ايران حرف 1+5 را بپذيرد، بايد تحريم‌ها افزايش يابد و هيچ‌كس نمي‌گويد براي رسيدن به توافق بايد به ايران فشار بيشتري وارد شود بلكه مي‌گويند كه بايد براي دستيابي به توافق، زمان بيشتري گذاشته و بحث‌هاي بيشتري انجام دهيم و اين يك موفقيت بزرگ براي راهي است كه ملت بزرگ ايران از ۲۴ خرداد پارسال شروع كرد و آن حماسه سياسي را آفريد. رييس‌جمهوري تصريح كرد: امروز دنيا مي‌داند كه با ايران تنها بايد از راه گفت‌وگو، منطق و مذاكره كار را پيش ببرد و راهي وجود ندارد براي اينكه كسي بخواهد از مسير يا ابزار ديگري استفاده كند. روحاني با بيان اينكه ما دو هدف بزرگ از كنار مذاكره مد نظر داشتيم و آن را دنبال مي‌كنيم، اظهار داشت: نخستين هدف حفظ فناوري هسته‌يي و ادامه اين راه و هدف دوم برداشتن تحريم است در اين مدت ما فناوري‌ها را ادامه داديم، يعني همواره سانتريفيوژها در حال چرخش بود و به ملت ايران قول مي‌دهم كه هيچ‌وقت حركت سانتريفيوژها متوقف نخواهد شد. رييس‌جمهوري اضافه كرد: اما از آن طرف چرخه زندگي مردم بايد روز به روز بهتر شود و در اين مدت حركت بسيار خوبي مردم و دولت در كنار هم انجام دادند و اين راه ادامه خواهد يافت. روحاني تصريح كرد: هدف دوم در جريان مذاكرات اين بوده كه تحريم‌ها قدم به قدم برداشته شود، امروز بخشي از تحريم‌ها برداشته شده و بخشي باقي است، اما آنچه مهم است اينكه در اين مذاكرات طرف مذاكره‌كننده كاملا قبول داشت كه تحريم بايد برداشته شود و صرفا اينكه چگونه و از چه زماني آغاز شود، مورد بحث است. رييس‌جمهوري گفت: امروز هيچ كس در دنيا ترديد ندارد كه ايران بايد فناوري هسته‌يي ازجمله غني‌سازي را در خاك خودش داشته باشد و هيچ كس هم ترديد ندارد كه تحريم بايد برداشته شود.
روحاني تصريح كرد: امروز همه دنيا مي‌دانند كه راهي كه انتخاب شده تحت عنوان تحريم و فشار، راه نادرستي بوده و به نتيجه نمي‌رسد. بنابراين راهي كه انتخاب كرده‌ايم كه مسير تعامل با دنيا است مسير درستي بوده و پاسخ داده و بعد هم پاسخ خواهد داد.
رييس‌جمهوري همچنين با قدرداني از تلاش‌هاي شبانه‌روزي هيات مذاكره‌كنندگان هسته‌يي كشورمان گفت: مذاكره‌كنندگان كشورمان در اين مدت به ويژه در روزهاي اخير به صورت شبانه‌روزي در حال تلاش بودند و با توجه به مسووليتي كه دارم به‌طور مداوم با آنها در تماس بودم، به هرحال ۶ كشور بزرگ با هيات‌هاي بسيار مفصل در برابر ما هستند، اما بحمدلله گام‌هايي به پيش گذاشتيم. درست است كه در اين مذاكرات ما هنوز به توافق نهايي نرسيده‌ايم، اما مي‌توانم بگويم كه براي رسيدن به توافق نهايي گام‌هايي به جلو برداشته‌ايم و شرايط امروز با ۳ ماه و ۶ ماه پيش كاملا متفاوت است و منطق‌ها بسيار به هم نزديك شده و بسياري از شكاف‌ها برداشته شده است. اما هنوز گام‌ها و مسيرهايي پيش رو است كه بايد طي شود.
روحاني خاطرنشان كرد: آنچه امروز توافق شده بر اين مبناست كه شرايطي كه از توافق ژنو بوده براي چند ماه ديگر باقي بماند نه اينكه فقط اين توافق ژنو چند ماه باقي بماند، بلكه فرصت ادامه مذاكره براي دستيابي به هدف و توافق نهايي و اين چيزي است كه مورد اتفاق نظر همه است. رييس‌جمهوري تصريح كرد: ملت ايران پيروز خواهد شد و به پيروزي نهايي خواهد رسيد و من در توفيق راهي كه انتخاب كرده‌ايم هيچ ترديدي ندارم و هيچ راهي براي دنيا جز مذاكره با نمايندگان ملت ايران وجود ندارد و اين راه مذاكره به توافق نهايي منجر خواهد شد. روحاني با بيان اينكه توافق دو مرحله دارد، اظهار داشت: يك مرحله مباحث پشت پرده است كه در آن منطق‌ها به هم نزديك مي‌شود و در اين زمينه پيشرفت‌هايي داشته‌ايم. يك مرحله ديگر هم اين است كه اين تفاهم‌ها روي كاغذ وارد شده و به توافق قطعي و نوشته شده تبديل مي‌شود. ما با اين مرحله دوم هنوز فاصله داريم ولي در مرحله اول گام‌هاي خوبي برداشتيم، مطمئن هستم كه شرايط پيش روي ما به‌طور مرتب از آن حالت خاكستري به سمت سپيدي و روز روشن رو به پيش مي‌رود و گام‌هاي ما تاكنون در اين راستا بوده و در آينده نيز اينچنين ادامه خواهد يافت. رييس‌جمهوري روند مذاكرات اخير را به‌طور كلي مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: يك زماني بود كه طرف مذاكره‌كننده ما اصلا به اينكه در داخل خاك ايران به‌طور مستمر غني‌سازي ادامه داشته باشد، حاضر نبود، ولي امروز هيچ كس ترديد ندارد كه در داخل ايران غني‌سازي ادامه يابد و فناوري هسته‌يي ما ادامه خواهد داشت. روحاني گفت: يك زماني ترديد وجود داشت كه آيا در اراك، ما نياز به رآكتور داريم، يا نداريم. اما امروز در اين زمينه ترديدي وجود ندارد و صرفا ممكن است در خصوص نوع رآكتور و ويژگي‌هايش، مباحثي داشته باشيم اما اصل موضوع مورد اتفاق‌نظر است.
رييس‌جمهوري افزود: امروز در اينكه ايران بايد تحقيق و توسعه را ادامه دهد اتفاق نظر وجود دارد و در اينكه بايد تحريم برداشته شود و پرونده ايران از شوراي امنيت خارج شود، هيچكس ترديد ندارد. منتها بحث روي زمان‌بندي‌هاست كه چه اقداماتي ما انجام دهيم و چه اقداماتي جهان انجام دهد. بنابراين در مسير موفقيت و توفيق قرار داريم و مردم ما همواره موفق و پيروز بوده و در اين راه هم پيروز خواهد بود.
روحاني خطاب به ملت ايران با بيان اينكه دولت برنامه مشخصي براي توسعه كشور دارد و اين برنامه را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: در طول يك سال گذشته مردم مشاهده كردند كه در زمينه مسائل اقتصادي، اجتماعي و رفاه عمومي قدم‌ها و گام‌هاي بلندي برداشته شده است و اين گام‌ها براي اينكه به هدف نهايي برسيم، ادامه خواهد يافت.
رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه هيچگاه از حقوق ملت ايران كوتاه نخواهيم آمد، تصريح كرد: هيچ‌وقت از چارچوب‌هايي كه به عنوان خط قرمز از طرف ملت ايران و از طرف رهبري معظم انقلاب پيش روي ما است، عبور نكرده و نخواهيم كرد و در همين چارچوب هم در مساله هسته‌يي و ساير مسائل به موفقيت رسيده و خواهيم رسيد. روحاني گفت: امروز تمام شركت‌هاي و تمام بخش‌هاي اقتصادي و تمام سياسيون دنيا وقتي با ما مذاكره مي‌كننده صراحتا اعلام مي‌كننده كه راهي جز توافق و پايان تحريم وجود ندارد و اين همه، موفقيت مردم بزرگ ايران است و ان شاء‌الله پيروزي نهايي نيز در سايه تلاش و بركت خون شهيدان و از جمله شهداي هسته‌dي‌مان از آن ملت ايران خواهد بود.
رييس‌جمهوري در پاسخ به سوالي درباره پيش‌بيني روند مذاكرات اظهار داشت: ما بايد مذاكرات را ادامه دهيم و اين مذاكرات را با جديت ادامه خواهيم داد. منطق ما منطق مذاكره و تعامل و اين است كه حق ما بايد گرفته شود، ما تحريم را ظالمانه مي‌دانيم و بايد قدم به قدم تحريم را‌برداريم ما بايد حقوق هسته‌يي مان مورد اذعان و اعتراف جهانيان باشد كه امروز بحمدالله چنين است. روحاني تصريح كرد: آينده ما هم براي موفقيت و هم براي ادامه مذاكره روشن است و هيچ ترديدي ندارم كه ملت ايران پيروز خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون