• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4812 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ آذر

امارات و مساله تغيير توازن قوا

 ارزش 10.4 ميليارد دلار، 18 فروند هواپيماي بدون سرنشين ام‌كيو-9بي به ارزش 2.97 ميليارد دلار و مجموعه‌اي از مهمات هوا به هوا و هوا به زمين به ارزش 10 ميليارد دلار مي‌شود. براي جمهوري‌خواهان بسيار مهم است كه اين توافق به سرانجام برسد از آن رو كه باعث مي‌شود آنها بتوانند از آن به عنوان يك دستاورد مهم در حوزه اقتصادي نام ببرند.
از سوي ديگر با توجه به روايتي كه طرف اماراتي دارد، مي‌توان دريافت كه يكي از شروط اصلي ابوظبي براي پذيرش عادي‌سازي روابط با اسراييل همين موضوع بوده كه امارات قادر باشد به جنگ‌افزارهاي پيشرفته امريكايي دسترسي پيدا كند و به تقويت قواي نظامي خود بپردازد. ذكر اين نكته ضروري است كه با تحويل اين جنگنده به امارات، به احتمال زياد خواسته‌هايي مشابه در ديگر كشورهاي منطقه نيز ايجاد خواهد شد و رقابت تسليحاتي در خاورميانه شدت خواهد گرفت.
بايد در نظر داشت كه يكي از ابزارهاي امارات براي قانع كردن دولت امريكا در خصوص فروش جنگنده‌هاي اف- 35 به اين كشور، تهديدهايي است كه امارات مدعي است عليه اين كشور وجود دارد. با اين حال ورود جنگنده‌هايي قدرتمند نظير اف-35 به منطقه تهديدي براي امنيت جمهوري اسلامي ايران به حساب مي‌آيد و مي‌تواند باعث افزايش فعاليت‌هاي خصمانه امارات عليه ايران شود.
ايران بايد بداند تهديدهايي كه مستقيما عليه امارات در داخل كشور مطرح مي‌شود، مورد سوءاستفاده قرار مي‌گيرد و به اين كشور فرصت مي‌دهد تا به فضاسازي عليه ايران بپردازد و از سوي ديگر باعث مي‌شود اسراييل فضايي مناسب براي مانور دادن در اطراف مرزهاي ايران پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون