• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

روحاني در گفت‌وگو با پوتين:

دوران تحريم، گذشته است

رييس‌جمهوري كشورمان شامگاه دوشنبه در مكالمه تلفني با رييس‌جمهوري روسيه روابط دو كشور و همكاري‌هاي فيمابين را مورد بررسي قرار داد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در اين مكالمه تلفني با ابراز خرسندي از روند مثبت همكاري‌هاي دو كشور به ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي اظهار داشت: گسترش مبادلات اقتصادي ايران و روسيه به ويژه در حوزه‌هاي نفتي و تجاري، به زودي سطح همكاري‌هاي فيمابين را به بالاترين حجم همكاري‌هاي منطقه‌يي ارتقاء خواهد داد. رييس‌جمهوري كشورمان با اشاره به توافق‌هاي اخير ايران و روسيه در حوزه هسته‌يي از جمله ساخت دو نيروگاه و همچنين طرح‌هاي در دست اقدام و مورد مذاكره دو كشور گفت: همكاري‌هاي ايران و روسيه در زمينه‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي به ويژه در ساخت نيروگاه‌ها به‌صورت مشترك، اثرات قابل قبولي در توسعه تعاملات اقتصادي ايران و روسيه بر جاي گذاشته و امنيت لازم براي توسعه اقدامات مشترك و صلح آميز هسته‌يي را فراهم آورده است. همچنين اين همكاري‌ها علاوه بر ارتقاي مناسبات علمي و فني دو كشور همسايه، تاثير خوبي در عرصه بين‌المللي خواهد داشت.
روحاني در خصوص مسائل منطقه‌يي نيز افزود: همكاري و تعامل كشورهاي منطقه براي مبارزه با تروريسم و افراط گرايي توانسته است از پيشروي تروريست‌ها در عراق و سوريه كاسته و به تدريج صحنه عملياتي را به نفع مردم آن كشورها تغيير دهد. رييس‌جمهوري گفت: ايران و روسيه توانسته‌اند نمونه موثري از همكاري در مقابله با تروريسم و افراطي‌گري را مطرح نموده و ضرورت يكپارچگي درون منطقه‌يي براي تقابل با خشونت را اثبات كنند. روحاني با اشاره به مذاكرات اخير ايران و 1+5 در وين و نتايج حاصله افزود: طي روزهاي اخير دو كشور حضور فعالي در مذاكرات داشته‌اند و اميدواريم با كمك‌هاي شما زودتر به توافق جامعي كه به نفع ملت‌ها، منطقه و جهان است دست يابيم. رييس شوراي عالي امنيت ملي گفت: امروز خوشحال هستيم كه همه كشورهاي جهان براي اينكه مذاكرات به نتيجه نهايي برسد، تاكيد دارند و در جمهوري اسلامي ايران نيز اجماعي ملي براي حل اين موضوع از طريق تعامل براي رسيدن به حقوق حقّه كشور و نيز حل و فصل نهايي وجود دارد. روحاني خطاب به ولاديمير پوتين گفت: بايد پيام روشني دهيم كه دوران تحريم سپري شده است. اينكه برخي كشورها در هر مساله‌يي از ابزار تحريم استفاده مي‌كنند براي جامعه جهاني مشكل آفرين است. انتظار دولت و ملت ايران اين است كه در مذاكرات 1+5 جديت بيشتري از همسايه شمالي ببينند چرا كه تلاش‌هاي مشترك ما باعث ارتباط و پيشرفت دو ملت ايران و روسيه شده است.
پوتين رييس‌جمهوري روسيه نيز در اين گفت‌وگوي تلفني با بيان اينكه «در مذاكرات اخير وين براي رسيدن به توافق جامع فقط زمان كم داشتيم» گفت: مهم است كه مذاكرات سبب شود كه ايران به حقوق خود به ويژه در زمينه غني‌سازي دست پيدا كند و غني‌سازي در خاك خود، حق ايران است. وي با ابراز اميدواري براي وصول طرفين به توافقي كه منافع همگان را در بر گرفته و قابل قبول باشد، افزود: خوشحالم كه اخيرا قراردادي براي همكاري هسته‌يي طي ده سال آينده امضا كرده‌ايم. پوتين تاكيد كرد كه روسيه نگراني‌هاي طرف ايراني را در زمينه حقوق خود درك مي‌كند. طرفين همچنين در اين گفت‌وگو با بررسي تحولات اخير بازار جهاني نفت توافق كردند كه در اين مسير همكاري‌هاي لازم را به عمل آورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون