• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3256 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد

استقبال كم ‌نظير گلستاني‌ها از يادگار امام

گروه سياسي| شايد كسي تصورش را نمي‌كرد كه چنين استقبالي از او شود. خودرويش كه به شهر مي‌رسد، جمعيت موج مي‌زند. وارد مصلا كه مي‌شود همه شبستان‌ها از جمعيت جاي خالي ندارد. برنامه‌ريزي براي اين سفر گسترده است. ديدار با روحانيون شيعه و سني تا ايثارگران و فعالان زن. ده هزار نفر حركت يك خودرو را دنبال مي‌كنند، خودرو‌ را گل‌افشاني مي‌كنند. آن‌كه اين‌گونه از او استقبال شد «سيد حسن خميني» است. سفري متفاوت با سفرهاي ديگري كه از ماه‌ها پيش براي ترتيب دادن استقبالي چندين درجه پايين‌تر از اين برنامه‌ريزي مي‌شود. صدا و سيما هم سكوت كرده است اما گرگان پنجشنبه و جمعه به «تندروي» نه گفت. با استقبالي كه از يادگار امام كرد، نشان داد كه اجازه موفقيت به تندروها را نمي‌دهد. حتي انصار حزب‌الله هم آمده بود تا به تندروي نه بگويند. سيد حسن خميني حتي از خودرو هم كه پياده شد، حلقه مردم به دور او تنگ‌تر شد. رسيدنش به مصلا و سخنراني‌هاي بعدي سخت‌تر بود اما لبخند او پررنگ‌تر مي‌شد. وارد شهر كه شد به گلزار شهدا رفت تا به مقام آنها اداي احترام كند اما به ميان مردم كه آمد ده‌ها هزار نفر بودند كه يكصدا فرياد مي‌زدند «صل علي محمد، بوي خميني آمد»، «دسته گل محمدي، به شهر ما خوش آمدي» و «صل علي محمد، ياور رهبر آمد». وارد مصلاي گرگان كه شد سخنراني‌اش را با لبخند رو به جمعيت آغاز كرد و گفت: «امام سال 42 با اتكا به مردم قيام را شروع كردند و دوره روشنگري ايشان تا روز شهادت آيت‌الله مصطفي خميني پيش رفت و تا آن هنگام شاگردان امام (س) مردم را ارشاد كرده و توجه آنها را به يك رهبر دور از وطن متوجه كردند و از آنجايي كه دل‌هاي مردم دست خداست، آنان متوجه كسي شدند كه با يك اشاره توفاني به نام انقلاب 57 را به وجود آوردند. »يادگار امام ادامه داد: امام همواره به ما توجه داد كه علت ايجاد انقلاب علت بقاي آن نيز هست و آن علل اتكا به خدا و وحدت كلمه است و فرياد بلند امام در وحدت شيعه و سني به عنوان دو قشر بزرگ درجامعه اسلامي هنوز درگوش ماست و چند روز پيش نيز مقام معظم رهبري گفتند، هر كس درجامعه اسلامي اختلاف ايجاد كند، سخنش غلط و نفرت آفرين است. وي با تاكيد بر وحدت ميان دانشجو و روحاني و اقشارمختلف مردم افزود: هركس وحدت را خدشه‌دار كند، جامعه را دو پاره مي‌كند و اينكه مي‌گوييم كينه‌ها را از دل‌ها بزداييم به اين خاطر است كه اگر ملت دل‌هاي به هم پيوسته نداشته باشند، وحدت به عنوان رمز بقاي جمهوري اسلامي محقق نخواهد شد.
اگر مردم باشند فساد هم در جامعه نخواهد بود
سيدحسن خميني بابيان اينكه اگر مردم باشند فساد هم در جامعه نخواهد بود، تصريح كرد: اگر خداي نكرده مردم از جامعه كنار گذاشته شوند فساد در همه ابعاد و ظواهر رخ مي‌نمايد؛ فساد سياسي، اقتصادي و فرهنگي؛ جامعه‌اي كه مردم آن دل در گرو هم نداشته باشند و مسوولان آن همدل نباشند زمينه هر فسادي مانند بذر در آن فراهم است، اگر مي‌خواهيم فساد از بين رود به آغوش مردم برگرديم و كارها را به خود مردم واگذار كنيم. وي با اشاره به حضور امروز مردم گفت: ببينيم موج جمعيت چگونه مي‌تواند هر نوع افرط‌گري را بشويد و كنار بگذارد؛ وقتي مردم اراده كنند هر نوع نگاهي را مي‌توانند با آرامش كنار بگذارند. يادگار امام ادامه داد: مراسم بزرگداشت حضرت امام در 14 خرداد نماد وحدت است كه همه اقوام، برادران شيعه و سني و جريانات مختلف يكدل و يك‌صدا و با يك پرچم درآن حضور مي‌يابند. سيد حسن خميني گفت: اين مردم شرط لازم براي مبارزه با فساد هستند. اگر مي‌گوييم، جامعه در فساد فرهنگي ‌غوطه ور است راه آن اين است كه مردم دل‌هاي‌شان را به هم گره بزنند؛ بزرگ‌ترين راه كنترل، كنترل غير رسمي است. ما بعضا با يك نگاه منتقدانه دلي را به سمت خدا برمي‌گردانيم. وي تاكيد كرد، فساد اقتصادي با حضور و نظارت مردم و اركان مردمي از بين مي‌رود.
يكي از عوامل برهم‌زننده وحدت
 مطلق انگاري است
پس از اين برنامه سيد حسن خميني در جمع روحانيون شيعه و سني استان گلستان قرار گرفت. اين جلسه و حضور علماي اهل تشيع و تسنن زمينه آن را فراهم كرد تا حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني از «وحدت» سخن بگويد. سيد حسن خميني در اين ديدار گفت: اكنون بيش از پيش منطقه ما آبستن تحولات سنگيني است كه اگر نگوييم جرياني كه هيچ علاقه‌اي به امت اسلامي ندارند آنها را پايه گذاري كرده، قطعا بزرگ‌ترين نفع را از وجود اين گروه‌ها مي‌برد. وي افزود: گرچه در تاريخ خشونت كم نبوده است و در جهان نيز غير مسلمانان كمتر از مسلمانان مرتكب خشونت نشده‌اند، اما امروز اين قتل و غارت‌ها رنگ و بوي ديگري دارد. خشونت‌هاي امروز از يك سو خود را به‌شدت در پوستين دينداري و اسلام مخفي كرده است و از طرف ديگر نوع خشونت آن بسيار وحشيانه و سبعانه است كه انزجاري ناميمون و نامتعارف پديد آورده است. امروز صحنه‌هايي را كه جز در فيلم‌ها انتظار نداشتيم در واقعيت مي‌بينيم، صحنه‌هايي كه كسي را به خاطر دينش مي‌سوزانند يا بعد از قرن‌ها،
برده داري راه انداخته و زن‌ها -ولو غيرمسلمان- را به عنوان برده مي‌فروشند. وي بابيان اينكه سخن گفتن از وحدت اين روزها واجب‌تر است، گفت: يكي از عوامل برهم‌زننده وحدت، مطلق انگاري است. مطلق انگاري يعني كسي خود را مطلق بداند و ديگران را براساس نزديكي به خود مورد قضاوت قرار دهد. مطلق انگاري يعني همه گروه مقابل خود را هم‌عقيده و مثل هم بپنداريم. اگر توانستيم اين طرز فكر را در خودمان حل كنيم پاشنه آشيل تفرق نشانه گرفته شده است. سيد حسن خميني ادامه داد: اگر يك سني در جهان فلان تفكر را داشته باشد به اين معنا نيست كه همه اهل تسنن مانند او هستند. در جهان جرياني به‌شدت خواهان آن است كه انديشه مطلق‌انگاري را رواج و ادامه دهد، بنابراين نبايد رقيب و حريف خود و كسي كه در دين يا مذهب ما نيست را مطلق ببينيم؛ زيرا آنها اقسام مختلف دارند. يادگار امام گفت: اينكه در يك مقطع زماني يك فرد از يك گروه حرفي زد يا كاري كرد، حواس‌مان باشد كه آن را ناخودآگاه به همه آن گروه توسعه ندهيم. هم درميان شيعيان و هم در ميان اهل تسنن كساني بوده‌اند كه كارهاي زيادي كرده‌اند، ازسوي ديگر بيهوده هم نگوييم كه ما با هم از ابتدا خوب بوده‌ايم. هم‌مذهبان ما دعواهاي زيادي با هم كردند اما امروز جهان اسلام را بايد از مطلق انگاري بيرون آورد. اين چه تفكري است كه چون يك سني قبر امام حسن عسكري (ع) را ويران كرده، خون تمام اهل تسنن مباح است. يا چون يك شيعه حرفي زده او مهدور الدم است. درحالي كه اولين شرط وحدت آن است كه اين باور را بپذيريم كه در طرف مقابل طيف‌هاي زيادي وجود دارد و نكته ديگر اينكه هر طيف را با بزرگان آنها بسنجيم و شيعه را با امامان بسنجيم. امروز بايد تلاش كنيم سبعيت را از جهان اسلام خارج كنيم و محبت و انسانيت را جايگزين سازيم.
با اتكا به امام مي‌توانيم محكم به سوي آينده گام ‌برداريم
 همچنين، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني در ديدار با دست‌اندركاران ستاد بزرگداشت امام خميني در استان اظهار داشت: وقتي از من دعوت شد كه به گلستان بيايم، به جهات متعدد پذيرفتم؛ اول آنكه آيت‌الله نورمفيدي از من دعوت كردند، ديگر اينكه لازم بود تا عمق ارتباط مردم و جامعه با امام نشان داده شود و بدانيم كه امام در جامعه ما زنده است. اين حيات را شايد من كه بيش از همه در مراوده با مردم و مشاهده ابراز محبت‌هاي آنها مي‌بينم، احساس مي‌كنم. وي افزود: ابراز محبت‌هاي مردم به خاطر وجود مبارك امام ميان مردم و جامعه است كه هم يك واقعيت تاريخي است و هم الهي؛ «هزار سال گذشت از حماسه مجنون/ مردم صحرا هنوز سيه‌پوشند.» وي افزود: مردم روابط‌شان را با چشم‌ها و قلب‌ها ابراز مي‌كنند و اين اماكن وسيله‌اي براي نهادينه شدن محبت در قلب‌هاست. اگر نهادي ايجاد شود كه مردم به آن احترام بگذارند اين احترام نيز فراموش نمي‌شود. وي با بيان اينكه امام صرفا يك شخصيت محترم در گذشته نيست، تصريح كرد: امام شخصيتي است كه با اتكا به او مي‌توانيم آينده‌مان را بسازيم و محكم به سوي آينده گام‌برداريم. لذا بايد بزرگداشت امام را به عنوان يك مراسم ملي براي هميشه فراتر از هر جريان و انديشه‌اي براي مردم زنده نگه داشت. لذا من دعوت به اين سفر را پذيرفتم تا در زنده ماندن ياد امام سهيم باشم.
دوره آنهايي كه در حق ملت ايران ظلم و جنايت كردند تمام شد
جمعي از خانواده شهدا، جانبازان و ايثارگران استان گلستان صبح ديروز با يادگار گرامي امام خميني ديدار كردند. به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني افزود: امروز ببينيد صدام و آنهايي كه به ملت ايران ظلم كردند كجا هستند. ظلم آنها بنا به فرمايش امير المومنين (ع) از ما زايل شد، اما بر آنها باقي ماند. وي با بيان اينكه بنا بر فرمايش قرآن، خداوند به آنهايي كه ظلم مي‌كنند فرصت مي‌دهد تا خود را بيشتر نشان دهند، گفت: خداوند درقرآن مي‌فرمايد ما به انسان‌ها فرصت مي‌دهيم كه گناهان‌شان بيشتر شود كه اين نكته از مصاديق مكر خداست؛ آنها فكر مي‌كنند خداوند با دادن فرصت بيشتر به آنها نعمت عطا مي‌كند، اما يكي از دلايل دادن اين فرصت آن است كه ظالمان يادشان مي‌رود كه خدا هست. همان‌طور كه در روزگار خودمان سال‌ها ديديم كه همه پشت سر يك شيطان مجسم جمع شدند كه عليه ملت ايران بجنگد. او فقط به ايران ظلم نكرد بلكه بيشتر به اقوام و مذاهب مختلف مردم عراق ظلم كرد. شهدا و جانبازان ما نيز ظلم او را كشيدند، اما اين ظلم از ملت ايران و عراق زايل شد ولي براي خودش باقي ماند. سيد حسن خميني يادآور شد: ما در روايات داريم كه دعاي مظلوم زودتر از هر چيزي از پرده‌هاي آفاق عبور مي‌كند. مردم ايران در دفاع مقدس مظلومانه ايستادند و دفاع كردند و كسي را نداشتند؛ شهدا غريبانه از اين كشور دفاع كردند اما كسي را نداشتند. در دفاع مقدس يك ملت تنها دست به دست هم در مقابل دشمني‌ها ايستادند، اما آن دوره و آن زمستان سخت گذشت و روسياهي براي ظالمان باقي ماند. وي يادآور شد: مراقب باشيم كه اين نكته مهم فقط در زندگي اجتماعي جاري نيست و در زندگي فردي هم وجود دارد و ممكن است روزي حسرت به دل بمانيم؛ همان‌طور كه يكي از خلفاي بني مروان در اواخر عمر روزي بر بالاي يك بلندي رفت و كسي را ديد كه كنار آب لباس مي‌شست و گفت اي كاش من به جاي او بودم. چشم بر هم بگذاريم دوره‌هاي مختلف مي‌گذرند؛ ما در عمر كوتاه خودمان ديديم، آنهايي كه بي ادبي و ظلم كردند دوره‌شان تمام شد و گذشت. آنهايي كه مانند صدام و پهلوي جنايت كردند دوره‌شان گذشت. وي شهدا را داراي اين ويژگي ذكر و تصريح كرد: آنها اين‌گونه بودند به همين خاطر تذكارشان بعد از سال‌ها همچنان باقي مانده است: آن فروريخته گلهاي پريشان در باد - كز مي‌جام شهادت همه مدهوشانند/ يادشان زمزمه نيمه شب مستان باد!- تا نگويند كه از ياد فراموشانند». آنها اين‌گونه بودند ولي بالاخره ظلم از آنها زايل شد و نام‌شان براي هميشه جاودان باقي ماند. امام در مورد شهدا فرمودند كه «شهيد نظر مي‌كند به وجه‌الله» و اين يعني توجه آنها به بعد الهي امور است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون