• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3251 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد

جمهوريخواهان به لايحه تجاري اوباما راي مثبت دادند

توافق ضد چيني سنا و كاخ سفيد

در اتفاقي نادر حداقل در دو سال گذشته، جمهوريخواهان در سناي امريكا به
باراك اوباما، رييس‌جمهوري دموكرات اين كشور يك امتياز بزرگ داده‌اند. اين امتياز مربوط به افزايش اختيارات اوباما در مذاكرات تجارت آزاد امريكا با كشورهاي آن سوي اقيانوس آرام است. اين لايحه كه بايد در مجلس نمايندگان كنگره نيز به راي گذاشته شود، با راي مثبت 62 نماينده سنا روبه‌رو شده كه اكثر آنها جمهوريخواه هستند. در مقابل 37 سناتور كه اغلب آنها دموكرات هستند از دادن راي مثبت اين لايحه امتناع كرده‌اند.
 تصويب اين لايحه به معناي مجوزي براي دولت امريكا خواهد بود تا توافق تجارت آزاد با 11 كشور منطقه آسيا و اقيانوس آرام- در چارچوب مشاركت دو سوي اقيانوس آرام- را كه موسوم به TPP است تا پايان دوره رياست‌جمهوري اوباما به امضا برساند.
باراك اوباما با انتشار بيانيه‌اي از تصويب اين طرح مجوز توسعه تجاري در سناي امريكا استقبال كرده و آن را يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي دوره دوم رياست‌جمهوري خود معرفي كرده است. در اين بيانيه آمده است: مصوبه سناي امريكا گامي مهم براي افزايش توان اين كشور براي انعقاد قراردادهاي تجاري با استانداردهاي بالاست. اوباما از مجلس نمايندگان امريكا نيز خواست به اين طرح راي مثبت دهد.
اما به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، دموكرات‌ها، كه با رييس‌جمهور اوباما از يك خانواده سياسي هستند، به‌شدت مخالف اين لايحه هستند. با اين حال نقطه اميدواري اوباما اين است كه جمهوريخواهان كه اكثريت سنا و كنگره را تشكيل مي‌دهند، از اين لايحه حمايت مي‌كنند.
اين طرح واشنگتن در واقع راهبردي براي كاهش نفوذ پكن در كشورهاي حوزه اقيانوس آرام است كه رويكرد سنتي دموكرات‌ها در مخالفت با تجارت آزاد را به چالش مي‌كشد. تسهيل و توسعه تجارت و به عبارت ديگر تسريع تجارت هدف امريكا از امضاي توافقنامه‌هاي تجارت آزاد با كشورهاي آن سوي اقيانوس آرام در مجاورت چين است. كشورهاي دو سوي اقيانوس آرام كه امريكا با آنها پيمان تجاري امضا مي‌كند شامل استراليا، برونئي، كانادا، شيلي، ژاپن، مالزي، مكزيك، نيوزلند، پرو، سنگاپور و ويتنام مي‌شود.
اين لايحه كه اوايل ماه آينده به مجلس نمايندگان امريكا راه خواهد يافت به عنوان يك بخش كليدي از سياست چرخش به سمت آسياي «باراك اوباما» تلقي مي‌شود كه هدف از آن مهار قدرت اقتصادي و سياسي چين در منطقه اقيانوس آرام است.
البته لايحه تجارت آزاد كاخ سفيد از دو بخش عمده تشكيل شده كه معاهده‌هاي ترانس پاسيفيك و ترانس آتلانتيك را
در‌بر مي‌گيرد و به‌ترتيب روابط تجاري امريكا با كشورهاي اقيانوس آرام و اروپا را تسهيل مي‌كند. واشنگتن ماه پيش ميزبان يك دور ديگر از مذاكرات براي تاسيس اين توافق بود. چالش اوباما در اين رابطه مخالفت برخي اعضاي اتحاديه اروپا با اين توافق است. دليل آنها هم نگراني از تحت تاثير قرار گرفتن توليد داخلي و كاهش اشتغال در قاره سبز است.
لازم به ذكر است كه لايحه تجارت آزاد در امريكا جزو معدود لوايحي است كه از حمايت دو جانبه كاخ سفيد و حزب جمهوريخواه برخوردار است و مي‌توان آن را به منزله نقطه پيوند و تعامل باراك اوباما با كنگره راست‌گراي در دو سال آينده محسوب كرد. با اين حال، انتظار مي‌رود كه اين لايحه در مجلس نمايندگان با مشكلات بيشتري مواجه باشد چرا كه برخي جمهوريخواهان با وجود تمايل به پيمان تجارت آزاد، علاقه‌اي به دادن هيچ نوع امتيازي به رييس‌جمهور دموكرات و افزايش قدرت كاخ سفيد ندارند. از سوي ديگر در اين ميان، اعضاي حزب دموكرات به‌طور سنتي با لايحه تجارت آزاد به دليل فشاري كه بر مشاغل خرد و محيط زيست وارد مي‌كند،  مخالف   هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون