پرچمداري اپراتور اول با افزايش ضريب نفوذ اينترنت موبايل
در شش ماه نخست امسال ضريب نفوذ اينترنت نسل سوم و چهارم در ايران 91.07 درصد بود كه نسبت به سه ماهه نخست امسال رشد سه درصدي داشته است و همراه اول با رشد 5.96 درصدي در اين بازه زماني توانسته فاصلهاش را با ساير رقبا بيشتر كند و پيشگام افزايش ضريب نفوذ اينترنت در ايران باشد. طبق جديدترين گزارش سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در سه ماهه دوم سال 99 « همراه اول » به عنوان بزرگترين اپراتور اينترنت سيار كشور با در اختيار گرفتن بيشترين تعداد مشتركان اينترنتي 3G و 4G، نقش مهمي در پيشبرد سياستهاي دولت در تحقق دولت الكترونيك و آموزش از راه دور بازي كرده است. طبق دادههاي آماري سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مشتركان اينترنت نسلهاي 3 و 4 همراه اول در شش ماه نخست امسال به حدود 37 ميليون و 820 هزار رسيده كه رشد 5.96 درصدي نسبت به سه ماهه ابتدايي 99 داشته و حدود 49.42 درصد از كل مشتركان اينترنت ايران را پوشش داده است. در مقابل مجموع مشتركان اينترنت نسلهاي 3 و 4 ايرانسل 35 ميليون و 457 هزار است كه 46.34 درصد از كل مشتركان پهن باند 3G و 4G را در اختيار گرفته و حدود 3 درصد اختلاف با اپراتور اول دارد و اين عدد برابر با 2.5 ميليون جمعيت است كه پر كردن اين خلأ براي اپراتور دوم كشور با سرمايه گزافي همراه است؛ به همين دليل به نظر ميرسد همراه اول در اين بخش همچنان يكهتاز باقي ميماند، زيرا رايتل به عنوان سومين اپراتور كشور هم تنها سهمي 4.26 درصد از كل مشتركان پهن باند را دارد كه فاصله بسيار زيادي را با بقيه رقبا حفظ كرده است. مقايسه آمار پوشش اينترنت اپراتورها حاكي از اين است كه همراه اول در سال جاري علاوه بر اينكه توانسته صدرنشيني خود را همچنان حفظ كند، فاصله خود را با اپراتورهاي ديگر بيشتر كرده است، براي نمونه در سه ماهه دوم سال جاري بيش از 2 ميليون مشترك به سطح پوششدهي 3 و 4 همراه اول اضافه شدهاند، در حالي كه در مقايسه همين محدوده زماني حدود يك ميليون مشترك به سطح پوششدهي ايرانسل اضافه شده و اين آمار حاكي از اين است كه همراه اول در سه ماهه دوم امسال نسبت به سه ماهه آخر سال گذشته رشد 11.56درصدي در اين شاخص تجربه كرده و تعداد مشتركان اينترنت نسلهاي سوم و چهارم آن به بيش از 37 ميليون و 820 هزار رسيده است. در حالي كه ايرانسل رشدي 10.88 درصدي داشته و تعداد مشتركانش كمي بيشتر از 35 ميليون و 450 هزار رسيده است و رايتل در اين شش ماه با رشد 4.3 درصدي توانسته تنها تعداد مشتركانش را به حدود 3 ميليون و 252 هزار برساند كه اين عدد در مقابل مجموع جمعيت داراي موبايل هوشمند بسيار ناچيز است.