• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3254 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد

«اعتماد» گزارش مي‌دهد

فرصت چهار ماهه براي مصرف 1500 ميليارد تومان بنزين يارانه‌اي

محدوديتي در فروش بنزين آزاد نيست

گروه اقتصادي |1500 ميليارد تومان سوخت ذخيره شده در كارت‌هاي دارندگان خودروهاي شخصي تا پايان شهريور ماه قابل استفاده است.
 به گزارش «اعتماد»، در حالي كه شايعاتي مبني بر از بين رفتن سهميه دو ميليارد و 100 ميليون ليتري ذخيره شده در كارت‌هاي سوخت دهان به دهان مي‌چرخيد، مديرعامل شركت ملي پخش اعلام كرد مردم فرصت دارند بنزين ذخيره شده را تا پايان شهريور مورد استفاده قرار دهند.
 برخي معتقدند تعيين سقف چهار ماهه براي استفاده از بنزين‌هاي ذخيره شده مي‌تواند به افزايش قابل توجه مصرف در چهار ماه باقيمانده دامن بزند چرا كه بسياري تلاش مي‌كنند در اين دوره براي مصرف بنزين سهميه‌اي خود سفر بروند يا نسبت به فروش سهميه خودشان به متقاضيان اقدام كنند. تحركاتي براي فروش بنزين از سوي دارندگان ذخيره بنزين در كارت‌ها در اطراف جايگاه‌هاي سوختگيري ديده شده است.
 از اول مهر ماه اقتصاد ايران با بنزين سهميه‌بندي خداحافظي خواهد كرد و در صورت عدم تغيير قيمت بنزين هر ليتر بنزين آزاد به قيمت هزار تومان و هر ليتر بنزين آزاد سوپر به قيمت 1200 تومان به مردم فروخته خواهد شد. به اين ترتيب اين آخرين تابستاني است كه سفرهاي سه ماهه با استفاده از بنزين سهميه‌بندي صورت خواهد گرفت. بسياري از كارشناسان معتقدند خداحافظي اقتصاد ايران با بنزين سهميه‌اي به آن معني است كه ايران يك گام ديگر به شفافيت اقتصادي نزديك خواهد شد و اين امر مي‌تواند در صورت مديريت مساعد تاثير مناسبي به‌جا بگذارد.

بنزين آزاد يا سهميه‌اي؟
 هر چند خبرهاي بنزيني پنج روزي است كه در رسانه‌ها جا خوش كرده‌اند اما همچنان سوالات و ابهاماتي پيرامون اين ماجرا وجود دارد. در حالي كه رييس سنديكاي جايگاه‌داران سوخت از شارژ بنزين آزاد تا سقف 500 ليتر در ماه در كارت‌هاي سوخت خبر داده و اين را به نوعي سهميه‌بندي تشبيه كرده، مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش تاكيد كرده است كه هيچ محدوديتي در فروش بنزين آزاد وجود ندارد. پيش از اين وقتي نظام سهميه‌بندي برقرار بود، سقف 500 ليتر بنزين آزاد در هر ماه در كارت‌ها شارژ مي‌شد. يكي از مديران نفتي در پاسخ به اين سوال كه آيا كسي نمي‌تواند بيش از 500 ليتر بنزين خريداري كند، گفته بود: تا به حال با شكايتي از سوي كسي روبه‌رو نبوديم كه بگويند مثلا نياز به خريد بنزين بيش از 500 ليتر در ماه براي خودروي‌شان داشته‌اند اما اگر كسي به اين حجم بنزين نياز داشته باشد كه البته نيازي غيرطبيعي است مي‌تواند با استفاده از كارت‌هايي كه در اختيار جايگاه‌داران است بنزين خريداري كند. با اين حال برخي از وجود اين سقف در كارت‌ها به عنوان باقيمانده نظام سهميه‌اي ياد كرده‌اند كه البته اين صفت از سوي مقامات نفتي و مسوولان اين حوزه رد شده است.
در عين حال بيژن حاج محمدرضا گفته‌هاي خود را در خصوص تعيين سقف براي شارژ بنزين آزاد در كارت‌هاي سوخت با ابلاغيه‌اي كه از نظر وي قطعنامه بنزيني دولت خوانده مي‌شود تطبيق مي‌دهد و به «اعتماد» مي‌گويد: «طبق قطعنامه‌اي كه شركت نفت روي سايت خود قرارداده و به ما هم اعلام شده است خودروهاي شخصي از ساعت 12 شب سه‌شنبه 500 ليتر بنزين سهميه‌اي آزاد دارند. البته شركت نفت به ما – جايگاهداران- گفته است كه اگر كسي خواهان استفاده از كارت‌هاي بنزين جايگاه‌ها بود بايد جايگاه‌دار كارت سوخت را در اختيار خودروسوار قرار دهد.»
وي همچنين مي‌افزايد: «كارت سوخت خودروهاي عمومي نيز طبق همين ابلاغيه شركت نفت از امشب مي‌سوزد و ديگر سهميه‌اي به عنوان سهميه خودروهاي عمومي وجود نخواهد داشت.»
در عين حال داود عربعلي، سخنگوي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در حالي كه اظهارات بيژن حاج محمدرضا را رد مي‌كند، مي‌گويد: «بنزين ۱۰۰۰ توماني بدون محدوديت عرضه مي‌شود و مردم در استفاده از سهميه ۷۰۰ توماني تا پايان شهريور وقت دارند. سهميه‌بندي بنزين تك‌نرخي وجود خارجي ندارد، مالكان خودروهاي شخصي و موتوسيكلت‌ها نگران نباشند و مانده بنزين ۷۰۰ توماني آنها تا پايان شهريور قابل برداشت خواهد بود. بنزين نيز همچنان در قالب سامانه هوشمند سوخت عرضه خواهد شد و اين سامانه فعاليت‌هاي پايشي ما را پوشش خواهد داد، اما در دريافت بنزين تك‌نرخي محدوديتي وجود نخواهد داشت.»
وي مي‌افزايد: «اگر مالكان خودرو از كارت هوشمند سوخت استفاده كنند، در صورتي كه ابهام يا اختلافي درباره ميزان سوخت تحويل شده ايجاد شود، اين ابهام قابل پيگيري از طريق كارت هوشمند سوخت خواهد بود. اين به سود مردم است كه همچنان از كارت هوشمند سوخت استفاده كنند، ما تابع دستورالعمل‌ دولت هستيم و مصوبه دولت بر سوخت‌گيري بدون محدوديت تصريح دارد و چيزي به عنوان سهميه‌بندي بنزين آزاد وجود خارجي ندارد، چنان‌كه به كرات در يكي، دو روز اخير هم اعلام شده است.»
سيد ناصر سجادي، مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران نيز از لغو سهميه بنزين خودروهاي شخصي و عمومي از ششم خرداد خبر مي‌دهد.
وي با اعلام اين خبر گفته است: «لغو نظام سهميه‌بندي تنها براي بنزين اعمال شده و سوخت نفت‌گاز (گازوييل) براساس نظام قبلي به قوت خود باقي است. برداشت نفت‌گاز براي خودروهاي عمومي و شخصي و خودروهاي درون‌شهري و برون‌شهري طبق روال گذشته انجام مي‌شود، تنها در قيمت نفت‌گاز تغيير ايجاد شده و اين قيمت از 250 تومان قبلي به 300 تومان در هر ليتر رسيده است.»

برش

  بيژن حاج‌محمد رضا، رييس انجمن جايگاه‌داران سوخت : طبق متني كه شركت نفت روي سايت خود قرارداده و به ما هم اعلام شده است خودروهاي شخصي از ساعت 12 شب سه‌شنبه 500 ليتر بنزين سهميه‌اي آزاد دارند. البته شركت نفت به ما – جايگاهداران- گفته است كه اگر كسي خواهان استفاده از كارت‌هاي بنزين جايگاه‌ها بود بايد جايگاه‌دار كارت سوخت را در اختيار خودروسوار قرار دهد.
  مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران: لغو نظام سهميه‌بندي تنها براي بنزين اعمال شده و سوخت نفت‌گاز (گازوييل) براساس نظام قبلي به قوت خود باقي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون