• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4810 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ آذر

كفش ۳۹ هزار توماني، بلاي جان و مال و طبيعت!

سحر موسوي

درست است كه همه به خريد اقتصادي و به‌صرفه علاقه‌مند هستيم و خريد كالاهاي موردنياز، با قيمت مناسب باعث بردن لذت بيشتر از خريدمان خواهد شد اما با بررسي خريدهاي ارزان مي‌خواهيم كمي دقيق‌تر به پيامدهاي خريد ارزان نگاه كنيم.

«فست‌فشن» و مصرف‌گرايي

در ابتداي شكل‌گيري «فست‌فشن»، تغيير دوهفته‌اي فروشگاه‌ها و به‌روز شدن محصولات بسيار جالب بود. اما با بالارفتن سرعت توليد، از كيفيت محصولات كاسته شد و از آن‌جايي كه توليدات افزايش يافته بود سياست‌هاي زيادي چون قيمت، تبليغات و كيفيت براي فروش بيشتر و تقويت مصرف‌گرايي چيده شد.

هزينه بالاي خريد ارزان

به لباس‌هاي ارزاني كه خريديد توجه كنيد، به اندازه هزينه هر چند اندك خود كار كرده‌اند؟ اگر كاركرد آنها را با لباس‌هاي با كيفيت خود مقايسه كنيم آيا به اين نتيجه نمي‌رسيم كه براي لباس‌هاي ارزان‌قيمت هزينه بيشتري پرداخت كرده‌ايم؟ شكستن پاشنه كفش، در رفتن زيپ، پارگي درز دوخت، تغيير حالت و رنگ‌پريدگي در اثر شست‌‌وشو را مد نظر داشته باشيد كه چقدر در رابطه با لباس‌هاي ارزان‌قيمت شما زودتر اتفاق مي‌افتند و عمر لباس و كاركرد آن را كوتاه مي‌كنند.

سياست يكي بخر دو تا ببر

همان‌طور كه گفته شد سياست‌هاي تبليغاتي زيادي براي فروش بيشتر محصولات در نظر گرفته شده است و لازم است نسبت به آنها آگاهانه واكنش نشان داد. چه بسيار كالاهايي كه به خيال خريد به صرفه‌تر خريداري شده‌اند و تنها براي توليدكنندگان آن سود به همراه داشته‌اند.

وقت خداحافظي از «فست‌فشن» رسيده

مدل كسب و كار «فست‌فشن»ها براي اولين‌بار در ابتداي سال ۲۰۰۰ شكل گرفت؛كسب و كاري كه مسوول افزايش تقاضاي مشتري است. متاسفانه بسياري محصولات در حال حاضر براي مصرف كوتاه‌مدت طراحي مي‌شوند. كيفيت كاهش پيدا كرده و افزايش مصرف و افزايش توليد باعث افزايش مصرف منابع طبيعي شده است. با توجه به روشن شدن تاثير «فست‌فشن» زمان بازنگري در آن رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون