• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4879 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند

نگاهي به بازي‌هاي مهم هفته شانزدهم ليگ

از «سيدجلال مذگان» تا اخراج فكري

سامان سعادت

 

نيم‌فصل دوم ليگ برتر فوتبال با انجام 8 بازي روز دوشنبه آغاز شد و در آن دو تيم پرسپوليس و سپاهان حريفان خود را شكست دادند و استقلال مقابل مس رفسنجان مساوي كرد تا تركيب 3 تيم صدر جدول از لحاظ جايگاه تغييري نكند.  فولاد  نيز توانست  با برد مقابل ذوب‌آهن  به رتبه  چهارم جدول برسد. آنچه در اين هفته باز هم نظرات را به خودش جلب كرد، گلزني سيدجلال حسيني، انتقام نويدكيا  از قلعه‌نويي و تاكتيك‌هاي محمود  فكري بود. 

سيدجلال مذگان
كاپيتان پرسپوليسي‌ها در ديدار مقابل سايپا توانست سومين گل 3 امتيازي خودش را براي سرخ‌ها به ثمر برساند. ۹ امتياز از مجموع امتيازات پرسپوليس در اين فصل با گلزني كاپيتان كه حالا نزديك 40 ساله‌اش شده به دست آمده كه در نوع خودش يك ركورد به حساب مي‌آيد.  سوپرمن پرسپوليس در دقيقه  ۵ بازي با سايپا موفق شد اين بار با پا دروازه منادي را باز كند. در چند وقت اخير درخشش زلاتان ايبراهيموويچ ۴۱ ساله با پيراهن ميلان در رقابت‌هاي اين فصل سري آ حسابي سر زبان‌ها بوده است. حالا ما مي‌توانيم بگوييم «زلاتان چيه؟ ما خودمون سيدجلال مذگان داريم.» سيدجلال حسيني اين روزها آن‌قدر در پرسپوليس خوب بازي مي‌كند كه اگر اسكوچيچ او را به تيم ملي هم فرابخواند كسي متعجب نمي‌شود. در وصف تاثير او بر تيم همين بس كه پرسپوليس در اين فصل تنها يك باخت داشته و آن هم  مقابل آلومينيوم هرمزگان بود كه سيد جلال در آن حضور نداشت.  ششمين  برد پياپي شاگردان يحيي گل‌محمدي به  همراه چهارمين كلين‌شيت متوالي پرسپوليس را در صدر جدول نگه داشته و اين نتايج به ‌شدت وابسته به درخشش سيدجلال حسيني بوده است.كاپيتاني كه حتي فكر  خداحافظي‌اش در سال‌هاي آينده هم لرزه بر اندام هواداران پرسپوليس مي‌اندازد. 

انتقام از ژنرال
روز اول ليگ بيستم امير قلعه‌نويي كه فصل پيش مجبور به كناره‌گيري از سپاهان شد با تيم جديدش بدجور حال سپاهاني‌ها را گرفت و در سيرجان آنها را با 3 گل بدرقه كرد. آن روزها وضعيت ژنرال و تيمش عالي بود. حتي خيلي‌ها مي‌گفتند گل‌گهر جزو مدعيان  قهرماني يا كسب  سهميه است.  برعكس وضعيت سپاهان با محرم نويدكياي تازه‌كار چندان جالب پيش نمي‌رفت. همان باخت سه هيچ در بازي نخست ترديدهاي زيادي در رابطه با توانايي محرم پديد آورد. با جلوتر رفتن ليگ شرايط محرم و اميرخان عوض شد.  هرچه نويدكيا و سپاهان اوج  مي‌گرفتند، گل‌گهر و قلعه‌نويي شرايط بدتري را تجربه مي‌كردند.كار به جايي رسيد كه در آخرين روزهاي نيم‌فصل نخست سپاهان خودش را به عنوان مدعي اصلي قهرماني معرفي كرد و گل‌گهر با باخت پنج هيچ مقابل پرسپوليس سنگين‌ترين شكست  نيم‌فصل  نخست ليگ را پذيرفت.  دو تيم  در چنين شرايطي در هفته شانزدهم دوباره با هم روبه‌رو شدند و اين بار نوبت محرم بود كه مچ قلعه‌نويي را بخواباند. زردپوشان سپاهان در اصفهان با ارايه يك بازي برتر با تك‌گل سجاد شهباززاده، آقاي گل فعلي ليگ با ۱۳گل زده، گل‌گهر را شكست دادند تا همچنان نزديك‌ترين تعقيب‌كننده پرسپوليس بمانند و گل‌گهر نيز با اين باخت به رتبه نهم جدول سقوط كرد درحالي كه فاصله آنها با تيم سيزدهم جدول تنها  ۵ امتياز است. 

چه كسي دنبال  محمود  فكري  بود؟
استقلال با يك تركيب جديد مقابل مس قرار گرفت و باز هم امتياز از دست داد. اين تساوي منجر به اخراج محمود فكري شد. معمولا آدم‌هايي كه اسكيزوفرني يا پارانويا دارند، تصور مي‌كنند هميشه كسي دنبال‌شان مي‌كند. اين دسته از آدم‌ها براي اينكه آن فرد تعقيب‌كننده  خيالي نتواند حركات بعدي، مقاصد يا محل‌هاي عبور و مرورشان را كشف كند، سعي مي‌كنند از رفتارهاي تكراري  بپرهيزند. در موارد حاد اين وضعيت ديده شده فرد از آسانسور به شيوه‌اي خاص استفاده مي‌كند. مثلا اگر مقصدش طبقه پنجم است، مي‌رود طبقه هشتم بعد با پله برمي‌گردد طبقه هفتم دوباره با آسانسور مي‌رود طبقه چهارم بعد با پله مي‌رود طبقه پنجم!  عوض كردن تيپ ظاهري و شماره تلفن و... از كارهاي هميشگي اين افراد است. تركيب چند هفته اخير استقلال همين شرايط را به ذهن متبادر مي‌كرد! البته كه اين مشابه‌گيري تنها يك شوخي است ولي انگار وسواس شديد محمود فكري باعث شد او هركاري از دستش برمي‌آمد انجام دهد كه تيم‌هاي رقيب دستش را نخوانند. انگار كه فكري اين احساس را داشت كه كسي از داخل رختكن تمهيدات تاكتيكي او را به بيرون مي‌برد و او بايد براي رودست زدن به رقبا هر بار با يك آرايش جديد تيمش را روانه بازي كند. اين وضعيت نه تنها تيم‌هاي حريف و نه تنها هواداران كه گاهي خود بازيكنان استقلال را هم سورپرايز كرد.  درست مثل بازي با مس رفسنجان كه استقلال ۶ تغيير نسبت به بازي قبلي تيمش داشت. مثلا بابك مرادي بعد از بازي در پست هافبك چپ و وسط به سمت راست منتقل شده بود!  مهدي قائدي بعد از ۱۱ روز غيبت  در تمرين و درحالي كه همه مطمئن بودند او از روي نيمكت بازي را آغاز مي‌كند، فيكس شد. ارسلان مطهري رفت روي نيمكت و دياباته از ابتدا بازي كرد. نتيجه اين وضعيت به هم ريختگي استقلال بود به شكلي كه حتي گزارشگري رفسنجاني بازي گفت:«استقلال چطور مي‌خواهد با اين وضعيت به گل برسد؟» به هر حال آبي‌ها در بازي مقابل مس ابتدا با يك گل عقب افتاد و در نهايت گل تساوي را زد و با يك امتياز به تهران برگشت تا فاصله آنها با پرسپوليس  به ۶  امتياز برسد و هواداران دوباره هشتگ اخراج فكري را ترند كنند. در نهايت اين فشارها باعث شد مديران استقلال محمود فكري را به دليل كسب نتايج ضعيف اخراج كنند.  سرمربي بعدي آبي‌پوشان قرار است  به زودي معرفي شود.  فرهاد مجيدي سرمربي سابق استقلال بيشترين شانس را براي نشستن  روي نيمكت آبي‌ها  دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون