• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3254 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد

شرط كامرون براي ماندن بريتانيا در اتحاديه اروپا

مذاكره در اتاق چرچيل

پس از پيروزي خيره‌كننده ديويد كامرون در انتخابات سراسري بريتانيا حالا وقت عمل به وعده‌ها فرا رسيده است. يكي از وعده‌هايي كه ديويد كامرون به مردم بريتانيا داده مذاكره با اتحاديه اروپا بر سر اصلاحات قوانين در سراسر اتحاديه بود. نخست‌وزير بريتانيا كه اكنون به دليل تشكيل كابينه يكپارچه از اعتماد به نفس بيشتري برخوردار است نخستين گام براي عمل به اين وعده خود را با آغاز مذاكره با ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اتحاديه اروپا برداشته است.
 روز گذشته رييس كميسيون اتحاديه اروپا به دعوت ديويد كامرون براي انجام يك مذاكرات سخت، وارد لندن شد. نخستين ملاقات نخست‌وزير بريتانيا با يونكر در اتاقي برگزار شد كه وينستون چرچيل از آنجا جنگ جهاني دوم را هدايت مي‌كرد. كامرون در بدو ورود برخي مكان‌هاي اتاق را كه مربوط به چرچيل بود به يونكر نشان داد. شايد بتوان گفت اين اقدام نخست‌وزير بريتانيا كنايه از جايگاهي دارد كه اين كشور در جنگ جهاني دوم داشت.
بر اساس گزارش‌ها كامرون در اين مذاكره در نخستين گام با لحني كه بيشتر به تحكم از بالا شباهت داشت به رييس كميسيون اتحاديه اروپا گفت كه اتحاديه اروپا نياز به تغيير جدي دارد و بايد اين كار صورت پذيرد. كامرون تاكيد كرد كه اين موضوع نياز به سرسختي دارد. نخست‌وزير بريتانيا در اين ديدار عنوان داشت كه مردم بريتانيا از وضعيت كنوني راضي نيستند و باور دارند كه اروپا نياز به يكسري تغييرات براي رسيدگي به وضعيت آنها دارد. يونكر نيز اعلام كرد من به بريتانيا آمده‌ام تا به يك معامله عادلانه بين بريتانيا و اتحاديه اروپا دست يابيم و در اين مذاكره راه‌حل‌هاي موجود براي رسيدن به يك توافق مورد بررسي قرار گيرد. اما يونكر تاكيد كرد كه براي پيشروي در مذاكره نياز به زمان بيشتري است. اين گفت‌وگوي صريح و تاحدي جدي در حالي بين نخست‌وزير بريتانيا و رييس كميسيون اتحاديه اروپا مبادله شده كه ديدار ديويد كامرون با يونكر پيش درآمد مذاكراتي است كه بناست كامرون در هفته آينده با سران اتحاديه اروپا از جمله آلمان و فرانسه براي اصلاحات مورد نظر بريتانيا در اتحاديه اروپا داشته باشد.
چالش يونكر، كامرون
كمتر از يك سال از انتخاب ژان كلود يونكر به عنوان رييس كميسيون اتحاديه اروپا مي‌گذرد و در آن زمان يكي از مخالفان سر سخت انتخاب يونكر ديويد كامرون بود. حتي پيش از انتخاب يونكر، كامرون آشكارا اعلام كرد كه انتخاب او به عنوان رييس كميسيون اتحاديه اروپا اشتباهي بزرگ است. اما به هر ترتيب يونكر توانست به عنوان رييس كميسيون اتحاديه اروپا انتخاب شود هرچند كه بريتانيا از اين انتخاب رضايت نداشت. حال اين ديدار براي رفع اختلافات مي‌تواند هرچند دشوار اما مفيد باشد زيرا هر دو طرف نيازمند اين مذاكرات هستند. بريتانيا هرچند قصد برگزاري رفراندوم در اين كشور را براي ماندن يا جدا شدن از اتحاديه اروپا را دارد اما ديويد كامرون به شخصه به نظر نمي‌رسد چندان تمايلي براي جدايي داشته باشد زيرا تصميم براي برگزاري رفراندوم وعده‌اي بود كه كامرون براي رهايي از كمند حزب يوكيپ در انتخابات داده بود. با اين حال كامرون مجبور است با توجه به وعده‌اي كه داده رفراندوم را برگزار كند اما تلاش مي‌كند تا نتيجه آن هم به مانند رفراندوم اسكاتلند منجر به عدم جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا شود. از سوي ديگر اتحاديه اروپا نيز به‌شدت به حضور بريتانيا نيازمند است. تبادلات مالي و تجاري بريتانيا در اتحاديه اروپا و همكاري‌هاي آنها از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و خروج بريتانيا براي آنها گران تمام خواهد شد.
نظر سنجي‌ها در حال حاضر در بريتانيا حاكي از آن است كه تاكنون 44 درصد مردم موافق ماندن در اتحاديه اروپا هستند و 36 درصد مردم مخالف ماندن. اما در اين بين 17 درصد تعيين‌كننده قرار دارند كه هنوز نمي‌دانند به ماندن  راي دهند يا جدا شدن.
قانون جنجالي انتخابات
در اين بين براي رفراندوم رفتن يا ماندن قانون بسيار سختي در نظر گرفته شده مبني بر اينكه تنها افراد داراي مليت بريتانيايي، ساكنان ايرلند و اتباع كشورهاي عضو جامعه
مشترك المنافع كه اغلب آنها پيش از اين جزو مستعمرات امپراتوري بريتانيا بوده‌اند به همراه اتباع كشورهاي مالت و قبرس ساكن در بريتانيا كه كشورهاي‌شان عضو اين جامعه و در عين حال عضو اتحاديه اروپا هستند حق شركت كردن در اين همه پرسي را دارند. رفراندومي كه قواعد آن بيشتر شبيه انتخابات قانونگذاري در بريتانيا است تا انتخابات محلي و اروپايي. سن راي‌دهندگان نيز براي اين رفراندوم 16 سال اعلام شده است. اما برخي شهروندان كه متولد فرانسه هستند اما در بريتانيا زندگي مي‌كنند اين اقدام را ننگي براي دموكراسي گذاشته‌اند زيرا آنها نمي‌توانند در اين انتخابات حاضر شوند.
نبرد سخت كامرون، اولاند و مركل
هفته آينده هفته‌اي سخت براي ديويد كامرون خواهد  بود.
 به اين دليل كه بناست كامرون مذاكراتي فشرده با حضور سران اتحاديه اروپا از جمله آنجلا مركل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه داشته باشد. آلمان هرچند سرسختانه بر سر مواضع خود ايستاده اما نمي‌خواهد بريتانيا به راحتي از اتحاديه اروپا خارج شود، از سوي ديگر فرانسوا اولاند كه كشورش در ركود سنگين اقتصادي به سر مي‌برد قطع ارتباط ميان بريتانيا با اتحاديه اروپا به ضرر اين كشور تمام خواهد شد زيرا حجم زيادي از مبادلات تجاري خود با بريتانيا را از دست خواهد داد. از سوي ديگر بريتانيا نيز نمي‌خواهد درآمد بيش از 15 ميليارد پوندي خود با اتحاديه اروپا را از دست دهد. با اين شرايط به نظر مي‌رسد طرفين بايد از سقف خواسته‌هاي خود كوتاه بيايند تا به نتيجه مطلوب دست‌يابند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون