محسن امينزاده، معاون وزارت خارجه دولت اصلاحات:
وظيفه نظاميان مواجهه مقتدرانه، وظيفه ديپلماتها مذاكره مقتدرانه است
گروه ديپلماسي
محسن امينزاده در هفتمين نشست مشترك شوراي مركزي حزب جوانان ايران اسلامي با دبيران استاني اين حزب اصلاحطلب ضمن بررسي حواشي انتخابات رياستجمهوري امريكا به پديده انتخابات ايران و ايالات متحده پرداخت و گفت: شكست دونالد ترامپ براي ايران يك فرصت بزرگ است. اين به معناي آسان بودن مذاكره و مصالحه با دولت بايدن نيست. به معناي ناديده گرفتن مقاصد دولت امريكا نيست. به معناي بيتوجهي به تاثيرپذيري شديد امريكا از اسراييل نيست. با وجود همه اين دشواريها، شكست ترامپ موقعيت و منزلتي براي ايران ايجاد كرده كه ميتواند سرافراز به مذاكره با دولت جديد امريكا بنشيند و از بحران بينالمللي خارج شود و مسير خردمندانه ديپلماسي مقتدرانه براي دستيابي به مصالح و منافع خود را دنبال كند. فرصتي كه ميتواند زمينهساز توسعه ملي در ايران و بازسازي اقتصاد در حال سقوط كشور باشد. به گزارش عصر ايران، امينزاده در رابطه با مساله برجام و ضرورت توجه به دستاوردهاي آن گفت: برجام پيروزي بزرگ ايران در ديپلماسي چندجانبه و بهترين راهكار براي عبور از معضلي بود كه با ماجراجويي دولت احمدينژاد به ايران تحميل شده است. هر چه تحريم به ايران تحميل شده است ناشي از عملكرد دولت احمدينژاد و كشاندن پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل و تحويل پرونده به دولت امريكا بوده است. كار بزرگ ظريف خارج كردن پرونده هستهاي ايران از شوراي امنيت و از اختيار دولت امريكا بود. چنانكه در دولت احمدينژاد عقلانيت و خرد و مديريت صحيح ديپلماسي وجود داشت، نه ايران تحريم ميشد، نه نياز به برجامي بود كه خروج امريكا آن را شديدا دچار اختلال كند. اگر ايران مذاكرات خود را با جامعه جهاني ادامه ميداد، ايران تحريم نميشد و وضعيت صنايع هستهاي كشور هم در همين حدي كه امروز وجود دارد، باقي ميماند. معاون وزارت امور خارجه دولت اصلاحات در رابطه با حضور ايران در سوريه و مبارزه با داعش گفت: اختلافنظرهايي درباره ضرورت حضور ايران در مبارزه با داعش وجود دارد، اما به هر حال داعش براي ايران تهديد بود و نيروهاي مسلح ايران در سركوب داعش در سوريه و عراق موفق عمل كردند. اما حضور داعش در منطقه صرفا تهديدي براي ايران نبود، بلكه تهديدي جهاني بود و ايران ميتوانست در اين رابطه با جامعه جهاني و اروپا مذاكره كند و در قبال مبارزه با داعش موقعيت بينالمللي خود را تقويت كرده و كشورهاي غربي را وادار به دادن امتياز بكند. اما متاسفانه مبارزه با داعش فاقد ديپلماسي بود. ايران ميتوانست در مذاكرات مقتدرانه با امريكا و جامعه جهاني نه تنها در قبال مبارزه با داعش امتياز و اعتبار بينالمللي به دست آورد، بلكه فشارهاي اسراييل و عربستان سعودي به امريكا را خنثي و مانع خروج امريكا از برجام شود. او افزود: در زمان حمله امريكا به افغانستان و عراق، ايران توانست با ديپلماسي قوي و مدبرانه، بدون كمترين هزينه انساني و نظامي، صرفا با ديپلماسي خردمندانه امتيازات بسيار مهمي به دست آورد. امتيازاتي كه باعث افزايش قدرت منطقهاي ايران شد و درهاي زيادي در سطح جهان را به روي توسعه ملي ايران گشود و ايران بدون خسارت و هزينه، به اهداف مورد نظر خود در مقابل رژيم صدام و رژيم طالبان رسيد. اما ايران از اين تجربههاي بسيار با ارزش استفاده نكرد و آنها را ارتقا نداد، بلكه برعكس عملا دولت احمدينژاد، با حذف ديپلماسي ايران از تحولات عراق و سوريه، فرصتهاي مهم امنيت ملي و توسعه ملي را از بين برد. با تجربهاي كه ايران در تحولات افغانستان و عراق داشت ميتوانست در شرايطي كه به تنهايي در عراق و سوريه با داعش مبارزه ميكرد، موقعيت خود را در سطح جهان و در منطقه ارتقا بخشد و فرصتهاي مهمي براي امنيت ملي و توسعه ملي به دست آورد. اما با حذف ديپلماسي ايران، عملا پس از شكست داعش نه تنها هيچ كشوري از ايران قدرداني نكرد، بلكه امريكا از برجام خارج و اتهامات مختلف عليه حضور منطقهاي ايران مطرح شد. محسن امينزاده با تاكيد بر ضرورت اصلاح سيستم اقتصادي ايران و تلاش براي برونرفت از وضعيت موجود گفت: امريكاييان توانستهاند در توليد و صادرات نفت خودكفا شوند و ديگر نيازي در حد گذشته براي حضور در خليجفارس و خريد نفت كشورهاي منطقه ندارند، در نتيجه اهميت استراتژيكي نفت ايران تا حد زيادي از بين رفته است و حذف نفت ايران تاثيري در بازار و قيمت نفت ندارد. از سوي ديگر كاسبان تحريم نيز به بهانههاي واهي مانع پيوستن جمهوري اسلامي به FATF شدهاند كه اين امر موجب شده تا هيچ كشوري با ايران وارد مبادلات اقتصادي نشود و حتي چين، روسيه و عراق نيز به همين بهانه از همكاري اقتصادي با ايران طفره بروند. امروز قدرت نظامي به تنهايي نقش بازدارندگي ندارد و هيچ كشوري نميتواند با اقتصادي نابسامان و بحرانهاي اجتماعي و صرفا با اتكا به قواي نظامي در سطح جهان مدعي عزت و قدرت شود. معاون وزير امور خارجه دولت اصلاحات پيروزي جو بايدن در انتخابات امريكا را بهترين فرصت براي مذاكره با اين كشور دانست و گفت: در روابط بينالمللي نه دشمن ابدي وجود دارد و نه دوست ابدي و اين شرايط حال است كه معين ميكند كه چه سياستي براي برونرفت از بحران و ارتقاي منزلت بينالمللي كشور بايد اتخاذ شود. مذاكره با امريكا براى پذيرش ادعاها و خواستهاي امريكا نيست، بلكه براي تامين امنيت ملي و منافع ملي ايران ضروري و بسيار موثر است. هيچ دولتي از مذاكره نميگريزد. دولت مقتدر مقتدرانه مذاكره ميكند و مقتدرانه امتياز ميگيرد، حتي در مذاكره با دولت مخالف يا دشمن خود. مذاكرههراسي در ايران محصول تفكر جرياني است كه بقاي خود را در بحران و تحريم و تهديد ميبيند. وي افزود: دولت چين از طريق ديپلماسي فرصتهاي بسيار با ارزشي براي توسعه ملي كشور فقير خود فراهم كرد و كشورش را به موقعيت بزرگترين قدرت اقتصادي جهان ارتقا داد. ايران نيز ميتواند با چشمانداز موقعيت و منزلت و اقتدار اقتصادي شايسته ملت ايران به توسعه ملي مقتدرانه بينديشد و با ديپلماسي اين موقعيت را براي كشور ايجاد كند. ايران بايد در جهت دستيابي به توسعه اقتصادي و خارج شدن از وضع كنوني، با قدرت ديپلماسي به تعامل با جهانيان از جمله امريكا روي بياورد و به نتيجه مطلوب برسد. او يادآور شد كه در كنار همه مجاهدتها و مبارزات عظيم مردم ايران و نظاميان ايران در مقابل تهاجم رژيم صدام و هشت سال جنگ تحميلي، سهم ديپلماسي در شكلگيري قطعنامه 598 بسيار مهم و سرنوشتساز بود و ايران بدون ديپلماسي موفق خود و بدون قطعنامه 598 ميتوانست در سال آخر جنگ با خطراتي جدي براي امنيت ملي خود مواجه شود. اين ديپلمات سابق افزود: وظيفه نظاميان آمادگي مقتدرانه و مواجهه مقتدرانه نظامي با دشمن در وضعيت ضروري است. متقابلا وظيفه ديپلماسي، مذاكره مقتدرانه و كسب حداكثر امتيازات در جهت منافع ملي و امنيت ملي بدون جنگ است و در واقع ديپلماسي بدل كردن قدرت ملي به ابزار مذاكره براي كسب فرصتهاي ملي و قدرت ملي بيشتر است. نظاميان با اقتدار نظامي براي كشور امنيت و سربلندي ميآورند.