• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4810 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ آذر

خبر

كرونا جان ۲۸۴ نفر ديگر را در ايران گرفت

سخنگوي وزارت بهداشت گفت: «با فوت ۲۸۴ بيمار ديگر از مبتلايان قطعي در فاصله 16 تا 17 آذر، شمار جانباختگان قطعي اين بيماري در كشور به ۵۰ هزار و ۵۹۴ نفر رسيد.» سيما سادات لاري افزود: «در اين بازه 24 ساعته، ۱۰ هزار و ۸۲۷ بيمار جديد كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شد كه از اين تعداد، هزار و ۶۹۱ نفر بستري شدند و مجموع بيماران كوويد ۱۹ در كشور به يك ميليون و ۵۱ هزار و ۳۷۴ نفر رسيد. همچنين ۵۷۹۶ نفر از بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند و در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعيت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجي و ۱۰۶ شهرستان در وضعيت زرد هستند.»

مشاهدات يك عكاس از افرادي كه با HIV زندگي مي‌كنند

 

يك عكاس حوزه مستند براي آگاه‌سازي بيشتر درباره افرادي كه با HIV زندگي مي‌كنند، روي يك پروژه عكاسي به نام «داستان نيست» و درباره زندگي 10 نفر از مبتلايان اچ‌آي‌وي كار كرده و تاكيد مي‌كند كه در تلاش بوده تا آگاهي سازي عمومي براي شناخت اين بيماري و زندگي جاري بيماران، بدون هرگونه تبعيض و انگ زدن انجام شود. مهدي حسيني درباره تجربه اين پروژه و شرايط افرادي كه با HIV زندگي مي‌كنند، به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: «من عكاس خبري و مستند هستم و بنابر رسالت كارم به مسائل اجتماعي مي‌پردازم؛ پيش از اين پروژه (داستان نيست) روي مساله اعتياد كار مي‌كردم كه از طريق آن با فردي آشنا شدم كه از طريق تزريق مشترك به اچ‌آي‌وي مبتلا شده بود. آن زمان متوجه شدم كه ابتلا به ويروس نقص ايمني چه فضا و مسائل اجتماعي مختلفي را به همراه دارد. در نهايت تصميم گرفتم به اچ‌آي‌وي از دريچه ابتلا از طريق اعتياد و تزريق مشترك بپردازم.» حسيني مي‌گويد: «در ابتدا قرار نبود اين پروژه به يك كتاب تبديل شود چون تنها روي زندگي يك فرد كار مي‌كردم ولي پروژه به مرور در ارتباط با پزشكان و بيماران مختلف گسترده‌تر شد. به افراد مرتبط هم مي‌گفتم كه قصد دارم يك مجموعه عكس در قالب كتاب كار كنم و هدفم از انتشار كتاب، آگاه‌سازي درباره اچ‌آي‌وي است. در نهايت رضايت افراد را به صورت كتبي دريافت كردم. توليد كتاب «داستان نيست»، نزديك به هفت سال طول كشيد و بالاخره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز گرفت. به گفته حسيني، يكي از بيماران و چهره‌هاي معرفي‌شده در اين كتاب كه مبتلا به HIV است و به تازگي ازدواج كرده، ۱۴ سال است كه از مصرف مواد پاك شده و نزديك به ۱۰ سال است كه سيگار هم نمي‌كشد. او مهارت انجام چند شغل را دارد اما زماني كه در جايي استخدام شد، به محض اطلاع از ابتلاي او به اچ‌آي‌وي او را از كار بيكار كردند. اين عكاس همچنين گفت كه كتاب به صورت ديجيتال و در قالب فايل E BOOK منتشر شده است.

نامه نظام پزشكي به معاون اول رييس‌جمهور درباره واكسن كرونا

رييس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي در نامه‌اي به معاون اول رييس‌جمهوري درخواست كرد كه مساله ثبت سفارش و خريد واكسن كرونا با لحاظ شرايط كشورمان و درايت در انتخاب مبدا خريد، در اولويت برنامه‌هاي بهداشتي كشور قرار گيرد. در نامه عباس آقازاده به اسحاق جهانگيري آمده است: «ضمن پذيرش اين نكته كه تلاش‌هاي دانشمندان و فناوران ايراني براي توليد واكسن ضد كرونا، از اهميت ويژه و بالايي برخوردار است؛ لازم مي‌داند يادآوري كند كه به نتيجه رسيدن تلاش‌هاي شركت‌ها و موسسات ايراني براي توليد واكسن فوق، به مدت زماني نياز دارد كه صرف اين مدت، باز هم ما را در مقابله با اپيدمي و پاندمي ويروس كرونا بيشتر عقب نگه خواهد داشت. در زمينه استفاده از دستاوردهاي علمي دانش بشري و نيز جايي كه مساله حيات و زندگي ميليون‌ها ايراني مطرح است، طبيعتا نمي‌توان بر مسائل رقابت‌هاي فرهنگي و سياسي و ايدئولوژيك پاي فشرد، همچنان كه تاكنون نيز براي برخورداري از كمك‌هاي سازمان بهداشت جهاني (WHO) دولت ايران انعطاف داشته است؛ لذا به‌طور روشن خواهشمند است دستور بفرماييد تا وزارت بهداشت و ساير وزارتخانه‌ها و نهادهاي ذي‌ربط، مساله ثبت سفارش و خريد واكسن ضدكرونا (با لحاظ شرايط كشورمان و درايت در انتخاب مبدا خريد) را در اولويت برنامه‌هاي بهداشتي آينده‌نگر كشورمان قرار دهند. براي تحقق اين امر مهم اولا لازم است امروز، از تمامي منابع مالي ممكن در چارچوب اين كشور استفاده شود و ثانيا در بودجه سال 1400 كشور، پيش‌بيني لازم و قاطع در اين زمينه به عمل آيد. هما‌ن‌طوركه مدير كل سازمان بهداشت جهاني، اظهار كرده، نتايج مثبت آزمايش‌هاي واكسن كرونا در شركت‌ها و كشورهاي مختلف، نبايد به اين نتيجه منجر شود كه حقوق فقيران و حاشيه‌نشينان توسط ثروتمندان و قدرتمندان در لشكركشي واكسن‌ها لگدمال شود. بنابراين، لازم است درايت و روشن‌بيني ويژه‌اي در مساله ثبت سفارش و خريد واكسن از سوي مسوولان امر انجام پذيرد و ملاحظات صرفا سياسي، مبناي اين اقدام اساسي نباشد. ضمن خريد واكسن، بايد از حقوق يكايك مردم ايران، به درستي و قاطعانه دفاع كرد. از حضرتعالي اكيدا استدعا داريم كه دستورات لازم را صادر بفرماييد تا لشكر دروغ‌پردازان و حيله‌گران و شيادان، از تريبون‌هاي رسمي مانند صداوسيما، محروم شوند و بيش از اين با تبليغ اراجيف ضد علمي بر روح و روان ملت ايران خدشه و ضربه وارد نكنند. ضمن تشكر از برنامه‌هاي فاصله‌گذاري اجتماعي كه اخيرا با جديت بيشتري در دستور قرار گرفته، بسيار حياتي است كه در مجموعه تصميم‌گيرندگان اداره كشور، سياست ايمني جمعي يا ايمني گله‌اي مورد نقد قرار گرفته و به‌طور كلي كنار گذاشته شود. اين سياست در هيچ جاي دنيا نتيجه مثبت در برنداشته و غلبه بر اپيدمي كرونا، تنها از راه سياست‌هاي بهداشتي روشن و مبتني بر فاصله‌گذاري اجتماعي و واكسيناسيون مقدور است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون