• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4812 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ آذر

به ياد مهندس علي سردار افخمي

جلال صادقي

خبر درگذشت زنده‌ياد آقاي مهندس علي سردار افخمي از معماران بنام ايران از جمله اخبار ناگواري بود كه اين روزها به گوش مي‌رسد. اين خبر براي من كه خاطره‌ ارزشمندي از ملاقات سال 1378 با ايشان دارم، بسيار ناگوارتر است.
سال 1378 بود. من مجري طرح ساختمان جديد مجلس بودم و در حال تكميل نماي ساختمان جديد هرم شكل بوديم. زماني كه نمونه‌اي از نماي هرم شيشه‌اي را اجرا كرده بوديم، متوجه شديم به جهت زاويه نماي ساختمان نسبت به زمين، انعكاس نور بسيار آزار‌دهنده‌اي روي ساختمان‌هاي مجاور ايجاد مي‌شود. از اين رو و به دليل رعايت حرمت طراح ساختمان كه اين بزرگوار بود، بار سفر بسته و با قرار قبلي كه از سوي مهندس عبدالرضا ذكايي هماهنگ شده بود، به ملاقات آقاي مهندس سردار افخمي رفتيم. 
 ايشان در فرانسه، به فاصله دو ساعت از پاريس زندگي مي‌كرد و براي ملاقات ما به پاريس آمده بود. به پيشنهاد ايشان در كافي‌شاپ زير هرم شيشه‌اي موزه لوور ملاقات كرديم. بسيار محترم به قول غربي‌ها جنتلمن و مهربان بود و با ما برخورد بسيار مودبانه‌اي داشت. اظهار كرد كه شما نماينده جمهوري اسلامي ايران هستيد و به احترام شما من كراوات خود را باز كرده و در جيبم گذاشته‌ام. نسبت به كشور با احترام ويژه صحبت مي‌كرد و خيلي علاقه‌مند بود كه بتواند به ايران بيايد. انقدر فروتن و خاضعانه صحبت مي‌كرد كه گويي ايشان آن همه ساختمان ممتاز را طراحي نكرده است. با دقت تمام مساله فني ما را گوش داده و اجازه تعويض نماي ساختمان را از شيشه به سنگ داده و تعارفات فراوان كرد. نسبت به اينكه اين بنا را هرم شكل طراحي كرده بود توضيحات فني فراواني ارايه داده و گفت كه در طراحي آن بيشتر از اينكه معماري دخالت داشته باشد عملكرد در نظرش بود و به علت وجود دو ساختمان در شمال و جنوب اين بنا و براي اينكه نور كافي وارد ساختمان شود ساختمان را هرمي شكل طراحي كرده است. 
 به هرم شيشه‌اي بالاي سرمان اشاره كرده و گفت طرح هرم شيشه‌اي من قبل از اين بنا و خيلي زودتر از ساختمان‌هاي هرمي ديگر كه ساخته شده طراحي شده است ولي متاسفانه طرح من مدتي متوقف مانده و آنها ساخته شده‌اند و حالا بسيار خوشحال هستم كه ساخته مي‌شود. 
مجري طرح ساختمان جديد
مجلس شوراي اسلامي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون