• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4849 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ بهمن

روزنه‌اي براي آشنايي و دوستي بيشتر دو مردم

تلفيق يوز و كوير ايراني با هنر لهستاني

گروه اجتماعي| يوزپلنگ ايراني و اقليم ايران در كنار صندلي لهستاني و فرهنگ ساخت آن بهانه‌اي براي همكاري دانشگاه تهران و سفارت لهستان در ايران شده است.  اين همكاري گرچه دستخوش شيوع ويروس كرونا و محدوديت‌هاي ناشي از آن شده بود اما درنهايت 11 اثر دانشجويان رشته طراحي صنعتي پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و اساتيد اين دانشگاه براي اجرا پذيرفته شد. آثاري كه در آن المان‌هاي ايراني با فرهنگ ساخت صندلي لهستاني تلفيق شده و آثار مدرن جديدي را به وجود آورده است. ابتدا قرار بود اين ايده به برگزاري سميناري بين دو كشور منجر شود اما با شيوع كرونا چنين اتفاقي به تاخير افتاد.  با اين حال دانشگاه تهران موضوع را پيگيري و با ارايه درسي در پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران تحت عنوان «تاريخ طراحي لهستاني» بستر اين مشاركت را فراهم كرد و از سوي ديگر سفارت لهستان نيز به صورت مجازي فرصت‌هاي انتقال داده‌هاي فرهنگي به دانشجويان را ايجاد كرد.  در نهايت و از ميان آثار پيشنهاد شده براي ساخت مبلمان منزل گروهي 11 نفره از دانشجويان طراحي صنعتي به سرگروهي «فاطر سعادت‌نياكي» و همچنين نظارت علمي «مريم خليلي» عضو هيات علمي و مديرگروه طراحي صنعتي دانشگاه تهران اجراي ايده‌هاي خود را آغاز كردند.  «رمل» يكي از اين آثار است كه «عليرضا اسناوندي» با الهام از آثار هنرمند لهستاني «لوبومير توماسزفسكي» و مطالعه فرم‌هاي بيونيك و فيگوراتيو شكل گرفت و در‌نهايت با تلفيق تپه‌ماهورهاي كويري ايران و خيز يوزپلنگ ايراني با منحني‌هاي صندلي لهستاني به سازه‌اي جديد تبديل شد. ديروز اين سازه‌ها در محل سفارت لهستان در تهران رونمايي شد.  ماچي فائوكوفسكي، سفير جمهوري لهستان در جمهوري اسلامي ايران در اين باره گفت: دانشجوياني كه در اين برنامه آثاري در مبلمان خلق كردند نه تنها با ايده‌ها و متريال، بلكه با وضعيت همه‌گيري بيماري كرونا نيز دست و پنجه نرم كردند؛ شرايطي كه به دليل ايجاد مانع در دسترسي به اطلاعات و تعامل با اساتيدشان، منجر به تداخل در روند يادگيري آنها شد. با وجود تمام ناملايمات، اين پروژه به سرانجام رسيده است و اكنون با خوشحالي بسيار شما را به ديدن نتايج خارق‌العاده آن دعوت مي‌كنيم. او همچنين تاكيد كرد: اين مبلمان ضمن تطابق با روند مدرن و رايج روز، باعث ارتقاي عناصر موجود در ميراث منطقه‌اي شده‌اند. بدين‌ ترتيب كه زيبايي‌شناسي موجود در دو ناحيه‌اي كه از لحاظ جغرافيايي دور از هم قرار گرفته‌اند، با ايجاد تلفيقي هماهنگ، منجر به دستيابي به نتايج شگفت‌انگيزي شده‌اند. خانم «ايرِنا» رايزن فرهنگي سفارت لهستان نيز درباره چگونگي اجراي اين پروژه طراحي مبلمان به «اعتماد» توضيح داد: به دنبال آن بوديم كه فرهنگ دو كشور را به عنوان منبا و منشا الهام براي خلق آثار كاربردي مدرن قرار دهيم و به اين ترتيب فضايي قابل لمس ميان مردم دو كشور ايجاد كنيم. دانشجويان در اين همكاري ابتدا با آثار هنرمندان لهستاني دهه 1950 تا 1960 كارهاي هنري لهستان آشنا شدند و سپس با استفاده از المان‌هاي ايراني و لهستاني به ايده‌پردازي در زمينه ساخت مبلمان پرداختند كه «فرنجي» نمونه‌اي از تلفيق فرهنگ كردستان ايران و طراحي‌هاي لهستاني است كه در اثر خانم «آيدا وزيري» ملموس شده است.  همان‌طور كه مي‌دانيد «صندلي لهستاني» گونه‌اي صندلي چوبي است كه در برخي اجزاي آن چوب خم شده به ‌كار رفته است. ساخت ميز و صندلي به اين روش را «ميشائل تونت» در قرن نوزدهم ابداع كرد. چون نخستين‌بار يكي از مهاجران لهستاني اين روش را در ايران به ‌كار گرفت و اين صندلي در ايران به صندلي لهستاني معروف شد. هنوز خاطره «كودكان تهران» و همراهي ايران در ميزباني از مهاجران لهستاني در جنگ‌ جهاني دوم به يكي از خاطرات خوب ميان مردم دو كشور باقي است. حالا دست‌اندركاران سفارت لهستان اميدوارند آنچه در رسانه‌ها درباره دو كشور مطرح شده جاي خود را به همكاري‌هاي مشترك بر پايه مشتركات هنري و فرهنگي بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون